Jag kan tänka mig att det inte är lyckat att motorbromsa länge om det är frågan om en diesel med avgasbroms (alltså ett spjäll som täpper för avgasröret vid motorbromsning), i och med att det då byggs upp övertryck i avgasportarna kommer luft/avgaser att trycka undan oljan från avgasventilstyrningarna. Men på motorer utan avgasbroms kan jag inte se att det skulle finnas någon nackdel alls just för själva motorn med långvarig motorbromsning.
En annan aspekt är ju att åtminstone på bensinmotorer (och för den delen de fåtaliga dieslar som har ett luftspjäll i insugningsröret) så kan det sugas ut olja via ventilstyrningarna så att man får kraftig blårök (vilket ur formell avgassynpunkt betecknas som oförbrända kolväten, HC) under motorbromsning. Om bilen har katalysator så är det inte självklart att den där oljedimman är särskilt nyttig för den.
På en del bensinbilar som ska uppfylla stränga miljökrav har man avstått från att spara bränsle genom att stänga av bränslet helt vid motorbroms, just för att hålla förbränningen igång så att det mesta av oljedimman bränns upp i motorn innan den når katalysatorn.