När det gäller vattenpåfyllning, så bör man se upp med att nivån varierar kraftigt med laddningstillståndet i moderna batterier med kalciumlegerade plattor. Om man fyller till rätt nivå när batteriet är urladdat, så kan det svämma över under laddningen.
Gammaldags blybatterier med antimonlegerade plattor (tillverkade före mitten av 80-talet) uppförde sig inte på det sättet, så i gamla handböcker brukar det rekommenderas att fylla till rätt nivå före laddning. Och tyvärr hänger de där gamla råden kvar på många håll fastän de inte alls är relevanta idag, numera finns det knappast några antimonlegerade blybatterier kvar som är i användbart skick.
Om man har ett urladdat batteri med för låg nivå så föreslår jag att man bara fyller den eller de celler som har lägre nivå än de övriga, och då bara så att alla får samma nivå. Man kan gärna låta det stå på laddning någon timme innan man kollar nivån.
Går det inte att se nivån från sidan av batteriet, så fyller man tills man just så pass kan se vätska mellan plattorna när man tittar ner i batteriet. Sedan laddar man batteriet fullt, och efter det kan man komplettera fyllningen till rätt nivå.
Försök aldrig hälla eller suga ut vätska ur ett batteri som har för hög nivå, låt hellre nivån vara för hög så länge, förr eller senare sjunker den ändå.
När det gäller skillnad i laddspänning mellan olika typer av blybatterier så spelar det ingen roll om man bara ska ladda upp ett urladdat batteri någon enstaka gång, men däremot är det av stor vikt om batteriet t ex ska ingå i en offgrid- eller reservkraftanläggning där det står på ständig underhållsladdning. S k AGM-batterier, som kräver högre laddspänning än andra, blir aldrig fulladdade om de får ligga på en laddspänning som är lagom för "vanliga" blybatterier.
Samma sak gäller om man använder ett AGM-batteri i en bil, vanligtvis blir det aldrig fulladdat för att bilens laddningsregulator håller några tiondels volt för låg spänning.