Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  olja till traktorhydral.  (läst 7297 gånger)

aston_sol

  • Inlägg: 237
    • Småland
olja till traktorhydral.
« skrivet: 09 apr-14 kl 13:20 »
Ska byta olja i hydralen på min nyinköpta ih 444. I instruktionsboken står det att jag ska använda en olja som heter sae 90. Dock hittar jag ingen sådan på granngården där jag tänkte handla. Kan jag använda någon annan typ av olja ur deras sortiment?

larsa66

  • Inlägg: 34
    • Västerbotten
SV: olja till traktorhydral.
« Svar #1 skrivet: 09 apr-14 kl 13:56 »
hej
fråga efter  Transmissionsolja-SAE-80W90 på granngården

//Larsa

Skogsvilde

  • Inlägg: 17493
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: olja till traktorhydral.
« Svar #2 skrivet: 09 apr-14 kl 14:06 »
Kolla gärna priser innan du handlar,   Swedol har hyfsade priser på oljor och flera andra leverantörer
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Halte

  • Gäst
SV: olja till traktorhydral.
« Svar #3 skrivet: 09 apr-14 kl 16:20 »
Jag har en IH 844 -76 och jag har en utmärkt "oljefirma" i Norrköping som gav mig en "översättningstabell" för min traktor. Alla oljor, motor, växellåda, hydraul,broms kunde då bytas mot Q8 T1000 Universalolja. Extreeemt smidigt med samma olja i allt.

Nu vet jag ju inte om det är samma till din men om du ringer dem och låtsas att du ska köpa där så kan de säkert kolla upp din traktor med. Malmqvist & Edling, i Norrköping. Tror knappast att det gr att hitta några som kan mer om oljor än dem, eller har bättre pris.

p.s De säljer även vissa oljor "på lösvikt" , deras tvåraktsolja kostar en bråkdel av vad det kostar på macken om man tar med en egen dunk.

antlina

  • Inlägg: 37
    • Södermanland
SV: olja till traktorhydral.
« Svar #4 skrivet: 09 apr-14 kl 16:37 »
Jag kör biltemas tractor http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Kombiolja-36994/ till växelåda/hydral i min MF135. Funkar bra än så länge :)

 

hans

  • Inlägg: 327
    • Dalsland
SV: olja till traktorhydral.
« Svar #5 skrivet: 09 apr-14 kl 20:22 »
Halte hade nog ett bra råd men jag skulle nog ALDRIG kunna göra det i min ford där hydrauloljan är en helt annan kvalite än motoroljan.....Ring en riktig oljefirma.

Halte

  • Gäst
SV: olja till traktorhydral.
« Svar #6 skrivet: 09 apr-14 kl 20:32 »
Ja för faan, häll inte i det utan att kolla upp det! Som sagt Malmqvist och Edling har "översättningstabeller" på vad som ska vara i se olika delarna på alla traktormärken. Sen kopian jag fick vr tyvärr bara från IH 644 och upp till 1000-serien, din modell låg nog på bladet innan..

Rubensgården

  • Gäst
SV: olja till traktorhydral.
« Svar #7 skrivet: 09 apr-14 kl 20:44 »
Finns hos granngården:
http://ext.agrol.se/utbildning/?cat=bas&page=3

SAE90 ersätts av 80W90 MEN ska ha rätt GL. Volvos lådor brukar ligga på GL1-3 kolla med Agrol för det skiljer ganska mycket på Gl1-5

Nu råkade det bli så att stocken frös fast på 31:an när jag skulle röja snö. Fick tina växellådan med fotogenköket. Tömde sedan ur vatten och olja ur lådan och fyllde med Biltemas traktorolja över vintern. Sen tömde och  fyllde jag med Agrols olja. När jag nu fick byta packbox på kraftuttagsaxeln hade jag en möjlighet att titta in i bakväxelhuset som hade ett lager med oljeemulsion i botten. Det skrapades ur med trasor. Annars såg lådan som ny ut invändigt. Så har du möjlighet kan det vara bra att försöka få ut gammal guck.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14061
    • Medelpad
SV: olja till traktorhydral.
« Svar #8 skrivet: 09 apr-14 kl 22:02 »
Att oljan heter SAE90 anger bara viskositeten, dvs hur trögflytande den är. Det säger ingenting alls om andra egenskaper hos oljan.
Lustigt nog är SAE-klassningarna olika för växellådsoljor och motoroljor. En SAE90 växellådsolja är ungefär lika trögflytande som SAE40 motorolja, och SAE80 motsvarar SAE20 eller 30.

När det gäller GL-klassningarna så innebär GL1 enklaste möjliga mineralolja utan tillsatser. Sådan brukar användas i växellådor utan vinkelväxlar (t ex på äldre bakhjulsdrivna bilar).  GL2 och GL3 är ytterst sällsynta och går knappast att få tag på idag, de ersätts av GL4. Det enda fall jag känner till där någon av de klasserna föreskrivs är äldre Yamaha snöskotrar som ska ha GL3 i kedjehuset.
GL4 har s k hypoidtillsatser som sätter ner glidfriktionen, de användes först i växellådor där det dessutom finns en vinkelväxel (som t ex på framhjulsdrivna bilar med motorn på längden, eller i bilar med svansmotor som gamla VW), men det finns många nyare fordon där tillverkaren har specat GL4 fastän det inte finns någon vinkelväxel, den har väl i största allmänhet bättre egenskaper än GL1.
GL5 är framför allt avsedd för bakaxelväxlar där det behövs bra hypoidegenskaper, men den oljan är lite farlig eftersom den KAN innehålla tillsatser som förstör delar av mässing och andra kopparlegeringar. Man ska inte hälla i den i en växellåda eller maskin som inte uttryckligen tål GL5.  Numera finns det oljor som uppfyller både GL4 och GL5 (t ex en del av OKQ8 och Biltema's transmissionsoljor) och de är ofarliga ur den synpunkten.

Mitt förslag när det gäller hydrauliken är att i första hand använda billigast möjliga GL1 växellådsolja, eller en sån här "universal-traktorolja" som ska duga som både motor-, växellåds- och hydraulolja.  En annan möjlighet är att ta en relativt trögflytande "riktig" hydraulolja, de brukar heta VG 68.

Sedan får man bedöma efter hand hur hydraulsystemet fungerar och avgöra om det är en lämplig oljekvalitet. Är pump, ventiler mm slitna och har stort inre läckage så kan det ge driftstörningar när systemet är riktigt varmkört om oljan är för tunn, i så fall kanske man bör byta till en ännu tjockare olja om man inte vill kosta på att renovera systemet.
Å andra sidan, krånglar hydrauliken när det är som kallast på vintern är det ett tecken på att oljan är för trögflytande.

Hur som helst är det mycket nyttigt att byta eller rengöra alla filter, sugsilar mm i systemet i samband med oljebyte. Om den gamla oljan är mycket smutsig kan man behöva ta en funderare på hur man ska få ut så mycket som möjligt av den ur resten av systemet. Om det finns separata returledningar från olika enheter till behållaren så kan man lossa dem och skarva på slangar till en spilloljebalja, kör sedan systemet och manövrera olika funktioner tills det bara kommer ut ren olja ur returledningarna och koppla tillbaks dem till behållaren allteftersom.

 

Rubensgården

  • Gäst
SV: olja till traktorhydral.
« Svar #9 skrivet: 14 apr-14 kl 22:02 »
Knastrar det i pumpen när det är kallt är det också tecken på att oljan är för trög eller att den suger luft/ har för stort sugmotstånd. Det är mycket dåligt för pumpen.
« Senast ändrad: 14 apr-14 kl 22:08 av Rubensgården »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 6 användare (1 dolda)
torbjorn, mrnic, Tångräkan, fall, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser