Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köptips, första traktor. Hjälp!  (läst 11542 gånger)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14066
    • Medelpad
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #20 skrivet: 29 maj-14 kl 21:08 »
Vad gäller diesel-bensin-diskussionen är det värt att komma ihåg att gamla dieseltraktorer går att tanka med ett antal  sk alternativa bränslen!

Under förutsättning att dieselpumpen är av en "allätar"-typ.

Gammaldags radpumpar från Bosch eller CAV, sådana som man hittar på t ex de flesta Volvotillverkade dieselmotorer, tål det mesta ifråga om konstiga dieselbränslen, det värsta som rimligtvis kan hända om man kör en sådan motor på något olämpligt är att spridarna koksar igen eller att ev membran i förpumpen börjar läcka.  Men man ska vara mer försiktig med s k fördelarpumpar (t ex CAV/Lucas/Roto-Diesel modeller DPA och DPC) som sitter på många engelska dieselmotorer - t ex i MF 135 och 165, antagligen även på de Perkinsmotorer som förekommer i en del Volvotraktorer från 60-talet. De har en tendens att totalhaverera om bränslet är för trögflytande eller om det är "simmigt", alltså består av en blandning av lättflytande och trögflytande saker. Bosch fördelarpumpar (de heter VE) lär tåla konstiga bränslen bättre än vad CAV gör, men jag vet inte om de förekommer i traktorvärlden eller bara på personbilar.

Ska man hålla på med märkliga dieselbränslen är det mycket viktigt att ha god ordning på bränslefiltret (eller filtren om det finns flera). Vissa bränslen, t ex RME, har en förmåga att få gamla avlagringar i bränslesystemet att släppa och sedan sätta igen filtret. Det är bra att bunkra upp med några stycken bränslefilter innan man börjar experimentera med biodiesel. Undvik märkeslösa filter eller "skumma" piratmärken, köp filter från en känd filtertillverkare (Bosch, Mann, Knecht, Fram, Mahle m fl). Det blir oftast inte dyrare om man bara handlar på rätt ställe.

Che Guevara

  • Gäst
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #21 skrivet: 29 maj-14 kl 21:11 »
Brukar häva i lite tvåtakts olja för pumpens skull .

Rubensgården

  • Gäst
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #22 skrivet: 29 maj-14 kl 21:45 »
Känns som en bra slutsats. Vi har en BMC mini och kompletterar ibland med en volvo T31. Den senare går ganska snålt om man kör den rätt. Minin har helt enkelt inte dragkraft till de tunga uppgifterna som att bryta vall och köra slaghack. En stor kvalitet för oss är kraftuttag med två hastigheter. Sparar bränsle när man inte behöver så stort effektuttag. Lastare ville jag ha i början men nu saknas den inte. Har byggt en liten bakskopa för att köra sten. Beror på behov så klart.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #23 skrivet: 29 maj-14 kl 22:41 »
en annan sak med diesel vs bensin är att man kan få dieselsjuka i tank o filter mm om traktorn står länge, då bildas nån slags frätande syra
också har jag hört... så kör man bara lite bör man väl köra på blankdiesel (utan raps)...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #24 skrivet: 30 maj-14 kl 06:44 »
en annan sak med diesel vs bensin är att man kan få dieselsjuka i tank o filter mm om traktorn står länge, då bildas nån slags frätande syra
också har jag hört... så kör man bara lite bör man väl köra på blankdiesel (utan raps)...

"Frätande syra" har jag aldrig hört, men däremot kan det börja växa bakterier i dieseln som effektivt sätter filter och annat.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

calle4630

  • Inlägg: 55
    • Halland
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #25 skrivet: 30 maj-14 kl 07:53 »
Jag har precis köpt min första traktor o det blev
En MF 135 multipower med en bergsjö 800 lastare
Riktigt trevlig traktor tycker jag än så länge iaf.😉
Jag har kört slaghack vedprocesser o vedklyv med den
O det har funkat fint. Lite långsam i hydrauliken jämfört
Med trx volvo 430 men helt ok.

Bry dig inte om blocketpriserna utan skicka
Ett bud med vad du vill betala för traktorn även om de
Är hälften av vad dom skrivit i annonsen.
Livet är fullt av möjligheter :)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14066
    • Medelpad
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #26 skrivet: 30 maj-14 kl 10:00 »
en annan sak med diesel vs bensin är att man kan få dieselsjuka i tank o filter mm om traktorn står länge, då bildas nån slags frätande syra
också har jag hört... så kör man bara lite bör man väl köra på blankdiesel (utan raps)...

Syror orsakade av diesel är något som kunde förekomma förr i tiden då den fossila dieseloljan hade hög svavelhalt, men det är inte aktuellt idag om man nu inte skulle råka få tag på "fuldiesel" från något uråldrigt beredskapsförråd eller om man är utomlands och inte får tag i annat än s k FN-diesel.

När det gäller problem med bakterietillväxt i dieseltankar så är det vanligt om luften över bränsleytan i tanken ständigt är fuktig, som t ex på båtar.  På landfordon är det sällan något bekymmer annat än kanske ett extremt regnigt år.

De flesta sorters biodiesel har begränsad hållbarhet och bör helst förbrukas inom några månader efter tillverkningen. Ska man t ex ställa undan ett dieselfordon över vintern bör man först ha kört helt och hållet slut på biodieseln och sedan kört någon timme på fossil diesel.

Numera behöver man inte längre fundera på att blanda i t ex lite tvåtaktsolja för att smörja dieselpumpen.  När svavelhalten i dieseloljan sänktes första gången på 80-talet så visade det sig snart att en del dieselpumpar skar av oförklarlig anledning, det gjordes utredningar av saken och man kom fram till att den lågsvavliga dieseloljan ibland kunde ha för dåliga smörjande egenskaper. Lösningen på problemet var att införa krav på smörjegenskaper i standarden för dieselolja, så numera får oljebolagen ta ansvar för det och blanda i lämpliga tillsatser om det behövs.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #27 skrivet: 30 maj-14 kl 11:09 »
Jag var i liknande situation, köpte en MF35:a, diesel och utan frontlastare.
Mycket nöjd med mitt köp.

Farfar har en fiat med frontlastare som jag har lånat ibland, men jag är långt ifrån lika frälst på fronstlastare som honom och min far.
Kan nog bero mycket på att jag inte hanterar den lika skickligt som dem, och på att jag är mer pigg på att lasta vagn och lastflak manuellt.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #28 skrivet: 30 maj-14 kl 21:37 »
Frontlastare eller ej beror ju på vad man använder sin traktor till. Jag har min mycket för att dra fram ved som ligger besvärligt till. Många gånger är det helt omöjligt att få fram stockarna utan just frontlastaren, så man kan lyfta och dra och vrida på olika sätt.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #29 skrivet: 02 jun-14 kl 22:20 »
Stort tack för alla bra, utförliga och väldigt nördiga svar! :D

En gnutta klokare är jag nog iaf. Grålle (eller likvärdig) är antagligen numer uteslutet. Skulle va jäkligt fint att ha en att cruisa i dock.. ;)

För mig är det där med tillgång på reservdelar viktigt. Och att maskinen är användarvänlig.Av vad jag kan utläsa av era kommentarer så ska jag nog kika på en MF 135 eller en BM boxer. Det är två modeller som jag redan sneglat åt (i all min okunskap) och instinktivt kännt att de borde vara lagoma maskiner för mig.

Storleksmässigt är det rätt så mycket skillnad på dem, boxern är 1 ton tyngre och rejält mycket längre hjulbas (vilket ger lite osmidigare maskin). Men mer vikt ger stabilitet och fäste för att dra med, beror på vad man ska ha.
Tillgång på reservdelar till volvo bm sägs väl inte vara så jättestor idag. Har inte OIE det så får man leta på traktorskrotar.
Massey Ferguson 135 kan man väl nästan skruva ihop från nya reservdelar så att säga, speciellt om man vänder sig utomlands. Agriline Products i England har massvis med reservdelar (sidan är seg just nu för mig).

Erik Gunnar

  • Inlägg: 28
    • -
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #30 skrivet: 10 jun-14 kl 07:38 »
Hej, hakar gärna på tråden om det går bra. Funderar också på att köpa en liten traktor som komplement till häst, ska mest ha den för mindre åkerarbeten och dra en kärra. Har sett på 425 Krabat men tycker 10,000 är mycket pengar. Finns det bättre eller billigare alternativ? Smutsar en sån gammal bensinmotor ner mycket?
/Erik

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14066
    • Medelpad
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #31 skrivet: 10 jun-14 kl 21:46 »
Ur avgassynpunkt så kan man nog jämföra en gammal traktorbensinmotor med en 60-talsbil helt utan avgasrening. Det bästa man kan göra för att förbättra en sådan motor (och sitt samvete) är att köra den på E85 istället för bensin. De åtgärder som brukar behövas är att borra upp huvudmunstycket i förgasaren och eventuellt förbättra luftförvärmningen.

Eftersom en så gammal bensinmotor säkert har öppen vevhusventilation så bör man se till att den inte släpper ut onödigt mycket oljedimma och halvförbrända saker den vägen.  Eventuell oljeavskiljare bör rengöras så man vet att den fungerar som den ska, om motorn drar mycket olja så bör det åtgärdas. Under alla förhållanden så lönar det sig att byta olja ofta och att se till att termostaten fungerar så att motorn blir varm snabbt efter start.

Erik Gunnar

  • Inlägg: 28
    • -
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #32 skrivet: 11 jun-14 kl 15:47 »
Tack för svaret! Jag är ju rätt fundersam till att ha E85 i tacken och det beror på att jag hört att det görs på sockerrör som odlas där det tidigare varit regnskog men också för att ja kommer köra väldigt lite så kan det bli bakterietillväxt att slamma igen i alla rör och sånt. Men är inte så påläst om sånt tyvärr
Har tidigare lånat en Victor och den har fungerat superbra men i bra skick är det rätt högt samlarvärde på en sån.
Försöker ju såklart göra det mesta med häst

/Erik

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14066
    • Medelpad
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #33 skrivet: 11 jun-14 kl 23:32 »
Om någon pratar om bakterietillväxt i samband med E85 så vet vederbörande inte vad hen talar om.  Bakterier och annan ohyra kan växa i RME och vissa andra sorters biodiesel, men inte i en så stark spritblandning som E85 är.  Som bekant klarar ju inte ens jästsvampar mer än möjligen 20 % etanol i sin livsmiljö.

När det gäller ursprunget för etanolen i E85 så härstammar den mesta E85 som säljs i Sverige från biomassa odlad inom EU, framför allt i östeuropa. Det importeras också en del från Brasilien, som ju är det stora etanollandet i sydamerika. Det finns också två svenska fabriker för bränsleetanol, i Norrköping och Örnsköldsvik, men de levererar mest till 5 %-inblandningen av etanol i vanlig bensin. Hur det än är med sockerrörsodlingarnas miljöpåverkan så är den ganska försumbar jämfört med den miljöpåverkan det innebär att utvinna råolja och framställa bensin, diesel eller andra fossila bränslen.

Tekniska problem som man kan vänta sig om man börjar köra en gammal motor på E85 är framför allt att det nya bränslet kan lösa upp hartsavlagringar från gammal bensin som finns i tanken och på andra håll i bränslesystemet. Och när de börjar lossna i form av flagor så kan de sätta igen bränslefilter, förgasarmunstycken mm. Man bör räkna med några extra filter- och förgasarrengöringar under de första månaderna på E85. En del gamla söndervittrade slangar och andra gummidelar, som bara hålls ihop av hartsavlagringarna, kan plötsligt få för sig att visa hur dåliga de verkligen är.
En annan sak man bör vara medveten om är att om motorn bara används för korta körningar och aldrig får bli riktigt varm så kan etanol så småningom anrikas i motoroljan, det var därför många biltillverkare föreskrev tätare oljebyten på sina tidiga FFV-bilar än på motsvarande bensinmodeller. Men om den får gå med tung belastning några timmar så att allt blir genomvarmt åtminstone efter var tionde kallstart så är det inga problem. Oljan och hela motorn håller sig mycket renare och friare från sot på E85 än på bensin.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #34 skrivet: 12 jun-14 kl 06:27 »
Vi kör vår T31 på etanol och den går utmärkt på det. Det är en billig och stark traktor. Oljeindustrin har lagt enorma pengar på att prata ner etanol vilket de lyckats med. Etanolen är på väg ut. Vår T31 verkar dock vara en törstig traktor om man plockar ut höga varv ur motorn på låg belastning.

Erik Gunnar

  • Inlägg: 28
    • -
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #35 skrivet: 12 jun-14 kl 08:24 »
Oj tack, då känns det ju med ens mycket bättre! Kanske lite utanför ämnet men kan man köra andra maskiner som tex gräsklippare eller motorsåg på E85 (med 2takts olja)
/Erik

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14066
    • Medelpad
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #36 skrivet: 12 jun-14 kl 10:48 »
Det går utmärkt även att köra småmotorer på E85. Dock får man se upp med tvåtaktsmotorer eftersom vanlig tvåtaktsolja inte blandar sig med E85, det finns syntetiska/vegetabiliska oljor som fungerar bra men de är lite dyrare och kan vara svårare att få tag på. Oljeblandad E85 bör man se som färskvara och göra slut på inom några veckor efter blandningen, den brukar skikta sig och ge en bottensats om den får stå länge.

På gräsklipparmotorer brukar man borra upp förgasarens huvudmunstycke (öka diametern 10-15 %) för att få rätt bränsleblandning. Motorsågar, röjsågar mm har ofta justerbart huvudmunstycke där justermånen räcker till även för E85.

Erik Gunnar

  • Inlägg: 28
    • -
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #37 skrivet: 23 jun-14 kl 20:26 »
Hej igen, har nosat upp 2 Krabater en T15 och en 425, är 425 (59års model) så mycket bättre att den är värd några tusen till om de annars är i liknade skick?
Vad jag har hört så fick krabaten de sista åren bättre hydraulik, men det hade väll inte införts 59?
/Erik

 

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Köptips, första traktor. Hjälp!
« Svar #38 skrivet: 02 jul-14 kl 07:48 »
Lite fakta:
http://www.volvoce.com/CONSTRUCTIONEQUIPMENT/CORPORATE/EN-GB/ABOUTUS/HISTORY/PRODUCTS/TRACTORS/BOLINDER-MUNKTELL/Pages/BM%20425%20Terrier.aspx
Tydligen kom Terra-trol först -61, jag skulle solklart leta en sån. Dragkraftsreglering är bra skit.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser