Yep, många lagar blir'e...
Så, frågan är hur man uppfyller lagen på bästa sätt. I och med att gården drivs som företag går det inte bara att skita i det, tyvärr.
Jag läste nån notis i Hushållningssällskapets utskick, om att det såvitt de visste, skulle vara nog att:
1) Ha koll på vilka hästar man hade (pass och så)
2) Ha koll på vilka hagar man har.
3) Ta vattenprover en gång om året
4) Alltid ta kvitton när man köper någon slags foder, och sätta in dem i kronologisk ordning i en pärm.
Låter ju enkelt, men så tänkte jag till lite:
Om man flyttar hästar mellan olika hagar (inte alls ovanligt på sommaren, när betet tar slut), ska man alltså ha koll då på vilka hästar som går i vilka hagar under vilken period?
Om man hagar om en äng för att man får nya behov, hur redovisar man det?
Ovanstående går väl kanske an om man har en eller två hästar, men om man som vi har 20 st...
Nån som vet närmare hur det förhåller sig?
Hushållningssällskapet skrev i utskicket DÅ att det var vad de visste SÅ långt och att fortsättning skulle följa. Men sen har jag inte läst något mer från dem.