Men man ska komma ihåg att när en vevaxeltätning har börjat läcka så beror det oftast på att tätningsläppen är nersliten, inte på att gummit har blivit hårt. Förhårdnat gummi kan förekomma när det gäller tätningar som har utsatts för otrevligt höga temperaturer, ett typiskt exempel där undermedlen kan göra nytta är luftkylda motorer där det har börjat läcka vid oljereturrör/stötstångsrör från topplocken, eller t ex för tätning vid kamaxeln på en motor med överliggande kamaxel som har blivit svårt överhettad av någon anledning.
Även om man kanske kan få stopp på ett läckage med såna där undermedel så ska man inte se dem som en permanent lösning på problemet, men det kan kanske fungera för att få stopp på läckan tillfälligt inför besiktning om man inte har tid att plocka isär och byta packboxen just då.
En sak som gör mig tveksam till de där undermedlen - syftet med dem är ju att återställa mjukgörarna i gummi och plast, och kanske även få materialen att svälla upp en del - är om de kan påverka andra plast- och gummidelar i motorn på något otrevligt sätt. T ex glidskenor och spännare för kamkedja, plastdistanser i oljepumps- eller fördelardrivning, små silar av plast som ofta sitter i oljekanalen till topplocket på motorer med hydrauliska ventillyftare, membran i oljetryckskontakt/oljetrycksgivare, kugghjul av fiber eller kompositmaterial som finns i kamaxeldrivningen på en del gamla stötstångsmotorer...