förbränningsmotorn är på sluttampen. Inse detta.
då jag inte vet nyttjandegraden av denna stolpe är det svårt att se vilken lösning som är mest optimal. Det finns annars både sol o vind att ta till,särskilt på Australiens sydkust. Men slentrian säger ju att en dieseldriven generator kanske är det lättaste? Miljötänkandet har ju inte slagit rot överallt. Hur som helst verkar inte majoriteten förstå detta med utsläpp. Läste nyss att glaciärerna nu smälter fortare än någonsin och det innebär stora vattenproblem för jordbruk och även dricksvatten. Så istället för att debattera etanollösningar som också ger utsläpp borde man kanske se helheten? förbränningsmotorn är på sluttampen. Inse detta.
Vurpade du inte lite nu?
De flesta verkar inte inse varför vi skall ersätta fossilbränslen. Man föreslår istället alternativ som skall användas i befintliga motorer. Dock utan att inse att man endast marginellt minskar utsläppen. Vad som händer om vi inom en snar framtid inte stoppar CO2 utsläpp börjar vi ju nu se följderna av. En global uppvärmning som resulterar i enorma problem med torka,vattenbrist m.m. När nu rapporter trillar in som säger att många av de floder som förser miljarder av människor med vatten (och bevattning) sannolikt kommer att bli mindre eller rentav torka ut är det ju en allvarlig signal. Dessa floder förses av smältvatten från glaciärer som fylls på varje vinter. Försvinner glaciärerna blir det högst en vårflod och sedan minimalt med vatten resten av året. då debatteras kostnaden på E85 och etanolanvändning. Debatten skulle istället ligga på hur vi snabbast elimenerar CO2 utsläpp från fordon och industri. GLOBALT. Annars kommer jordklotet och dess civilisation att se betydligt annorlunda ut om 50 för att inte säga 100 år. Men viktigast tycks vara kunna köra som vanligt och bortse från det personliga ansvaret. Ja,det är ju också Alternativt.o
De flesta verkar inte inse varför vi skall ersätta fossilbränslen. Man föreslår istället alternativ som skall användas i befintliga motorer. Dock utan att inse att man endast marginellt minskar utsläppen. Vad som händer om vi inom en snar framtid inte stoppar CO2 utsläpp börjar vi ju nu se följderna av. En global uppvärmning som resulterar i enorma problem med torka,vattenbrist m.m. När nu rapporter trillar in som säger att många av de floder som förser miljarder av människor med vatten (och bevattning) sannolikt kommer att bli mindre eller rentav torka ut är det ju en allvarlig signal. Dessa floder förses av smältvatten från glaciärer som fylls på varje vinter. Försvinner glaciärerna blir det högst en vårflod och sedan minimalt med vatten resten av året. då debatteras kostnaden på E85 och etanolanvändning. Debatten skulle istället ligga på hur vi snabbast elimenerar CO2 utsläpp från fordon och industri. GLOBALT. Annars kommer jordklotet och dess civilisation att se betydligt annorlunda ut om 50 för att inte säga 100 år. Men viktigast tycks vara kunna köra som vanligt och bortse från det personliga ansvaret. Ja,det är ju också Alternativt.
vad är klimatneutralt bränsle i en förbränningsmotor? Kan du få den att avge noll CO2? För det är det som det handlar om. Inte att mildra utsläpp utan att ta bort dem helt. Det är detta som man idag eftersträvar. Sedan blir det ju givetvis en övergångsperiod som kommer att handla om större avgaskrav,än högre beskattning av fossilbränslen i syfte att fasa ut förbränningsmotorn. Biobränslen är inte klimatneutrala som många tror . Marknaden själv tror att sista bilen med förbränningsmotor säljs i bilhallen år 2027. Det är ju bara några år dit. Men frågan som jag tycker de flesta bör ställa sig är vad man skall köra på när mackdöden slår till. När det blir svårt att tanka och kostnaderna för bränsle blir väldigt höga. För skattetryck,avgifter och konkurrens mellan mackar kommer drastiskt att minska vilket leder till höga priser . När detta sker är svårare att sia om men jag skulle definitivt inte lägga några pengar idag på att köpa en ny bil med förbränningsmotor.
Vår elnät är dåligt dimensionerat, här i Skåne är vi hela tiden på marginalen efter nedläggning av Barsebäck.Man måste ju kunna ladda alla dessa elbatterierSydvästlänken som skulle kompensera med el från mellansverige fungerar 6 år efter färdigställandet intewww.energi.se/artiklar/2021/mars/sydvastlankens-forsening-oroar-skanska-energibolag/Hur hanterar man de sociala orättvisorna vid en för snabb omställning?Kolla på GulaVästarnas upplopp i Frankrike - människor på marginalen som inte klarar höjningarna på bensin, för då räcker inte deras lön till att kunna köra till jobbet. Många löntagare i Sverige har inte ekonomi till elbilsköpet - ska de behöva sluta jobba för att de inte har råd att ta sig till jobbet?Eller förordar du någon slags miljö-planekonomi ?