På nyare bilar är batteriet oftast bak i bilen. Då brukar det finnas en pluskontakt nånstans under huven i samband med en säkringslåda. Minuskabeln på en fästskruv till säkringslådan.
Ett nytt batteri har laddning till en start och förutsetts laddas av bilen sedan. Är man rädd om ett nytt batteri skall det laddas fullt före första användandet.
Om ett nytt batteri inte vore bättre laddat från fabrik än att det räcker för en start, så skulle det snabbt förstöras av sulfatering medan det står i lager och väntar på att säljas.
Man kan räkna med att en blyackumulator alltid är fulladdad när den lämnar fabriken, sedan beror det på hur länge och under vilka förhållanden den har stått i lager, hur laddningstillståndet är när man köper den.
Om man köper ett batteri som har varit torrladdat och som fylls med syra av återförsäljaren vid leverans, så är det viktigt att låta det stå några timmar, helst ett dygn efter syrafyllningen innan man laddar eller använder det.
Jag vet inte av särskilt många moderna bilar där batteriet sitter baktill (den enda jag kommer på så här på rak arm är Audi Q5), däremot förekommer det ju på många äldre fordon (t ex gamla Skoda och VW-bussar med svansmotor, vissa Audi från början av 90-talet). Det finns också bilar där batteriet visserligen sitter fram i motorrummet men svåråtkomligt till, som har hjälpstart/frånskiljningsanslutningar på väl synligt ställe. Exempelvis Chrysler 300M, där batteriet sitter i en utdragslåda som man kommer åt genom en lucka i höger främre hjulhus.