Tänk på att kamaxeln bara rör sig ett halvt varv då du vrider vevaxeln ett helt varv på en fyrtaktsmotor.
Låt oss anta att det är en 4-cylindrig motor med den vanligaste tändföljden 1 3 4 2.
Om du då ställer cylinder 1 i övre dödpunkt - antingen med ledning av märkena för tändinställning på remskiva/svänghjul eller genom att känna efter med en pinne i tändstiftshålet - så står samtidigt cylinder 4 i övre dödpunkt. Håll uppsikt på ventilmekanismen medan du vrider runt motorn, den av de båda cylindrarna där ventilerna "spelar" (dvs den ena är på väg att stänga och den andra på väg att öppna) ska man inte röra inställningen på utan man ställer in den cylinder där båda ventilerna är stängda på ömse sidor om övre dödpunkt. Om cylinder 4 spelar, så ställ in cylinder 1, och vice versa. Dra runt motorn exakt ett varv så kan du ställa in den andra av de två cylindrarna.
Om du sedan vrider runt motorn exakt ett halvt varv, så att cylindrarna 2 och 3 står i övre dödpunkt, så kan du ställa in ventilerna i en av dem, dra sedan runt den ett helt varv från detta läge så kan du ställa in på den andra av dessa.
Om du har svårt att få till ventilinställningen exakt, så är en tumregel att på avgasventilerna gör det inte så mycket om spelet är lite för stort, följden blir bara onödigt mycket ventilslammer. För litet spel på avgasventilerna kan dock orsaka att de bränns, så det ska man absolut undvika.
Insugningsventilerna riskerar inte att brännas om spelet är för litet, men däremot kan fel spel påverka motorns gång på märkliga sätt, framför allt kan det vara svårt att få tomgång och egenskaper på låga varvtal att bli bra om de har fel spel. För jämn tomgång är det viktigt att spelet är exakt lika på alla insugningsventiler.
Kom ihåg att dra åt låsmuttrarna för alla justerskruvar ordentligt. Dra dock inte för kung och fosterland så du drar sönder gängorna, om du inte har känsla i fingrarna för vad som är lagom så kanske det är säkrast att använda momentnyckel. Tänk på att justerskruvarna kan vrida sig när låsmuttrarna dras åt, man bör både hålla emot justerskruven med skruvmejsel och kolla ventilspelet en gång till sedan låsmuttern är åtdragen.
Om du nu har haft loss toppen och har den monterad med ny topplockspackning, så ska förmodligen topplocksskruvarna efterdras efter en tid (kanske efter första varmkörning av motorn, sedan den har gått 10 timmar eller något sånt), anvisningar brukar följa med den nya packningen. Dagens packningsmaterial har inte samma egenskaper som de som fanns på 60-talet eftersom asbest är förbjudet nuförtiden, så därför är det inte säkert att åtdragningsanvisningarna i en gammal verkstadshandbok är lämpliga för dagens packningar.
När man har efterdragit toppen så bör man kontrollera ventilspelen en gång till.