Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bm terrier inställning av ventiler  (läst 1425 gånger)

Honda450050

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
Bm terrier inställning av ventiler
« skrivet: 26 dec-15 kl 09:52 »
Hej och tack för insläppet har haft nere toppen för planing,nu återstår endast att ställa in ventiler och jag har läst och googlat men ändå inte hittat nåt bra ställe som beskriver så att jag fattar hur man gör snälla det kanske finns nån här som kan förklara,har laddat ner handbok eller verkstadsbok men där står det luddigt förstår att 1-an cylinder står i topp när märkena på fördelaren ligger för varann,men hur vet man vilket som är insug och vilken som är utblåsventil?skulle gärna fått igång traktorn nu vill ju ha det klart innan det kommer snö :-) tacksam för svar,mvh Micke

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bm terrier inställning av ventiler
« Svar #1 skrivet: 26 dec-15 kl 13:17 »
Utblåsventilen sitter i kanalen där avgaserna kommer ut och insugsventilen sitter i kanalen där luft kommer in

Honda450050

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
SV: Bm terrier inställning av ventiler
« Svar #2 skrivet: 26 dec-15 kl 15:09 »
Tack har hittat vilka som är utblås och insug iallafall sen vet jag vilka avstånd som ska va till olika,har jag fatta det rätt med att om 1 cylinder har kolven itopp så kan man ställa in de båda ventilerna med dess olika mått och fortsätta när 2 cylinder har kolven i topp så kan man ställa in det på samma som första och sen samma på dom andra cylindrarna, ska kanske bli snö här imorgon så jag vill ha den klar snart😀, tack på förhand...

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14081
    • Medelpad
SV: Bm terrier inställning av ventiler
« Svar #3 skrivet: 26 dec-15 kl 19:50 »
Tänk på att kamaxeln bara rör sig ett halvt varv då du vrider vevaxeln ett helt varv på en fyrtaktsmotor.
Låt oss anta att det är en 4-cylindrig motor med den vanligaste tändföljden 1 3 4 2.

Om du då ställer cylinder 1 i övre dödpunkt - antingen med ledning av märkena för tändinställning på remskiva/svänghjul eller genom att känna efter med en pinne i tändstiftshålet - så står samtidigt cylinder 4 i övre dödpunkt.  Håll uppsikt på ventilmekanismen medan du vrider runt motorn, den av de båda cylindrarna där ventilerna "spelar" (dvs den ena är på väg att stänga och den andra på väg att öppna) ska man inte röra inställningen på utan man ställer in den cylinder där båda ventilerna är stängda på ömse sidor om övre dödpunkt.  Om cylinder 4 spelar, så ställ in cylinder 1, och vice versa.  Dra runt motorn exakt ett varv så kan du ställa in den andra av de två cylindrarna.

Om du sedan vrider runt motorn exakt ett halvt varv, så att cylindrarna 2 och 3 står i övre dödpunkt, så kan du ställa in ventilerna i en av dem, dra sedan runt den ett helt varv från detta läge så kan du ställa in på den andra av dessa.

Om du har svårt att få till ventilinställningen exakt, så är en tumregel att på avgasventilerna gör det inte så mycket om spelet är lite för stort, följden blir bara onödigt mycket ventilslammer. För litet spel på avgasventilerna kan dock orsaka att de bränns, så det ska man absolut undvika.
Insugningsventilerna riskerar inte att brännas om spelet är för litet, men däremot kan fel spel påverka motorns gång på märkliga sätt, framför allt kan det vara svårt att få tomgång och egenskaper på låga varvtal att bli bra om de har fel spel. För jämn tomgång är det viktigt att spelet är exakt lika på alla insugningsventiler.

Kom ihåg att dra åt låsmuttrarna för alla justerskruvar ordentligt. Dra dock inte för kung och fosterland så du drar sönder gängorna, om du inte har känsla i fingrarna för vad som är lagom så kanske det är säkrast att använda momentnyckel.  Tänk på att justerskruvarna kan vrida sig när låsmuttrarna dras åt, man bör både hålla emot justerskruven med skruvmejsel och kolla ventilspelet en gång till sedan låsmuttern är åtdragen.

Om du nu har haft loss toppen och har den monterad med ny topplockspackning, så ska förmodligen topplocksskruvarna efterdras efter en tid (kanske efter första varmkörning av motorn, sedan den har gått 10 timmar eller något sånt), anvisningar brukar följa med den nya packningen. Dagens packningsmaterial har inte samma egenskaper som de som fanns på 60-talet eftersom asbest är förbjudet nuförtiden, så därför är det inte säkert att åtdragningsanvisningarna i en gammal verkstadshandbok är lämpliga för dagens packningar.
När man har efterdragit toppen så bör man kontrollera ventilspelen en gång till.

 

Honda450050

  • Inlägg: 3
    • Bohuslän
SV: Bm terrier inställning av ventiler
« Svar #4 skrivet: 27 dec-15 kl 20:18 »
Tack så jättemycket Torbjörn men jag fick en kompis och komma igår hjälpte mig med att ställa in ventiler men tyvärr får jag ingen ordning på traktorn nu, ger snart upp :'(  men jättebra beskrivning på hur man ställer in ventiler,mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 3 användare
Berberis, Ollefund, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser