Skrapstål till plogblad.

Startat av Garmster, 28 Dec-13 kl 11:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Garmster

Skrapstål till plogblad är det nån som vet vad det är för stål? går det att härda?

Temeriaire

Vet inte exakt vad det är, och det skiljer ofta på olika sorters slitstål. En del är svetsbara medans andra omedelbart spricker när svetsen kallnat. Men de flesta borde vara härdbara. Prova på en liten bit av det aktuella stålet?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

eriks

hardox, eller kanske bättre weldox.

från järnverket i oxelesund, fråga lokala smidesverkstan efter hardox eller slitstål, har svetsat båda med ok resultat.
dom härdas inte.

edit: jag antog att det var slitstål till snöplog du skulle byta, kanske missuppfattade. ska du göra tvärtom, alltså göra något utav ett plog stål så får du nog testa dig fram, eller göra gnistprov. slipa på biten med en rondell eller i en slipmaskin, ger det fler och vitare gnistor än en bit vanlig stål så är den antagligen härdbar, många vita gnistor =mycket kol i stålet = härdbart

Garmster

Tack för svaren ! Jag vill lära mej och smida knivblad bla och kom över några bitar.
Då ska jag ut och kapa lite så får vi se =)

Garmster

Ljusorange-vitt =) så jag provar.

Xoot

Här skänker kommunen bort sina använda slitstål, likaså den inhyrda aktören.
För en vanlig dödlig så är där många timmars skrapande kvar. :)

Som ett tips..

TW

Jag har mina misstankar om att det stålet kan vara litet halvdåligt till eggverktyg....................men jag vet inte. Svetsbara stål brukar ofta ha litet för låg kolhalt och litet för mycket legeringsämnen för att bli riktigt bra eggverktyg enligt en smed som jag pratade med en gång...... men jag vet inte.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Temeriaire

Citat från: TW skrivet 04 Jan-14 kl 20:14
Jag har mina misstankar om att det stålet kan vara litet halvdåligt till eggverktyg....................men jag vet inte. Svetsbara stål brukar ofta ha litet för låg kolhalt och litet för mycket legeringsämnen för att bli riktigt bra eggverktyg enligt en smed som jag pratade med en gång...... men jag vet inte.

Långt ifrån alla slitstål är svetsbara, en del sorter släpper svetsen direkt de kallnar i stort sett...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

smedpeter

Citat från: TW skrivet 04 Jan-14 kl 20:14
Jag har mina misstankar om att det stålet kan vara litet halvdåligt till eggverktyg....................men jag vet inte. Svetsbara stål brukar ofta ha litet för låg kolhalt och litet för mycket legeringsämnen för att bli riktigt bra eggverktyg enligt en smed som jag pratade med en gång...... men jag vet inte.

Jo, det stämmer precis.
Bäst är det för en nybörjare att först smida knivblad av fjäderstål - det härdas nämligen i vanligt, ljummet vatten, du behöver ingen härdningsolja som till stål med högre kolhalter.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese


Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

208 Gäster, 1 användare
simon.arvestrand