Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trasig elmotor  (läst 14415 gånger)

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
trasig elmotor
« skrivet: 02 jul-14 kl 19:56 »
Jag har just fått hem en gammal vedkap. (Samma som jag skrev om i den här tråden: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=168282.0 )

När jag försöker starta låter det "klonk" och jordfelsbrytaren löser ut. Jag har mätt med en riktig billig multimeter. Mellan två av faserna är det typ 10Mohm och den treedje har typ 30ohm (och: magnituden). Mellan faserna och jord är det typ 30Mohm. Om nu multimetern visar någotsånär rätt.

Visst måste det vara något fel med så höga motstånd mellan två av faserna? Är motorn bara att kasta? Om det gör någon skillnad har jag mätt på motorns plint med kabeln från motorskyddet bortkopplad.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: trasig elmotor
« Svar #1 skrivet: 02 jul-14 kl 22:12 »
Normalt ska det bli samma resistans (inom ± 20 % eller så) oavsett vilka faser man mäter mellan. Om motorn är Y-kopplad, vilket är det vanliga, så tänk på att motorns nollpunkt (de tre hopbyglade skruvarna i plinten) ska vara fri och helt oansluten. Den får INTE vara ansluten till t ex elnätets nolla eller skyddsjord, vilket somliga välmenande klåpare har lyckats med mer än en gång.

Men innan du slänger motorn, så kolla för säkerhets skull att det inte är något enkelt fel - t ex felkopplade eller lösa byglingsbleck på plinten, dåligt lödda anslutningar mellan lindningstrådar och plint etc.
Om det luktar tydligt bränt ur kopplingsdosan och är en sotig eller tjäraktig beläggning på allt därinne så vet man att motorn är rejält brunnen och då är den inget att satsa på.
Man kan också ta loss en av motorns gavlar och kolla om det finns några synliga fel på lindningen.

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: trasig elmotor
« Svar #2 skrivet: 03 jul-14 kl 16:17 »
Jag undrar..... är motorn lindad för stjärn-triangel start? I så fall har den ju 6 stycken faser plus jord i kopplingsboxen.


Om det visar sig att motorn har brunnit så brukar den där modellen gå att linda om. Med andra ord skall du inte kasta bort den innan du vet att du inte behöver den. Vi som inte är elektriker gör nog bäst i att inte försöka linda om motorer själva men det finns företag som lindar om motorer åt industrin och de brukar åta sig omlindningar åt privatkunder som utfyllnad mellan större beställningar.

Om man kan hitta en annan motor som har rätt effekt och rätt mått på infästning och axel så att den passar direkt så brukar det bli billigare att byta motor än att linda om. Om det däremot skulle visa sig att du måste börja bygga om motorfästet eller byta remskiva  för att få en annan motor att passa då brukar en omlindning kunna löna sig ekonomiskt och så blir ju resultatet mycket bättre när man inte behöver svetsa på och bygga om hela tiden.

Lycka till!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: trasig elmotor
« Svar #3 skrivet: 03 jul-14 kl 19:14 »
Tack båda två!

Motorn är delta-kopplad (heter det så?) Så här ser det alltså ut:

Gör det någon skillnad? Jag har alltså mätt mellan W1-v1, V1-U1 och W1-U1 och fått olika motstånd. (bilden stulen från internet).

Jag tror jag gräver upp en ny (begagnad motor). Det ser ut att

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: trasig elmotor
« Svar #4 skrivet: 03 jul-14 kl 22:22 »
Även om den är deltakopplad så ska det bli samma resistans oavsett mellan vilka faser du mäter.  Står det på typskylten att den ska deltakopplas för 400 V respektive Y-kopplas för 690 V ?

Om man kopplar bort byglingsblecken så ska lindningarna ligga som U1-U2, V1-V2, W1-W2 på bilden (eller möjligen spegelvänt). Var och en av dem ska ha samma resistans, men det ska vara totalt avbrott om man mäter mellan två olika lindningar eller från vilken som helst av lindningarna till jord.

albinh

  • Inlägg: 241
    • Västerbotten
    • albinholmgren.se
SV: trasig elmotor
« Svar #5 skrivet: 04 jul-14 kl 12:23 »
Torbjörn, jag skulle vara förlorad utan dina goda råd!

Jag har hittat två fel: ett löst byglingsbleck som troligen beror på min tafflighet. Och ett trasigt motorskydd som fanns där sen förut. Motståndet mellan jord och faserna på utgående kabel från motorskyddet är betydligt lägre (typ 1Mohm) än motsvarande i motorn.

Motorskyddet är ganska ärgat inuti. Är det någon idé att försöka rengöra det? Med vad?

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: trasig elmotor
« Svar #6 skrivet: 05 jul-14 kl 09:32 »
Oftast är det inte så stor idé att försöka rengöra eller renovera gamla motorskydd. Bimetallfjädrarna som bestämmer när skyddet ska lösa ut brukar åldras så ströminställningen inte brukar stämma något vidare bra om det har utsatts för otrevligheter i många år.
Det beror ju på hur sakerna ser ut, hur mycket du är beredd att plocka isär på djupet osv, hur man ska rengöra men ett par tips är att antingen försöka tvätta ren så mycket som möjligt med hetvatten och diskmedel (skölj noga och låt torka länge efteråt), eller att försöka torka ren lokalt med t ex T-sprit eller isopropanol. Ärgade kontaktytor kan man försöka fila med en fin fil (som man gjorde med brytarspetsar förr i tiden). Använd INTE sandpapper eller smärgelduk på dem.

Koppla också loss kabeln från motorskyddet och mät den för sig för att ta reda på om jordfelet ligger i motorskyddet eller i kabeln.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser