Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Traktor fråga  (läst 10562 gånger)

Halte

  • Gäst
SV: Traktor fråga
« Svar #20 skrivet: 25 feb-13 kl 07:05 »


En sån med hytt skulle jag vilja köpa :-)

Min är det hytt på. Får se om den blir till salu här vart efter.. .:)
Måste göra lite omstruktureringar i traktorparken för att få den optimal, har inte bestämt än om den blir kvar eller ej.

Skogsola

  • Gäst
SV: Traktor fråga
« Svar #21 skrivet: 25 feb-13 kl 07:13 »
 Ett tips. Ska man snöröja med 2wd traktor som man tycker är för lätt så kan man vätskefylla däcken.

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: Traktor fråga
« Svar #22 skrivet: 25 feb-13 kl 09:15 »
Ett tips. Ska man snöröja med 2wd traktor som man tycker är för lätt så kan man vätskefylla däcken.
Glöm inte frostskydd då!  ;D Vanlig kylarvätska funkar bra.

Men en 2wd traktor utan kedjor eller dubbdäck är nästan helt värdelös i snö enligt min erfaring. Med kejdor går det ofta förvånansvärt bra, även i mycket och tung snö. 


Thomas, Bornholm

vindensbonig

  • Gäst
SV: Traktor fråga
« Svar #23 skrivet: 25 feb-13 kl 09:19 »
Glöm inte frostskydd då!  ;D Vanlig kylarvätska funkar bra.

Men en 2wd traktor utan kedjor eller dubbdäck är nästan helt värdelös i snö enligt min erfaring. Med kejdor går det ofta förvånansvärt bra, även i mycket och tung snö. 


Thomas, Bornholm
Man brukar väll ha saltvatten i vill ja minas ?

astrojensen

  • Inlägg: 132
    • Danmark
SV: Traktor fråga
« Svar #24 skrivet: 25 feb-13 kl 09:46 »
Ja, saltvatten var vanligt. Saltet är inte vanligt natriumklorid, men kaliumklorid, om jag minns rätt. Det har dock den nackdelen att om det blir punka, då rinner saltvattnet ut på fälget, som därefter rostar något så ofantligt. Kylarvätska är korrosionsskyddande, så här blir det ingen rost.

Själv kör jag utan vatten, men med kedjor och det går bra och traktor kan snabbt återställas till vanlig jordbrukstraktor utan onödig vikt.


Thomas, Bornholm

TW

  • Inlägg: 2691
    • Finland
SV: Traktor fråga
« Svar #25 skrivet: 25 feb-13 kl 10:37 »
Jag har ännu aldrig saknat fyrhjulsdrift. Fyrhjulsdrivna traktorer är till för tungt arbete med gott om utrymme så de passar inte för en liten hobbypulare som jag. Om man har bra piggkedjor på vintern och litet reda på viktfördelningen så brukar allt gå bra.

Allt körande med frontlastare kräver en rejäl motvikt i trepunktslyften. Jag tror att bekhjulsdriftens vanrykte kommer från folk som har försökt köra med frontlastare utan motvikt. En kamrat som skottar mera snö än jag gör har extravikter monterade på bommen till schaktbladet bakpå sin Leyland 245. Det verkar vara en bra ide för det ökar tyngden på drivhjulen och motverkar vikten av frontlastaren och då han kopplar ur bladet är följer vikterna med och är inte i vägen för annat.

Mina åsikter om olika märken:
-Personligen skulle jag undvika Valmet för det är svårt att hitta reservdelar till dem. Till exempel vanliga bromsdelar till Valmet 502 finns inte att köpas för pengar. Det är väldigt synd för jag tycker att 502orna och 602orna annars är världens bästa traktorer i sin storleksklass. Flera grannar och bekanta har sådana.....men inte jag...... :(
-Fiat är svåra att hitta delar till och till viossa modeller finns inga delar alls så det märket skulle jag undvika.
-David Brown har också problem med delar till många modeller så jag skulle undvika dem också.
-Nuffield/Leyland har dyra delar och dåligt med importörer men det finns att beställas nästan vad som helst från England. Tyvärr finns det en viss fyrcylindrig BMC diesel i vissa modeller som har för svagt motorblock.
-Ford är enkelt att hitta delar till men 2000-3000-4000-5000- serien har motorer utan cylinderfoder. De är dyra att renovera för man måste borra upp cylinderloppet rejält och pressa in torra foder.
-Massey-Ferguson är obekväma att köra om man är lång och har hydrauloljefiltret på ett idiotiskt ställe och allmänt krånglig konstruktion.
-Zetor har sämre hållbarhet än de andra men för måttlig körning är de bra.
-Deutz har luftkyld motor och det vill man ju inte ha på vintern. Svårstartade och går dåligt eftersom det inte går att ha motorvärmare.
-Belarus är gjord för nedsmältning och inte för att köras.

Bara mina mer eller mindre välgrundade åsikter. Jag forskade litet innan jag köpte traktor. Välj de nackdelar du kan leva med ;)
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Neon Knight

  • Inlägg: 933
    • -
SV: Traktor fråga
« Svar #26 skrivet: 25 feb-13 kl 11:36 »
Kalciumklorid rekommenderas i instruktionsboken till T24 för att förhindra frysning av vattenfyllda däck.

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Traktor fråga
« Svar #27 skrivet: 25 feb-13 kl 16:28 »
Tack alla ni som svarat....   Nu vet jag iaf vad jag ska leta efter.  ;D

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Traktor fråga
« Svar #28 skrivet: 26 feb-13 kl 07:24 »
Vad ska ha maskinen till? Lite nöd-snöröjning och åkertäppan. Men vad ska du utföra för jobb på den?

Jag har inte läst in mig på tvåhjulstraktorer så mycket. Visst finns det folk som använder sådana på stora ytor (i alperna t.ex.). Men spontant så tänker jag mig en yta på 100x150 m (1,5 ha), det blir en hel del springande. Och om det är som du skriver att med tillbehör blir det dyrt så är det nog något mer för trädgårdsodlingar av specialiserat slag (vad vet jag?).

Fyrhjulsdriven traktor behöver du inte. Det är vid jordbearbetning, snöröjning och skogsarbete det kommer till pass. Och när man är för våghalsig och vill köra fast sig riktigt rejält. Ett problem med 80-tals fyrhjulsdrivna är att styrvinkeln inte är så bra. De har helt enkelt större vändradie än tvåhjulsdrivna av samma modell, fastän dessa kan ha längre hjulbas. Idag på moderna maskiner är det bättre (men jämför man de få som finns i tvåhjulsdriftsutförande så brukar de ha mindre hjulbas). På din lilla "täppa" tror jag det kan upplevas som att traktorn blir för klumpig.

Gällande Ford så är det bra att TW tog upp den s.k. fordsjukan. Han kanske vet bättre om felet åtgärdades bra till x600-serien (exempelvis den i Luleå, 3600)?

Gällande Massey Ferguson så vill jag inflika att de må vara lite onödigt svårskruvade men reservdelar tycker jag är billiga. Har inte OIE.se det så kan man beställa från England.
Beroende på modell börjar det tryta på delar till Volvo BM.

Valmet är ju en finsk traktor som inte var så stor i Sverige innan de och Volvo BM gick ihop på 80-talet. Så en 502 och 602 (de är gula och bruna) dyker det upp en del på blocket. Ersättaren när de gick ihop blev 504 och 604 men det är inte så mycket mer än en ommålning till rött av tidigare modeller. När jag själv har letat modeller är det ett streck här, det ska vara en modell nyare än dessa (dvs. 305,355,405,455 eller de riktiga nordiska samarbetets 505 och 605). Problemet med så nya är att majoriteten som såldes var fyrhjulsdrivna, exemplar av tvåhjulsdrivna är svårare att hitta. Men kostar också mindre. Reservdelstillgången på de här nyare borde väl vara god eftersom landet är fullt med sådana traktorer?


En tycker jag viktig detalj är ju om traktorn fått stå utomhus i ur och skur eller bott inomhus. Den där Forden i Luleå ser ju dålig ut i grillen. Fälgarna glänser vitt så det kanske är ommålat, för traktorn har ju snö på taket. Visst kan det vara bara just nyligen det stått ute men man bör nog känna sig för lite där. Ser ut som det sitter lock på avgasröret. Saknas det på en traktor man tittar på och den stått ute kan det vara läge att vara extra försiktig. Även om ägaren "alltid" sätter på en burk så kanske det glöms ibland. Ford 3600 i Luleås pris förutsätter jag är momsfri (alltså privatperson som säljer så momsen är betald en gång). Skulle det vara exkl moms är priset verkligen för högt och jag tycker nog det ska vara en bevisbart väldigt bra skött maskin för att det priset ska tas ut. Kom ihåg att alla priser på blocket är vad säljare vill ha, inte vad de får i slutändan.

 

Gute-96

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Traktor fråga
« Svar #29 skrivet: 26 feb-13 kl 16:24 »
Om man skulle vilja ha 4wd tycker jag Fiat är prisvärda. Enkla maskiner och de var bland de första som hade ''riktig 4wd''. Hytt och skärmar är dock känsliga mot rost fram till någon gång på 90-talet. Fiat konstruktioner kan man än idag hitta i Case och New holland t.ex jx, td och tl och t5000.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser