Jag läste nyss i en intressant lånad pappersbunt om gengasdrift att det ska gå att köra dieselmotorer på gengas. Det var en hel del mickel med justeringar på insprutningspumpen, stoppreglage, insprutningstillfälle, extern varvtalsregulator m.m. men på det stora hela ska det tydligen gå utmärkt. Två varianter nämndes, den ena med enbart generatorgas och tändning med tändstift, den andra med diesel som tändbränsle, alltså med dieselpumpen i drift men ställd på mycket liten insprutningsvolym.
Den senare varianten kallad dieselgasdrift blev jag rejält intresserad utav då den kräver relativt små modifieringar för att fungera. Dessutom verkar det gå relativt lätt att starta på diesel och koppla över till gengas då aggregatet kommit igång. Då kompression över 16:1 nämndes som begynnande kritisk antar jag att en förkammardiesel kan ha större chans än en direktinsprutad diesel att fungera på gengas utan sänkning av kompressionen.
Vid dieselgasdrift får man lägre effekt än vid ren dieseldrift. Jag tänkte då att kanske en turbodiesel borde tappa mindre. Å andra sidan höjer turbon det totala kompressionstrycket och då antar jag att även den relativt högoktaniga gengasen kan få motorn att börja spika kraftigt. Men LITE kanske man kan pumpa på med turbon?
Jag har läst om ful-trick för höjning av en dieselmotors effekt genom att spruta in gasol/propan direkt i insuget. Detta borde bli i princip detsamma som vid ovan nämnda dieselgasdrift med skillnaden att propangasen är ett effektivare bränsle än gengasen. Jag läste också att denna metod innebär ganska stora risker för motorn och då antar jag det är spikning som är huvudfaran.
Jag har läst i en bok om turbokonvertering att enbart turbomontage på en sugdiesel inte ger någon ökad motoreffekt förrän också insprutningspumpen modifieras till att ge mer bränsle. Detta känns ju ganska självklart men frågan är vad som händer om man monterar turbo ihop