Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen  (läst 14529 gånger)

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #20 skrivet: 22 apr-12 kl 00:54 »
Vattenpumpsbyte på en sån dubbelkamsford är inga konstigheter och spett behövs inte ;-)
Jag har haft långt mycket mer elproblem med volvo än tex saab. Speciellt 940.
Vissa Audi är hemska ibland, speciellt 5-ventilsmotorerna >:(  Besvärligt.
Volvo 440-460-480 är i en klass för sig :P

Jag skruvar mellan 5 och 15 timmar varjendaste dag så jag är ofta rätt trött på skiten, är ofta så onödigt tillkrånglan av Herrar Ingen-jörer...

Och ja, Torbjörn, den packningen/konstruktionen på rödblock är rätt korkad..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #21 skrivet: 22 apr-12 kl 22:36 »
Visst är det lite lurigt att få tätt när man har bytt vattenpumpen på rödblockarna...
Första gången lyckades jag skapa ett större springvatten, till alla kollegers stora förtjusning.
Precis som Tännlappen skriver, ett rejält brytjärn löser problemet…
Misse: Har aldrig haft en Saab men jag håller med dig om att det är mycket elfel på 700/900-serien.
Kallödningar är det dominerande problemet men lite gråa hår får man ha på huvudet…

Kollade lite på nätet angående pris för byte av kamrem/vattenpump.
Enligt denna länk http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42&page=1
”Att byta en kamrem hos Audi går på mellan 16 000 – 20 000 kr, beroende på modell. Man kan även hitta bra auktoriserade bilverkstäder som utför jobbet för mellan 10 000 – 15 000 kr”

Solna Bilteknik tar enligt uppgift c:a 5000:- vet inget om denna verkstad då jag bor i Skåne.
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Vargerik

  • Gäst
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #22 skrivet: 22 apr-12 kl 22:52 »

Solna Bilteknik tar enligt uppgift c:a 5000:- vet inget om denna verkstad då jag bor i Skåne.

Ett företag som har en hoper ryssar/öststatare anställd som jobbar dygnet runt. Hört både  bu & bä. Nu är det inget som säger att dessa är sämre bilmek än Göte Ottoson. Jag håller mig långt ifrån märkesverkstäder då jag har höga krav på jobben som görs på min bil.

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #23 skrivet: 22 apr-12 kl 23:00 »
Ett företag som har en hoper ryssar/öststatare anställd som jobbar dygnet runt. Hört både  bu & bä. Nu är det inget som säger att dessa är sämre bilmek än Göte Ottoson. Jag håller mig långt ifrån märkesverkstäder då jag har höga krav på jobben som görs på min bil.

Det hade man inte förväntat sig...
Kollektivavtal,kontrollerad bilverkstad och ISO 14001 men sådant kanske endast är för att locka kunder...
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #24 skrivet: 23 apr-12 kl 00:07 »

Misse: Har aldrig haft en Saab men jag håller med dig om att det är mycket elfel på 700/900-serien.
Kallödningar är det dominerande problemet men lite gråa hår får man ha på huvudet…


När det gäller elfel på Volvo 700/900 så har det ju i många år varit vanligt med t ex glapp i tändningslåset och dåliga lödningar här och var i instrumentblocket (kan leda till att ett eller flera instrument alternativt instrumentbelysningen lägger av). På de utföranden som har gummiupphängd generator blir det ofta problem med den lilla korta jordledningen till generatorn. Ett annat problem är att isoleringen på elledningarna inte tål olja, bensinångor och annan motorrumsmiljö. På K-motorerna från mitten av 80-talet, där det fanns mycket elinstallationer runt förgasaren, föll isoleringen bort från alla oskyddade kabeländar inom 10 år. Senare modeller med insprutning brukar på få problem med slumpmässiga kortslutningar i kabelstammen som går på vänster sida av motorn, i synnerhet om det är en bil som har gått mycket långt eller där det har varit oljigt i motorrummet en längre tid. Det är lätt gjort att ta ut hela den kabelstammen ur bilen, lägga upp den på en arbetsbänk och skära upp plastslangarna för att se hur det ser ut inne i den, som regel blir det en hel del jobb med kabelskarvning (eller, om bilen inte ska gå så länge till, isolera med eltejp på de värsta ställena). Tyvärr brukar det inte lyckas helt lätt att plocka kabelstam från en skrotad bil, det finns småskillnader för nästan varje årsmodell så det brukar alltid sluta med en del huvudbry, schemastudier och omkopplingar. Man spar tid på att renovera originalkabelstammen istället.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #25 skrivet: 23 apr-12 kl 00:21 »
Elfel är det väl på dom flesta bilar,som sagt väldigt tuff miljö. Sedan vet man ju inte heller om det snålas när det gäller komponenter,kontakthylsor o dyl...Toyota vet jag hade mycket elfel med rubriker som typ .."Toyotabilar som skenar beror på elfel"...Själv tycker jag fönsterhissar och sådant krafs borde hålla bättre,annars är det bättre dom monterar en original fönstervev.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #26 skrivet: 23 apr-12 kl 00:31 »
Visst är det lite lurigt att få tätt när man har bytt vattenpumpen på rödblockarna...
Första gången lyckades jag skapa ett större springvatten, till alla kollegers stora förtjusning.
Precis som Tännlappen skriver, ett rejält brytjärn löser problemet…
Misse: Har aldrig haft en Saab men jag håller med dig om att det är mycket elfel på 700/900-serien.
Kallödningar är det dominerande problemet men lite gråa hår får man ha på huvudet…

Kollade lite på nätet angående pris för byte av kamrem/vattenpump.
Enligt denna länk http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42&page=1
”Att byta en kamrem hos Audi går på mellan 16 000 – 20 000 kr, beroende på modell. Man kan även hitta bra auktoriserade bilverkstäder som utför jobbet för mellan 10 000 – 15 000 kr”

Solna Bilteknik tar enligt uppgift c:a 5000:- vet inget om denna verkstad då jag bor i Skåne.
....Det där priset på 16-20tusen kan lätt betyda skroten om man inte klarar det själv...Här en länk till Teknikens värld där dom jämför Solna och Bilia på samma jobb,som sagt prisskillnad..http://www.teknikensvarld.se/2011/01/13/11798/kamremskampen/

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #27 skrivet: 23 apr-12 kl 04:03 »

....Kollade lite på nätet angående pris för byte av kamrem/vattenpump.
Enligt denna länk http://www.audiforum.nu/showthread.php?t=42&page=1
”Att byta en kamrem hos Audi går på mellan 16 000 – 20 000 kr, beroende på modell. Man kan även hitta bra auktoriserade bilverkstäder som utför jobbet för mellan 10 000 – 15 000 kr”

Solna Bilteknik tar enligt uppgift c:a 5000:- vet inget om denna verkstad då jag bor i Skåne.



He he, oj vilka sjuka priser :o :o  Blev lite chockad.!   Och eftertänksam.



Bytte kamrem, vattenpump och långe-remmen på en nyare 5 ventils audi i somras. Känner ägaren mycket väl å tycker mycket om människan. Men tänkte att ''nu ska jag inte låtsas om att jag känner människan väl utan tvärtom ta normalt vettigt betalt''

Besvärlig bil att byta remmar och vattenpump på :P Så eftersom det tog rätt lång tid att byta grejorna och jag dessutom hade hämtat den ej fungerande bilen 3 mil bort, kört passagerarna till tåget i Wheremountain (varberg) och sen när Audin var färdig ordnat så den kom upp de 9 milen till vän-liga bostadsorten Göteborg så sa jag att jag ville ha 1500 spänn för allt jobbet och skämdes lite för att jag tog i så jäddrans mycket med arbetskostnaden :-[


Goa människan betalade glatt den efterfrågade summan utan minsta tvekan och var mycket nöjd.
Förstår nu varför..
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #28 skrivet: 23 apr-12 kl 09:15 »
Elfel är det väl på dom flesta bilar,som sagt väldigt tuff miljö. Sedan vet man ju inte heller om det snålas när det gäller komponenter,kontakthylsor o dyl...Toyota vet jag hade mycket elfel med rubriker som typ .."Toyotabilar som skenar beror på elfel"...Själv tycker jag fönsterhissar och sådant krafs borde hålla bättre,annars är det bättre dom monterar en original fönstervev.

Kontaktdon och andra elkomponenter i bilar har ju ändå blivit bra mycket bättre med åren, så driftsäkerheten hos hela elsystemet är minst lika god idag som på en 70-talsbil även om det finns kanske 10 eller 100 gånger fler prylar i en modern bil.
Ett stort framsteg var ju när man började med tätade kontaktdon (för insprutningssystem och sånt på 70-talet, för andra system i slutet av 80-talet), och sedan blev det ännu bättre när man satte dit en gummitätning för varje enskild ledare istället för en stor gummikåpa runt hela kabelstammen till kontakten. Nackdelen med den stora kåpan är att kontakten kan bli vattenfylld om det rinner vatten längs kabelstammen av någon anledning.

När det gäller fel på fönsterhissar är min åsikt att det nästan alltid är mekaniken som havererar (och det gör den lika väl om det är en vev som manövrerar samma mekanik), och någon enstaka gång blir det kabelbrott där kabelstammen passerar dörrgångjärnen. Elmotorer och sånt brukar hålla bra.
En vanlig dum konstruktion på fönsterhissar (både el- och vevmanövrerade) är vajrar som är dragna så att det samlas vatten i vajerhöljet, förr eller senare rostar det ihop eller också fryser vajern fast så att något annat i mekanismen slits sönder när man försöker öppna eller stänga rutan.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #29 skrivet: 23 apr-12 kl 22:59 »
...Kanske kan säga att mekaniska vevanordningar tål lite tuffare tag,även när det kärvar lite,medans elmotorn då inte orkar. Finns ju dom som kör runt med fönster uppstöttade med brädstumpar...

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #30 skrivet: 01 maj-12 kl 16:04 »
Ursäkta att jag har varit "frånvarande", skall läsa ifatt och kommentera, så snart jag hinner !

Flemming
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #31 skrivet: 20 maj-12 kl 17:33 »
Tog visst lite tid för mig att läsa ifatt...

Misse,Tännlappen och Torbjörn: Tack för all info ni har bidragit med och man börjar förstå varför ungdomen låter bli att ta körkort...
Kamremsbytet kan nog sänka många ekonomier och just nu känns det helt plötsligt okej att ha en "gammal" 945.
Många kan skruva och jag kan väl göra lite själv,om jag har tiden med mig och tummen på rätt ställe...
Volvo/Bilia var bra på den tiden då dom var Volvohandlare och jobben blev oftast bra gjorda till ett överkomligt pris.
Senast jag besökte Bilia för en "reparation" var 2005 och då skulle dom byta automatlådeoljan.
Först gick anslutningen till kylarerören sönder,vilket man nog kan räkna med,däremot inte hitta en mekaniker med en skiftnyckel i handen.
Jag sa till honom att det går snabbare med tryckluften men det tyckte han inte,okej,spärrnyckel då,nä det var inget alternativ för honom...
Det var bultarna till kylaren som skulle bort och då är det inge problem med spärr/tryckluft.
Nåväl,bilen blev inte klar samma dag för det blev helt plötsligt mycket för Bilia.
Dagen efter är den klar för avhämtning och jag går igenom fakturan med kundmottagaren.
Oljefilter står det på en rad och artilkelnumret känner jag igen från motoroljefiltret,har den verkligen ett sådant inmonterat i automaten ?
Öhhh,njae,nä det har den inte sa kundmottagaren och sen var diskusionen igång.
Fick ner priset en tusing (dom hade satt i en ny kylare pga.rören) och därefter har jag hållt mig till mindre verkstäder men även dom har haft sina bottennapp...
Packningar som inte ingick i priset och dom gjorde ingen ansats att sätta dit några,vilket gjorde att olja sprutade lite här och där under motorn...

Blev många rader men nu har jag svarat som jag lovade  ;)

Lite OT,när vi ändå har hamnat lite utanför kamremsbyten...
Klockan i 945:a är tydligen trasig,har köpt en begagnat men skulle vilja se om urverket fungerar,innan jag "river" ut den gamla...
Två stift sitter på klockan men kan det vara plus och minus och om det är så,vilken är vilken ?
Går det kanske att kolla med hjälp av en multimeter ?
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #32 skrivet: 21 maj-12 kl 16:57 »
Mäter du på instrumentet direkt med gamla klockan så vet du,får även reda på om den gamla klockan får spänning.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #33 skrivet: 21 maj-12 kl 22:42 »
För den delen så vågar jag påstå att 90 % av alla fel som har med instrument i Volvo 700/900-serie att göra, beror på dåliga lödningar på kretskort i instrumentblocket. Det går som regel fortare att plocka isär, avsyna allting och bättra på tvivelaktiga ställen, än att leta fram fungerande instrument från en annan bil. Det enda som är lite svårt att komma åt är kretskortet för hastighets- och vägmätare, men allt annat är mycket servicevänligt.

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #34 skrivet: 03 jun-12 kl 23:44 »
Tännlappen och Torbjörn: 50 meter till garaget men 3 meter till den "nya" klockan...
Tänkte göra det lite enkelt för mig och börja med att kolla om det finns liv i ersättaren.
Två stycken mässingsanslutningar på baksidan och då skulle man väl kunna koppla lite ström på dessa ?
Plus respektive minus tror jag men vilken är vilken...
Visst kan jag chansa men klockor med fungerande vred är sällsynta.

Taskiga lödningar i Volvos elektriska är vi väldigt överens om ,har lagat en hastighetsmätare på en 740:90 och det var dåliga lödningar,väldigt långt in i mätaren.
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #35 skrivet: 04 jun-12 kl 09:11 »
Nu hade du tur, jag plockade upp ett mer eller mindre sönderbrutet 740-instrumentblock från en skrothög igår kväll.
En titt på den klockan visar att stiftet mitt för 3:an på urtavlan är plus (det står också +12V ingjutet i plasten vid en oanvänd plats för ett flatstift därintill).

Beträffande dåliga lödningar så gäller det inte bara Volvo, utan det gäller alla VDO-instrument från 80- och 90-talet, oavsett vilket bilmärke de sitter i.

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #36 skrivet: 04 jun-12 kl 21:50 »
Nu hade du tur, jag plockade upp ett mer eller mindre sönderbrutet 740-instrumentblock från en skrothög igår kväll.
En titt på den klockan visar att stiftet mitt för 3:an på urtavlan är plus (det står också +12V ingjutet i plasten vid en oanvänd plats för ett flatstift därintill).

Beträffande dåliga lödningar så gäller det inte bara Volvo, utan det gäller alla VDO-instrument från 80- och 90-talet, oavsett vilket bilmärke de sitter i.

Ibland har man tur !
Hittar ingen symbol på min klocka men det kan vara ett annat fabrikat...
Inga extra platser för flatstift vad jag kan se.
Artikelnumret 9130048 och 27389

Jag provar under veckan och berättar hur stora skadorna blev  >:D

Tack för hjälpen.
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #37 skrivet: 04 jun-12 kl 23:17 »
Mitt skrotinstrumentblock är tillverkat av VDO. Inga synliga nummer på klockan annat än en klisterlapp som det står 17 på och en datumstämpel 1.89 . Stommen är av genomskinlig plast så man ser kretskortets lödsida genom den.

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #38 skrivet: 11 jun-12 kl 21:30 »
Den klockan rör sig inte men jag skall montera den i panelen och då kanske den fungerar...
Kan vara trasig men vi får se...

Tack för supporten Torbjörn !
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.

 

Flemming

  • Inlägg: 278
    • Skåne
SV: Verktyg Saab för att hålla drev till vattenpumpen
« Svar #39 skrivet: 23 jan-13 kl 20:43 »
Den klockan rör sig inte men jag skall montera den i panelen och då kanske den fungerar...
Kan vara trasig men vi får se...

Tack för supporten Torbjörn !

Tittar igenom gamla frågor som jag har ställt och svar som jag har fått...

Jag hittade en fungerande klocka på skroten och den lever fortfarande.

Tack Torbjörn och Tännlappen
Gör mig glad - Skjut alla djurplågare
Skänker pengar till Djurrättsalliansen,WSPA - World Society for the Protection of Animals ,Världsnaturfonden - WWF,Djurens Rätt och Djurskyddet Sverige.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser