Har en Strada som gått 8300mil skulle lämna in den på service men de skulle ha 11700 kr inkl kamremsbyte.
Tyckte det var "lite" dyrt,så nu skall bya mekanikern byta kamrem och pump.
Problemet är att han kan inte göra det för om ca 2veckor pga vinterdäckstider.
Bilen har gått 8300mil .Kamremsbyte ska ske vid 8000mil(är inte det ovanligt tidigt?).
Vågar man köra 100mil till eller är det för riskabelt.
Lite marginaler måste väl finnas?.
Lite "nervös" Fiat ägare.
Jo, kamremmen är inte SÅ noga tidsinställd att 5 % hit eller dit på bytesintervallet spelar någon roll. Det har ju också betydelse t ex hur gammal (i år räknat) remmen är, och om den har utsatts för några otrevligheter under sin livstid (t ex olja, onormalt stark värme eller slitage för att lösa delar har legat och släpat mot remmen). Det finns fall där kamremmar med bytesintervall 8000 mil har havererat redan efter 3000 mil pga oljeläckage vid vevaxeln.
Gör förresten gärna en dubbelkoll (t ex med generalagentens tekniska avdelning) om bytesintervallet som står i serviceboken fortfarande gäller eller om det har kommit ut ändringar. Både Opel och Ford har varit tvungna att minska bytesintervallet på en del modeller, och t ex Citroën har gått åt andra hållet och ökat intervallet när man hade tillräckligt med positiva erfarenheter.