Det kan vara glapp i nästan vad som helst när det gäller motorfästen, länkarmslager i framvagnen eller drivknutar.
Om du har möjlighet, ta upp bilen på en lyft och bryt med spett på misstänkta ställen för att kolla om något märks.
Ett sätt att hitta glapp i länkarmslagren är att dra åt handbromsen och köra omväxlande på 1:an och backen med kopplingen i dragläge, låt en medhjälpare kolla utanför bilen om något av framhjulen rör sig onormalt mycket i längsled.
Öppna också huven och gör samma sak, på så sätt kan man se om motorn rör sig ovanligt mycket vilket i så fall tyder på något trasigt motorfäste. Motorfästen av gummi brukar inte tåla olja i längden, så om motorn har läckt olja på något av dem bör man misstänka just det fästet i första hand.
Kolla om du kan få fram vibrationerna även vid motorbromsning (alternativt bromsning med fotbromsen) eller om det bara är när motorn drar.
Om felet ligger i en yttre drivknut så kan man ofta märka svaga ryckningar i ratten när man krypkör rakt fram, och det blir ofta kraftiga slag och oljud om man svänger tvärt.
En drivknut som just har börjat krångla pga dålig smörjning eller att det har kommit in smuts i kan man ofta rädda genom noggrann rengöring, nytt smörjfett och nytt dammskydd. Var noga med att köpa dammskyddet som originaldel, piratdammskydd brukar bli stela i kyla och är ofta totalt sönderspruckna efter en svensk vinter.
Såna här delbara dammskydd som man kan montera utan att behöva ta loss drivknuten från drivaxeln ska man passa sig för, de duger möjligen som nödtorftig besiktningslagning på en tusenkronorsbil som bara ska gå ett år till.
Om man ändå plockar loss yttre drivknutarna för rengöring bör man passa på att byta plats på höger och vänster drivknut så får de slita på nya ytor och på det sättet kan man i bästa fall nästan fördubbla livslängden.