Alternativ.nu
Djur => Biodling => Ämnet startat av: MrBridgeflax skrivet 18 feb-13 kl 14:52
-
Var idag ute och kontrollerade mina samhällen. Snöblandat regn, dimma och +1 till trots var det några bin ute och spatserade på det ena flustret och några provade även sina vinga efter vintern i kupan. I det samhället var det en del surr då jag lyssnade vid flustret men i mina två andra samhällen var det betydligt sämre...
Är det läge att försöka stödfodra bina så här års när temperaturerna kryper över nollan dagtid eller stör det binas naturliga rytm? Om samhällena är svaga, hjälper det då att ge dem sockerlösning för att stärka dem eller stjälper det dem i stället?
Och OM det ska fodras, är det via foderballong eller via flustret och duger det med sockerlösning??? ???
-
Du ska inte göra något alls! Rör ingenting! Kolla bara att det är öppen flusteröppning och invänta rensningsflyckten. Matar du nu så skiter bina på sig och dör.
-
Att det flyger ut ett och annat bi under vintern är helt normalt, men att de flyger ut i större mängd när temperaturen ligger runt noll tyder på att de har någon form av problem. Det finns många orsaker till detta så att på distans bestämma vad som är fel går inte. Det mest troliga är problem med luftväxlingen så det kan vara läge att försiktigt lyfta över lådorna på en ren botten.
-
OK, så hur gör jag "ett försiktigt lyft" utan att störa bina?
Och hur ska bottnarna rengöras innan de kan användas igen, räcker det borsta ur dem eller ska de behandlas på något sätt?
-
Vad menar du med "betydligt sämre"? Om de inte har yngel så måste man lägga örat ända intill flustret för att höra dem på vintern när allt är som det ska, de ska inte surra i någon större utsträckning.
-
Vad menar du med "betydligt sämre"? Om de inte har yngel så måste man lägga örat ända intill flustret för att höra dem på vintern när allt är som det ska, de ska inte surra i någon större utsträckning.
Hör man dom om man använder stetoskop?
-
Något stetoskop har jag inte använt men jag hade i princip örat INNE i kupan och kunde då höra ett svagt surrande. Kanske allt är som det ska ändå då?
I det samhälle där bina börjat röra på sig surrade det av naturliga förklaringar betydligt mer.
-
Jag skulle gissa att de tysta inte börjat med yngel och därmed har en betydligt säkrare övervintring, men det som surrar chansar lite på att det snart blir flygväder och att maten räcker i april. Om de lyckas så får du en mycket bättre skörd från det surrande, om vädret inte är på deras sida så har du en vinterförlust. Det är därför det är bra att ha variation på sitt avelsmaterial och sina samhällen och inte göra exakt lika överallt. Vissa år blir vissa exceptionellt bra, andra år skulle inte samma samhällen ha klarat sig.
-
Om de inte har yngel så måste man lägga örat ända intill flustret för att höra dem på vintern när allt är som det ska, de ska inte surra i någon större utsträckning.
Åh vad spännande att höra :) TACK! Jag har just fått tag i ett stetoskop, för att kunna lyssna på mina bin, utan att störa dem. Väntar bara på lite bättre väder... just nu snöar och blåser det :( .Inte mysigt alls...
Jag skulle gissa att de tysta inte börjat med yngel och därmed har en betydligt säkrare övervintring, men det som surrar chansar lite på att det snart blir flygväder och att maten räcker i april. Om de lyckas så får du en mycket bättre skörd från det surrande, om vädret inte är på deras sida så har du en vinterförlust. Det är därför det är bra att ha variation på sitt avelsmaterial och sina samhällen och inte göra exakt lika överallt. Vissa år blir vissa exceptionellt bra, andra år skulle inte samma samhällen ha klarat sig.
TACK! Utan den här kunskapen hade jag inte vetat vilket som varit "bäst"... lite surr eller mycket... Nu väntar jag bara på solen som förhoppningsvis visar sig om ett par dagar, så att jag kan få höra och följa, utvecklingen i mina kupor. Det ska bli så spännande :)
-
Vad säger du då olof om att lyfta över samhällena på nya bottnar som Jano föreslog?
-
Vad säger du då olof om att lyfta över samhällena på nya bottnar som Jano föreslog?
Det kan jag inte säga något om eftersom jag inte provat det någon gång.
-
Vi har provat att byta bottnar tidigt och det går alldeles utmärkt. Bäst är om man är två personer. Då är det klart på några sekunder och stör inte bina speciellt mycket.
Däremot ska man naturligtvis inte göra någon regelrätt vårgenomgång före rensningsflygning och vackert väder, men det är väl självklart.
-
Vi har provat att byta bottnar tidigt och det går alldeles utmärkt. Bäst är om man är två personer. Då är det klart på några sekunder och stör inte bina speciellt mycket.
Däremot ska man naturligtvis inte göra någon regelrätt vårgenomgång före rensningsflygning och vackert väder, men det är väl självklart.
Japp, visst är det det! ;D
Hur är det lämpligast att göra när man byter bottnarna då, jag har inte dubbla uppsättningar av bottnar. Går det att byta på första samhället till en helt "ny" och sedan rengöra denna (hur?) och ha som "ny" botten till samhälle två och så vidare?
-
Bara en kontrollfråga, vilket problem vill du lösa med att byta botten?
-
Bara en kontrollfråga, vilket problem vill du lösa med att byta botten?
Jag tänkte att OM nu problemet är att det är dålig ventilation i kupan och döda nedfallna bin täpper till cirkulationen så skulle jag byta bottnar. Men som jag skrev tidigare så har jag inte fräscha bottnar att byta till rakt av utan behöver rengöra den botten jag tar från ena samhället och tillsätta det andra. Frågan är HUR jag ska rengöra bottnarna och OM jag ska göra det? ???
-
Man kan undra vad har du för botten i dagsläge, och behöver den rensas?
mvh edward :P
-
Frågan är HUR jag ska rengöra bottnarna och OM jag ska göra det? ???
8) Bra! En av mina käpphästar är att få andra att ta reda på varför och inte bara rituellt fortsätta göra som alltid.
De svaren på varför byta bottnar jag fått är att under vissa omständigheter kan det minska kvävningsrisken om det håller på att kvävas och att det ser snyggare ut om bottnen är städad och att nedfallet skulle vara grogrund för vaxmott och annat. Mot detta står att bina själva städar bottnen när de värmer upp hela kupan, tillväxt av larver och annat äckel tar inte fart i nedfallet förrän det är så varmt att bina städat själva, ett samhälle som inte städar är det något fel på och det vill man veta, under senvåren är den enda tid på året som det inte är någon nackdel med den extra isolering som nedfallet utgör speciellt i en nätbotten, det innebär alltid en risk att göra ingrepp vid denna årstiden även om de är försiktiga, destruktion av nedfallet är inte självklar och såklart innebär det ett arbetsmoment.
OM jag nu skulle byta bottnar skulle jag göra som Magnus_Hammargren, två personer, en lyfter försiktigt lådan, en byter botten till extra/helt ny. Botten skulle jag skrapa av i en sopsäck, sedan byte på nästa kupa och in med den första rengjorda där. Då behövs bara en extra botten.
-
Så här kan det se ut.
Foto av en botten som byttes februari förra året.
Bina har troligen blivit störda av något djur som huggit tag i nätet. Hörnet nere till vänster har bitmärken.
Sedan har dom som ni ser "skitit ner sig" när dom inte kommit ut direkt, utan gnagt sig ut p g a massa döda bin i vägen.
Ingen Nosema (testades i mikroskop). Samhället överlevde och blev bra.
Under sådana omständigheter gör man såklart bina en tjänst att byta botten även om det är tidigt på säsongen.
Min erfarenhet är att det stör mindre att göra ett snabbt skifte än att hålla på att pilla med ståltrådar i flustret.
-
Bottnen kan även ser så där ut efter en nyfiken klåfingrig bi odlare har varit och fingrat på kupan och stört bina innan rensflykten :-X
mvh edward :P
-
Bottnen kan även ser så där ut efter en nyfiken klåfingrig bi odlare har varit och fingrat på kupan och stört bina innan rensflykten :-X
mvh edward :P
;D ;D ;D ;D
-
Var idag ute och kontrollerade mina samhällen. Snöblandat regn, dimma och +1 till trots var det några bin ute och spatserade på det ena flustret och några provade även sina vinga efter vintern i kupan. I det samhället var det en del surr då jag lyssnade vid flustret men i mina två andra samhällen var det betydligt sämre...
Är det läge att försöka stödfodra bina så här års när temperaturerna kryper över nollan dagtid eller stör det binas naturliga rytm? Om samhällena är svaga, hjälper det då att ge dem sockerlösning för att stärka dem eller stjälper det dem i stället?
Och OM det ska fodras, är det via foderballong eller via flustret och duger det med sockerlösning??? ???
Vilken typ av botten gäller det?
Gällande stödfodring så är det alltid via ballong eller foderlåda,aldrig via flustret.
Sockerlösning är det som gäller vid stödutfodring,men jag är inte övertygad att det gäller i detta fallet,det gäller att sätta in detta i rätt sammanhang.
Var samhället starkt eller åtm ordinärt vid invintring?
Vad gav du som foder?
Står bikupan så till att den kan ha blivit utsatt för tex takras? Skidåkare ,Björnar,linjearbetare,skotrar osv osv...
Förutom bottnen vilken typ av kupa gäller det?
-
Vilken typ av botten gäller det?
Gällande stödfodring så är det alltid via ballong eller foderlåda,aldrig via flustret.
Sockerlösning är det som gäller vid stödutfodring,men jag är inte övertygad att det gäller i detta fallet,det gäller att sätta in detta i rätt sammanhang.
Var samhället starkt eller åtm ordinärt vid invintring?
Vad gav du som foder?
Står bikupan så till att den kan ha blivit utsatt för tex takras? Skidåkare ,Björnar,linjearbetare,skotrar osv osv...
Förutom bottnen vilken typ av kupa gäller det?
Det gäller Törebodas isolerade botten och samma kupa, LN.
Nej, det finns ingen risk för varken takras, skidåkare, björnar, linjearbete, skotrar eller liknande... :P
Samhället var mycket starkt vid invintringen som skedde på två lådor, fodrade med sockerlösning. Det aktuella samhället fick drygt 20 kilo socker.
-
Ok,det är den sk Töredodakupan då?
Har den gallerbotten?
-
Ser den ut som Nackabotten,eller?
-
Ja, och nej, det har den inte: http://www.biredskapsfabriken.se/se/artikel.php?kid=8-72-98&mall=lista.php&id=4 (http://www.biredskapsfabriken.se/se/artikel.php?kid=8-72-98&mall=lista.php&id=4)
-
Ok! Jag förstår nu, den har ingen gallerbotten.Jag föredar personligen högbyggda gallerbottnar själv.Gillar inte alls dessa stängda låga bottnar,tror inte bina gillar dem heller.Instäng är ju bara förnamnet...
Jag är ingen förespråkare av att gå in för tidigt och störa i ett samhälle , har man dem på sådana här täta/instängda bottnar kan jag tänka mig att flustret blir igentäppt av naturligt döda bin och säkert påverkar detta allmaäntillståndet och syretillförseln/mögelrisken osv.Det är jag nog faktiskt helt säker på,det är därför jag inte gillar/använder dessa bottnar.
Bottnarna ska ha god ventilation både framifrån och bakifrån/underifrån och vara högbyggda. ;)
Ok hur ska du gå vidare i nuläget?
Jag skulle nog göra följande,två personer krävs...
Lyft försiktigt upp lådorna och ta bort nuvarande botten mot en ren och fräch botten,i samma veva känner du ju då hur mycket mat som finns kvar i samhället.
Är de två lådorna jättelätta , ja då är ju fodret slut...
Känns de fortfarande innehålla foder så är ju allt lugnt...
Är de jättelätta så bör du överväga en stödutfodringskampanj,den blir lång och bedräglig men den kan ju också rädda samhället.
Är de utan foder nu av någon anledning (fåglar mm mm) så kommer de ju ända gå under mest troligt utan mat så länge.
Mitt tips är att skaffa bättre ventilerade bottnar,det ska gå lätt att lysa in med en ficklampa och kolla att syretillförseln och allmäntillståndet är fullgott.
Stängda bottnar motverkar en god och hälsosam miljö i kupan enl mig.
-
Förra året var mitt första år som biodlare och jag köpte fyra Törebodabottnar då jag startade. I vinter har jag dock påbörjat arbete med att bygga egna nätbottnar, så jag kommer att invintra mina samhällen på nätbotten framöver. Där tänkte jag också snickra ihop några enkla sarger för att höja avståndet mellan yngelrummet och botten. Jag har regel 24x36 mm tillgänglig och tänkte använda den, blir det bäst att lägga den ner eller ställa på höjden när jag bygger dessa sarger tro?
-
Själv föredra jag högbotten så jag skulle ställa den på höjden
mvh edward :P
-
Ställ den på höjden,absolut.Har du regel som är 45mm hög så är det ännu bättre :)
Gör gärna ett nät på på motsatt sida från flustret så som Ekobibotten har,den är bra ;)
-
Personligen så använder jag en tumxgånger två tum råplan. Det blir lite kraftigt i överkant men bottnarna flyttar man ju oftast inte omkring så mycket. Jag har spärrgaller både fram och bak. Fäst i överkant så jag kan vika upp det. Fungerar helt perfekt! Hälsningar Gidde
-
Personligen så använder jag en tumxgånger två tum råplan. Det blir lite kraftigt i överkant men bottnarna flyttar man ju oftast inte omkring så mycket. Jag har spärrgaller både fram och bak. Fäst i överkant så jag kan vika upp det. Fungerar helt perfekt! Hälsningar Gidde
Vilken sorts galler använder du då och var köper du det? Och hur gör du när du har galler framtill? ???
-
Ställ den på höjden,absolut.Har du regel som är 45mm hög så är det ännu bättre :)
Gör gärna ett nät på på motsatt sida från flustret så som Ekobibotten har,den är bra ;)
Jag har dessa eftersom jag fått dem gratis på ett ett husbygge! ;D
Hur gör du när du sätter nät på baksidan och vilken sort använder du och var köper du det?
-
Jag köper spärrgaller på 2 meterslängder. Och jag kapar bara längderna på regeln. Det vill säga att kupans innermått (LN= 382) bildar bas för alla mått. Så regeln står upp för sidorna och måttet blir då lådmåttet + 2 gånger regelns bredd. När du börjat rita på det så förstår du hur enkelt det blir.
-
Jag köper spärrgaller på 2 meterslängder. Och jag kapar bara längderna på regeln. Det vill säga att kupans innermått (LN= 382) bildar bas för alla mått. Så regeln står upp för sidorna och måttet blir då lådmåttet + 2 gånger regelns bredd. När du börjat rita på det så förstår du hur enkelt det blir.
Var hittar du spärrgaller på 2-meterslängder?
-
Om jag får låna tråden lite. Hur kan man se om bina har rensflugit om man inte är hemma när de flyger? Läste om gula fläckar i snön men om snön redan har regnat bort?
-
Jag köper spärrgaller på 2 meterslängder. Och jag kapar bara längderna på regeln. Det vill säga att kupans innermått (LN= 382) bildar bas för alla mått. Så regeln står upp för sidorna och måttet blir då lådmåttet + 2 gånger regelns bredd. När du börjat rita på det så förstår du hur enkelt det blir.
Som sagt, var köper du spärrgaller i tvåmeterslängder?
Och om jag förstår saken rätt har du helt enkelt bara regel på långsidorna och sätter spärrgaller både vid flustret och baktill på botten? Hur sätter du fast detta och hur gör du med flusterbrädan? Lämnar förresten inte bina kupan "bakvägen" om det även finns möjlighet för dem att ta sig ut även baktill och borde då inte detta i förlängningen försvåra binas möjligheter att försvarar kupan?
-
Som sagt, var köper du spärrgaller i tvåmeterslängder?
Här till exempel http://www.biredskapsfabriken.se/se/lista.php?kid=9-61 (http://www.biredskapsfabriken.se/se/lista.php?kid=9-61)
-
Nja, där är det ju bara klara och färdigskurna spärrgaller anpassade till de olika ramformaten...?
-
Hur kan man se om bina har rensflugit om man inte är hemma när de flyger? Läste om gula fläckar i snön men om snön redan har regnat bort?
När de kommer igång med reguljärflyg trafik och kommer hem till kupan regelbundet med polen så kan man utgå ifrån att de har rensflugit.
mvh edward :P
-
Nja, där är det ju bara klara och färdigskurna spärrgaller anpassade till de olika ramformaten...?
Nej, där finns 2 meters längder med olika bredd.
-
Som sagt, var köper du spärrgaller i tvåmeterslängder?
Och om jag förstår saken rätt har du helt enkelt bara regel på långsidorna och sätter spärrgaller både vid flustret och baktill på botten? Hur sätter du fast detta och hur gör du med flusterbrädan? Lämnar förresten inte bina kupan "bakvägen" om det även finns möjlighet för dem att ta sig ut även baktill och borde då inte detta i förlängningen försvåra binas möjligheter att försvarar kupan?
Töreboda!!
http://carnicagruppen.blogspot.se (http://carnicagruppen.blogspot.se) Jag klarar inte att lägga in bilder på detta forumet så kolla på vår blogg där ni ser hur botten ser ut. Men den blir bättre om man lägger regeln i botten också. Då så att den bildar stöd för nät eller plyfa-bottnar. Själv har jag bara använt plyfa dels för kostnaden och det kanske blir för luftigt under vintern. Kom ihåg att risken för kvävning är noll med en sådan här botten. Gidde
-
Botten används bara på fullstora samhällen. När jag är tveksam så sätter jag en tunn plåt under spärrgallret för att minska flusteröppningen. Fullstora samhällen med Carnica har jag inte upplevt att de har problem att försvara kupan.
-
Töreboda!!
[url]http://carnicagruppen.blogspot.se[/url] ([url]http://carnicagruppen.blogspot.se[/url]) Jag klarar inte att lägga in bilder på detta forumet så kolla på vår blogg där ni ser hur botten ser ut. Men den blir bättre om man lägger regeln i botten också. Då så att den bildar stöd för nät eller plyfa-bottnar. Själv har jag bara använt plyfa dels för kostnaden och det kanske blir för luftigt under vintern. Kom ihåg att risken för kvävning är noll med en sådan här botten. Gidde
Inte jag heller, hur tusan ska man bära sig åt om man vill göra det!? :o
Menar du den tunnare regeln som gallret ligger an mot?
Jag ska nästa vecka göra egna nätbottnar i formplyfa där jag ska borra fyra hål i (diameter uppskattningsvis 10-12 cm) och sedan täcka med nät. På detta hade jag tänkt sätta de reglar jag har och sedan bygga en enkel sarg som jag ska ställa lådorna på. Reglarna hade jag tänkt mig som ett U där öppningen skulle vara framåt mot flustret. Kanske en sån botten skulle kunna gå att kombinera med den sarg du visar bilder på (för visst är det mer en sarg än en botten?). Har du ritningar får du gärna skicka dessa!
Något särskilt att tänka på när man kapar gallret eller är det enkelt?
Är dessa galler mussäkra förresten? Och hur gör du om du ska transportera ett samhälle med en sådan här sarg på?
-
Den tunna regeln ska bort och ersättas med det jag beskrev. Fördelen med detta är att botten blir slät under och går att ställa på pallar med varierande utförande!
-
Den tunna regeln ska bort och ersättas med det jag beskrev. Fördelen med detta är att botten blir slät under och går att ställa på pallar med varierande utförande!
Jag förstår ändå inte hur du menar...
Ska det vara en regel med samma dimension som i själva ramen under? Fungerar det inte att ta bort den tunna regeln helt och sen bara helt sonika sätta fast reglarna med gallret fäst vi direkt i min plyfabotten? Eller missar jag nåt?
Och hur är det med mussäkerheten och hur gör du vid eventuell transport?
Du använder inte heller något fluster till dessa bottnar utan bina får mer eller mindre flyga direkt fram till gallret och ta sig in där direkt utan att mellanlanda?
-
Konstruktionen bygger på att du ska kunna bygga hela botten med en enda dimension av regel. Det ska vara enkelt att bara kapa olika längder. Om.... jag nu tänker rätt så blir det tre olika längder att hålla reda på. Jag ska fixa till ordentliga bilder men just nu en månad är fulltecknad. Gubben är gammal så det går lite sakta!
-
OK, så hur gör jag "ett försiktigt lyft" utan att störa bina?
Och hur ska bottnarna rengöras innan de kan användas igen, räcker det borsta ur dem eller ska de behandlas på något sätt?
Jag borstar bottnar rena, skrapar bort ev. beläggning och slutligen desinficerar dem med gasolbrännare för att avlägsna ev. mögelsporer och bacciller. Det är alltid riskfyllt att sätta ett botten direkt utan desinficering under nästa samhälle. Risken är att man sprider sjukdomar mellan samhällen. Genom att byta botten sparar man extra arbete för ett samhälle vilken en storstädning innebär. Man får också ett första signal genom att se begagnat botten om samhälle har haft ovanligt stor nedfall, eller utsot.
Jag passar på att byta botten på senvinter/slutet av februari en kväll med minus grader går fint då sitter bina lugnt och stilla i kupan. Om man gör det vid plus grader kan hända att några levande bin vandrar på botten. Är man två och lossar med kniven kupan från botten och ha rent botten bredvid så tar det några sekunder att flyta lådorna över och bina störs minimalt.
Mina lådor står på bottnar med sarg 45mm och sargen är öppningsbar baktill. Jag kan öppna sargen och kolla ca 2 gånger under hela vinter om det är många döda bin så kan jag skrapa ut de. Jag tar bort sargen i samband med bottenbyte.
Det finns annars många andra sätt att arbeta med bin och man brukar komma själv så småningom vad som fungerar bäst i egen bigård.
-
@ Gidde: Kan du vara snäll och svara på de andra frågorna som fanns där också, skulle gärna vilja veta! :D
Dessutom undrar jag också om denna sarg skulle gå att kombinera med den plyfabotten med nät som jag beskrev? Och har du dessa sarger på året runt eller bara på vintern?
-
Mr B.. Frågar om en del som jag tvekar på vad han menar. Så jag försöker förklara igen!
Om du har min botten så behöver eller till och med inte ska ha någon nätbotten. En slät plyfaskiva är lätt att rengör och byta. Bottnen blir absolut mustät. Och när jag flyttar så använder jag ensilage-plast Som jag har på en hanterbar rulle. Är det kort sträcka så lägger jag en knippa gräs mot vardera spärrgallret och så virar jag varv efter varv runt dels botten med gräset och sedan vidare upp efter hela kupan och runt kanten på täckplasten. Det blir ett stabilt paket som går bra att lyfta i bottenkanten. Längre flyttar så lyfter jag av samhället till en tät nätbotten lik den du beskriver och en liknande upptill. Men lindningen med ensilageplast gör jag lika.En rem runt paketet ger ett lite enklare lyft! Sommartid så är gallren öppna framåt före och efter svärmtid. Under vinter och svärmtid så är det stängt.Mustät och svärmsäkert!På mina pallramskupor står bottnen utan ribbor direkt på plyfaskivor. Det är riktigt att bina kryper in genom gallret.