Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska man göra när bina börjar vakna till?  (läst 7537 gånger)

MrBridgeflax

• Västergötland
Hur ska man göra när bina börjar vakna till?
« skrivet: 18 feb-13 kl 14:52 »
Var idag ute och kontrollerade mina samhällen. Snöblandat regn, dimma och +1 till trots var det några bin ute och spatserade på det ena flustret och några provade även sina vinga efter vintern i kupan. I det samhället var det en del surr då jag lyssnade vid flustret men i mina två andra samhällen var det betydligt sämre...

Är det läge att försöka stödfodra bina så här års när temperaturerna kryper över nollan dagtid eller stör det binas naturliga rytm? Om samhällena är svaga, hjälper det då att ge dem sockerlösning för att stärka dem eller stjälper det dem i stället?

Och OM det ska fodras, är det via foderballong eller via flustret och duger det med sockerlösning???  ???

Gideon i Roslagen

SV: Hur ska man göra när bina börjar vakna till?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-13 kl 17:26 »
Du ska inte göra något alls! Rör ingenting! Kolla bara att det är öppen flusteröppning och invänta rensningsflyckten. Matar du nu så skiter bina på sig och dör.

Jano

• Halland
« Svar #2 skrivet: 18 feb-13 kl 20:41 »
Att det flyger ut ett och annat bi under vintern är helt normalt, men att de flyger ut i större mängd när temperaturen ligger runt noll tyder på att de har någon form av problem. Det finns många orsaker till detta så att på distans bestämma vad som är fel går inte. Det mest troliga är problem med luftväxlingen så det kan vara läge att försiktigt lyfta över lådorna på en ren botten. 

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 18 feb-13 kl 21:15 »
OK, så hur gör jag "ett försiktigt lyft" utan att störa bina?

Och hur ska bottnarna rengöras innan de kan användas igen, räcker det borsta ur dem eller ska de behandlas på något sätt?

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 18 feb-13 kl 22:39 »
Vad menar du med "betydligt sämre"? Om de inte har yngel så måste man lägga örat ända intill flustret för att höra dem på vintern när allt är som det ska, de ska inte surra i någon större utsträckning.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 18 feb-13 kl 22:50 »
Vad menar du med "betydligt sämre"? Om de inte har yngel så måste man lägga örat ända intill flustret för att höra dem på vintern när allt är som det ska, de ska inte surra i någon större utsträckning.
Hör man dom om man använder stetoskop?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 feb-13 kl 23:09 »
Något stetoskop har jag inte använt men jag hade i princip örat INNE i kupan och kunde då höra ett svagt surrande. Kanske allt är som det ska ändå då?

I det samhälle där bina börjat röra på sig surrade det av naturliga förklaringar betydligt mer.

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 feb-13 kl 09:53 »
Jag skulle gissa att de tysta inte börjat med yngel och därmed har en betydligt säkrare övervintring, men det som surrar chansar lite på att det snart blir flygväder och att maten räcker i april. Om de lyckas så får du en mycket bättre skörd från det surrande, om vädret inte är på deras sida så har du en vinterförlust. Det är därför det är bra att ha variation på sitt avelsmaterial och sina samhällen och inte göra exakt lika överallt. Vissa år blir vissa exceptionellt bra, andra år skulle inte samma samhällen ha klarat sig.

Nisam

• Småland
« Svar #8 skrivet: 19 feb-13 kl 11:39 »
Om de inte har yngel så måste man lägga örat ända intill flustret för att höra dem på vintern när allt är som det ska, de ska inte surra i någon större utsträckning.

Åh vad spännande att höra :) TACK! Jag har just fått tag i ett stetoskop, för att kunna lyssna på mina bin, utan att störa dem. Väntar bara på lite bättre väder... just nu snöar och blåser det :( .Inte mysigt alls... 

Jag skulle gissa att de tysta inte börjat med yngel och därmed har en betydligt säkrare övervintring, men det som surrar chansar lite på att det snart blir flygväder och att maten räcker i april. Om de lyckas så får du en mycket bättre skörd från det surrande, om vädret inte är på deras sida så har du en vinterförlust. Det är därför det är bra att ha variation på sitt avelsmaterial och sina samhällen och inte göra exakt lika överallt. Vissa år blir vissa exceptionellt bra, andra år skulle inte samma samhällen ha klarat sig.

TACK! Utan den här kunskapen hade jag inte vetat vilket som varit "bäst"... lite surr eller mycket... Nu väntar jag bara på solen som förhoppningsvis visar sig om ett par dagar, så att jag kan få höra och följa, utvecklingen i mina kupor. Det ska bli så spännande :)

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 feb-13 kl 18:16 »
Vad säger du då olof om att lyfta över samhällena på nya bottnar som Jano föreslog?

olof

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 19 feb-13 kl 23:43 »
Vad säger du då olof om att lyfta över samhällena på nya bottnar som Jano föreslog?
Det kan jag inte säga något om eftersom jag inte provat det någon gång.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 feb-13 kl 09:41 »
Vi har provat att byta bottnar tidigt och det går alldeles utmärkt. Bäst är om man är två personer. Då är det klart på några sekunder och stör inte bina speciellt  mycket.

Däremot ska man naturligtvis inte göra någon regelrätt vårgenomgång före rensningsflygning och vackert väder, men det är väl självklart.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 20 feb-13 kl 12:11 »
Vi har provat att byta bottnar tidigt och det går alldeles utmärkt. Bäst är om man är två personer. Då är det klart på några sekunder och stör inte bina speciellt  mycket.

Däremot ska man naturligtvis inte göra någon regelrätt vårgenomgång före rensningsflygning och vackert väder, men det är väl självklart.

Japp, visst är det det!  ;D

Hur är det lämpligast att göra när man byter bottnarna då, jag har inte dubbla uppsättningar av bottnar. Går det att byta på första samhället till en helt "ny" och sedan rengöra denna (hur?) och ha som "ny" botten till samhälle två och så vidare?

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 20 feb-13 kl 15:08 »
Bara en kontrollfråga, vilket problem vill du lösa med att byta botten?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 20 feb-13 kl 18:56 »
Bara en kontrollfråga, vilket problem vill du lösa med att byta botten?

Jag tänkte att OM nu problemet är att det är dålig ventilation i kupan och döda nedfallna bin täpper till cirkulationen så skulle jag byta bottnar. Men som jag skrev tidigare så har jag inte fräscha bottnar att byta till rakt av utan behöver rengöra den botten jag tar från ena samhället och tillsätta det andra. Frågan är HUR jag ska rengöra bottnarna och OM jag ska göra det?  ???

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 20 feb-13 kl 19:27 »
Man kan undra vad har du för botten i dagsläge, och behöver den rensas?

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 20 feb-13 kl 19:31 »
Frågan är HUR jag ska rengöra bottnarna och OM jag ska göra det?  ???
8) Bra! En av mina käpphästar är att få andra att ta reda på varför och inte bara rituellt fortsätta göra som alltid.

De svaren på varför byta bottnar jag fått är att under vissa omständigheter kan det minska kvävningsrisken om det håller på att kvävas och att det ser snyggare ut om bottnen är städad och att nedfallet skulle vara grogrund för vaxmott och annat. Mot detta står att bina själva städar bottnen när de värmer upp hela kupan, tillväxt av larver och annat äckel tar inte fart i nedfallet förrän det är så varmt att bina städat själva, ett samhälle som inte städar är det något fel på och det vill man veta, under senvåren är den enda tid på året som det inte är någon nackdel med den extra isolering som nedfallet utgör speciellt i en nätbotten, det innebär alltid en risk att göra ingrepp vid denna årstiden även om de är försiktiga, destruktion av nedfallet är inte självklar och såklart innebär det ett arbetsmoment.

OM jag nu skulle byta bottnar skulle jag göra som Magnus_Hammargren, två personer, en lyfter försiktigt lådan, en byter botten till extra/helt ny. Botten skulle jag skrapa av i en sopsäck, sedan byte på nästa kupa och in med den första rengjorda där. Då behövs bara en extra botten.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 feb-13 kl 13:23 »
Så här kan det se ut.

Foto av en botten som byttes februari förra året.
Bina har troligen blivit störda av något djur som huggit tag i nätet. Hörnet nere till vänster har bitmärken.
Sedan har dom som ni ser "skitit ner sig" när dom inte kommit ut direkt, utan gnagt sig ut p g a massa döda bin i vägen.

Ingen Nosema (testades i mikroskop). Samhället överlevde och blev bra.

Under sådana omständigheter gör man såklart bina en tjänst att byta botten även om det är tidigt på säsongen.
Min erfarenhet är att det stör mindre att göra ett snabbt skifte än att hålla på att pilla med ståltrådar i flustret.
« Senast ändrad: 21 feb-13 kl 17:47 av Magnus_Hammargren »

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #18 skrivet: 21 feb-13 kl 18:27 »
Bottnen kan även ser så där ut efter en nyfiken klåfingrig bi odlare har varit och fingrat på kupan och stört bina innan rensflykten  :-X

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

blizzard

« Svar #19 skrivet: 24 feb-13 kl 20:14 »
Bottnen kan även ser så där ut efter en nyfiken klåfingrig bi odlare har varit och fingrat på kupan och stört bina innan rensflykten  :-X

;D ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
Ljunghonung, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser