Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjälster - hur gör man?  (läst 8902 gånger)

Raskerika

  • Inlägg: 7
Fjälster - hur gör man?
« skrivet: 19 okt-08 kl 22:18 »
Någon som vet hur man gör för att ta rätt på tarmarna och få dem till tjänliga fjälster. Min svåger vill spara fjälster från våra lamm. Han har köpt en korvstoppningsmaskin och ska göra egen korv.
Erika i Dalarna

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Fjälster - hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-08 kl 21:24 »
Tarmarna sköljs med vatten och vänds ut och in,antingen med en pinne typ kvastskaft (trubbigt)eller med en vatten slang,spola vatten i tarmen så den börjar kränga sig ut och in.Är inte så svårt som det låter men jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva.
Skär av tarmarna i lämpliga längder först(inte för korta,ett par meter minst)Skrapa bort tarmludd(inte med vass kniv) och skölj,skölj igen o igen på båda sidor.
Lägg allt i rikligt med grovt salt tills det ska användas,frys helst inte.
Inner sidan ska vara inåt vid stoppning annars spricker korven.
Lammtarmar är lite klena så var försiktiga vid tvätt och stoppning så de inte går sönder(gris är bättre,får är också bra)
Lycka till!

Ett TIPS!
Det finns ju färdiga att köpa.

Men prova,det funkar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Fjälster - hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-08 kl 23:00 »
Svenska fårtarmar används inte inom charkindustrin, då de är alltför sköra.
I huvudsak används asiatiska tarmar, ex.vis turkiska, libanesiska, mongoliska etc. De ska ha ätit tistlar och kaktusar, så får de starka bra tarmar.

Edgar

duett73

  • Inlägg: 42
SV: Fjälster - hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 04 dec-10 kl 18:41 »
Jag rengjorde svinfjälster för lite sedan fick då reda på att det är tunntarmen man använder på grisen samma skall det vara på lamm/får.
Att få rent dom var inte så svårt, först körde jag dom mellan ett par valsar från en gamal mangel för att få ut det innuti tarmen sedan vände jag med hjälp av vatten slangen.
Skrapade dom sedan med en slö bordskniv mot ett skärbräde på diskbänken.
Man kunde skrapa mycket hårdare än man tror för att få bort luddet.
Sedan var det bara att salta in dom i salt lag med lite ättika i.
Det blev dom bästa korvskinn jag har använt mycket segare och spänstigare än de jag hittar i affären.

Det var inte heller så äcligt som det låter med att göra rent tarm.

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Fjälster - hur gör man?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-21 kl 09:59 »
Jag försökte mig på detta igår, men tyckte det var oerhört tidskrävande att skrapa bort luddet. Hur noggrann ska man vara? Jag skrapade så att fjälstret blev genomskinligt, men lyckades inte få det helt rent. Smakar luddet illa, eller vill man få bort det för att det är ofräscht? Det tog mig cirka en timme per halvmeter att skrapa, och vissa fjälster sprack och "vittrade" sönder till slut. Jag misstänker att jag helt enkelt inte fick in den rätta knycken. Alla tips mottages med tacksamhet :)

 

kallekula

  • Inlägg: 15
    • -
SV: Fjälster - hur gör man?
« Svar #5 skrivet: 28 okt-21 kl 10:09 »
Nu hittade jag ett förslag i denna tråd (https://www.alternativ.nu/index.php?topic=34295.0) om att skålla fjälstret i 70-80 grader innan man skrapar. Det kanske är värt att prova.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 2 användare
xaelanar, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser