Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Jag drunknar i okara! (=sojabönskross)  (läst 15866 gånger)

skogslisa

• Husbehovsodlare som drömmer om en skogsträdgård
    • Västergötland
SV: Hjälp! Jag drunknar i okara! (=sojabönskross)
« Svar #20 skrivet: 17 jan-10 kl 16:58 »
Måste inte sojabönor förvällas först innan man använder dem, som med andra bönsorter?
Vad jag har läst mig till innehåller alla bönor ett nervgift som heter Phasenin och därför ska man inte äta råa bönor. Eller försvinner giftet vid torkning av bönorna?
"Var den förändring som du vill se i världen"
Gandhi

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 17 jan-10 kl 17:09 »
Jo sojabönor ska förvällas, efter vad jag har läst, men de blir de ju när man kokar sojamjölk. Jag har länge tänkt koka egen sojamjölk, både för att dricka och för att göra tofu, som ju är oförskämt dyrt i affären, om man jämför med priset på sojabönor.

Men jag undrar varför man inte kan använda rostfria grytor? Rostfritt ska ju inte reagera kemiskt med något som kokas i dem?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sargassohavet

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 21 feb-10 kl 16:04 »
Jag har gjort kåldolmar med fyllning av okara, svamp, lite kokta linser och kryddor. Körde dem i ugnen täckta med en tunn tomatsås. Mycket gott!

Ebba G

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 26 feb-10 kl 19:26 »
Meeen, hur gör man egen tofu och som sagt den är väldigt dyr i butikerna och säljs dessutom inte överallt. Var i Japan en tid för lääänge sedan och där fastnade jag för tofun, (och mkt annat dessutom) även om jag inte är veg så är det gott och känns bra att äta veg några dagar i veckan.
Bor med på landet "Hook" och tonåringar, hundar, katter och ett helt gäng möss i uthusen. Vill ha genbanksanslutna klövsjöfår och hedemorahöns till att börja med. Och sen vill jag ha........

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 26 feb-10 kl 19:31 »
Den grönrutiga boken, tror den heter Vegetariska kokboken, har alla recept man behöver på sojabönor, inklusive tofu.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #25 skrivet: 09 apr-10 kl 14:28 »
brukar själv ha alldeles för mkt okara (gör egen tofu) men har hittat på ett recept som kanske inte är finmat men god vardagsmat.
http://rapchic.blogg.se/2010/april/okara-och-vitkalslada.html och eftersom det är billig mat och vi har haft det lite snålt med pengar den senaste månaden så har det gått åt så jag har bara en burk okara kvar i frysen nu.

tuulis

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 12 maj-10 kl 22:37 »
När jag hade en period då jag ofta gjorde tofu och fick också massor med okara ... då torkade jag det i ugnen ... för att sen använda det som en ingrediens i min hemmagjorda müsli. Det var det lilla, till listan av möjliga 'rätter'.

tinaw

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 07 aug-10 kl 20:21 »
Att man inte använder rostfritt beror på att sojan lätt bränner fast, och rostfritt bränner det ännu lättare fast på.

pinnasoffa

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 27 feb-15 kl 09:47 »
Jag har gått helt bananas när det gäller att göra Seitan. Det går ju att göra hur mycket fantastiskt goda rätter med detta. Hittade detta finfina recept, där bloggaren The Airy Way, gör burgare och bullar av vetegluten som han blandar med sitt Okara. Kolla länken: http://airyway.blogspot.se/2010/04/testing-limits-of-chicken-style-okara_17.html

julius97

• -
« Svar #29 skrivet: 18 maj-15 kl 18:18 »
En inomhus mask kompost. Plastlåda å så i med det där. låt masken äte sig tjocka och feta. masken äter halva sin kroppsvikt per dag. du kommer ha kanonfin gödsel till krukväxter eller rabatter om några månader.

Skogspromenad

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 12 dec-24 kl 14:12 »
Åh ursäkta, jag har missat att svara! Jag ska försöka beskriva sojamjölksgörandet. Jag gör det på två dagar, det behöver förstås inte ta så lång tid men det passar bäst med familjens tider att göra så och så tycker jag att det blir godast.

Blötlägg ca 3 dl torra sojabönor över natten eller på morgonen. De behöver ligga i blöt ca 6-16 timmar enligt uppgift, här blir det väl runt 10h.

Sätt på ca 1,2-1,5 l vatten i vattenkokaren. Skölj bönorna ordentligt. Slå dem i en STOR (läs hög) kastrull (inte rostfritt), jag kör med min 10-l alu-kastrull, och ställ på spisen. Häll över ungefär en liter kokande vatten över bönorna, de ska upp i temperatur innan man mixar dem för att få bort en del av den beska bönsmaken. Har du kökstermometer så kolla temperaturen, över 80 grader, gärna över 85, ska det vara. Låt stå ett par minuter för temperaturutjämningens skull, så bönorna blir genomvarma. Mixa sedan ordentligt med en mixer (kolla vilken temperatur mixern tål, det är olika). Konsistensen blir inte slät utan ganska grynig, men se till att så många bönor som möjligt går sönder.

Koka upp blandningen (det skummar och kokar över, passa noga! Häll ev i en droppe eller två av minifom, skumdämpare, så kokar det inte över lika lätt). Låt koka i ca 10 minuter. Låt svalna något eller över natten, sila av (en vanlig stor nätsil funkar fint för krosset är ganska stort, annars kan man använda en rutvävd vikblöja, handduk eller silduk). Det här är koncentrerad sojamjölk, jag brukar förvara den i en glasburk med lock i kylen och späda i ordning en liter eller två i taget, spädning ca 1:3. Späder man för mycket blir mjölken blaskig och beskare än annars, så snåla inte. Ungefär lika ogenomskinlig som mellanmjölk eller lättmjölk är lagom.

Sojamjölken vinner på att smaksättas med lite salt, socker och vanilj om den ska drickas eller användas till gröt, flingor etc. Ska den vara i maten spelar det mindre roll, men salta ev lite extra för sojamjölken drar lite salt.

Okaran är det som är kvar i silen. Det är fiberrikt, innehåller lättupptagligt järn och ca 3% högvärdigt protein.

Är riktigt sent på bollen, såhär 15 år senare  :o Men, wow så smart med koncentrerad sojamjölk! Någon som provat att frysa in den, och ta ut och späda lämplig mängd lite då och då vid behov? Måste provas vid tillfälle!

Även riktigt smart att låta sojabönorna dra i kokande vatten i 10 min innan de kokas (så kan man dra ned på tiden som sojamjölken kokas sen - det är trots allt lite jobb att vakta den vid spisen, eftersom den gärna kokar fast i botten och också kokar över lätt. Andra recept säger 20 min kokning av mjölken, men enklare då att bara behöva koka själva mjölken i 10 min, för den som inte orkar/har möjlighet att stå och passa upp vid spisen  Yess).

Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser