Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanske man skulle kunna lösa energiproblem (bland annat) på detta sätt?  (läst 28977 gånger)

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Lokalt är ju påverkan måttlig. Tillverkningen är väl inte miljövänlig, hållbarheten okänd och produktionen är när det normalt finns överskott på energi så det fodrar nästan elbils laddning eller egen batterilagring för att vara bra.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
I skrivande stund är elpriserna igen på väg upp.

Den här gången även för Norrland.

Orsak: kylan gör att vattenkraften levererar mindre.

Då hade det varit bra om vindkraften hade kunnat bidra och kompensera.

Det gör den inte alls, tydligen blåser det för lite och eller på 'fel platser'.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Vid kyla så är det oftast vindstilla eller lugn vind.
Att dom levererar lite beror på att isen ska lägga sig på älven. Det unika mot andra år är att det är 3 älvar nu mot för 1 älv andra år.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
Att montera solceller på varje tak vore en enkel sak, inget som påverkar miljön eller insekterna. Förvånansvärt att det inte redan är ett krav vid nybyggnation.  I Sverige verkar vi dock alltid föredra storskaliga lösningar och om man bygger solcellsparker tar de upp stora ytor, dock har vi rätt gott om yta här. Dessutom finns det numera också solceller som fungerar som fasader. Räkna på vilka ytor som det skulle bli med alla tak och fasader i Sverige, i princip ingen miljöpåverkan heller.
HSB har byggt ett experimenthus där man testar allt nytt på marknaden. Bl.a fasadintegrerade solceller. Detta är ju inte någon purfärsk grej utan säljs sedan några år i EU. Det finns tom fönsterglas med integrerade solceller. Och jag håller med. Krav vid nybyggnation skall vara att byggnaden skall producera ett minimum av el för sin egen drift. Dock är ju sol inte det mest optimala i Sverige...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Skulle man enbart förlita sig på sol vintertid så blev det inte mycket gjort. Jag har under ett par veckor haft bilen med 2 standard solpaneler på taket ståendes vid ett bete som elkälla till stängselaggregatet. Installerad effekt 670 W och stängselaggregatet drar nog 10 W, men batterireserven tappar. På sommaren brukar jag få ur över 400 W.

Kommer inte ihåg vad man räknar med för procent på en solpanel över året (tillgänglighet) men den är nog liknande den för vindkraftverken som man räknar med 9% av installerad effekt. Där får man dock oftast mer på vintern (30-40%). Men det borde vara ungefär vad solen ger på sommaren.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
Jag läste någonstans att solceller och solvärme inte ger så stor effekt på vintern. Är det någon mer som har hört detta nån gång?

Seså, cirkulera. Här finns inget att se.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag läste någonstans att solceller och solvärme inte ger så stor effekt på vintern. Är det någon mer som har hört detta nån gång?

Seså, cirkulera. Här finns inget att se.

Det har jag också läst en massa om, min ena granne leverade ström i dag.
Den andre lär gå in i duschen och duscha varmt.

I bägge fallen skördade solstrålar.
Visst det är rätt normalt att det sjunker vintertid.
Men med smart placering av utrustningen så kan man få en optimal mängd.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Solceller och batteri för ledbelysning anser jag vara realistiskt, hur man ska få el till tvättmaskin och kyl och frys med solceller utan storskaliga investeringar på hundratusentals kronor har jag inte förstått.

Jag har ju läst att solceller kan leverera acceptabelt redan i februari om de är snö och frostfria, det tolkar jag som ej tak eller mark monterade.
Energi för värme under den svenska hösten och vintern är nog orealistiskt att tro att man kan få från sol och vind om man inte tänker sig ved som lagrad sol.

Värme och matlagning kan man ju lösa på samma sätt som år 1921 så det anser jag kan fungera utan el. Ved är ju ett tillräckligt bra alternativ och användande av mikrovågsugnar och induktionshällar får vi nog se som en historisk parentes om vi fortsätter att avveckla baskraften i både Sverige och Tyskland.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Och med nuvarande elpris 410 euro för en megawattimme så blir det dyrt även att laga mat med el...

Man kan undra hur det här skall sluta ::)

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Solceller och batteri för ledbelysning anser jag vara realistiskt, hur man ska få el till tvättmaskin och kyl och frys med solceller utan storskaliga investeringar på hundratusentals kronor har jag inte förstått.

Jag har ju läst att solceller kan leverera acceptabelt redan i februari om de är snö och frostfria, det tolkar jag som ej tak eller mark monterade.
Energi för värme under den svenska hösten och vintern är nog orealistiskt att tro att man kan få från sol och vind om man inte tänker sig ved som lagrad sol.

Värme och matlagning kan man ju lösa på samma sätt som år 1921 så det anser jag kan fungera utan el. Ved är ju ett tillräckligt bra alternativ och användande av mikrovågsugnar och induktionshällar får vi nog se som en historisk parentes om vi fortsätter att avveckla baskraften i både Sverige och Tyskland.

Den svåra biten är att ha förmågan att lagra energin för att kunna ta ut den när man behöver den.
När det gäller solvärme så är det förvånansvärt enkelt, man behöver beräkna hur stor tank man behöver, och utifrån det göra ett vettigt beslut.
När det gäller den samlade elen då..  då blir det lite lurigare man kan ha batterier men dom mår juh inte bra under perioder utan laddning.
Då kanske en anläggning till att utvinna vätgas kan vara på sin plats, då kan man lagra så pass att man klarar sig under hela mörka vintern och toppa upp när solen ger tillräckligt.
Det finns juh möjlighet till riktgt soliga och varma dagar bara den kommer upp.

Och då kan man köra på med en del av sina elektriska maskiner.
Det som krävs är en teknikutveckling och kostnadssänkning som gör det möjligt för allmänheten att bli energitilverkare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Solvärme är ju inte så enkelt egentligen, när det kommer till praktiken. Säg att huset behöver 15 MWh värme under den tiden då solen inte fyller på tillräckligt för att det skall räknas, 150 dygn gissar jag helt friskt. Om man kör med golvvärme och då kan använda värme ned till 25 grader i tanken och toppar den till 95 grader under sommaren så har man alltså 70 grader att spela med. Vatten håller ca 1 kWh per grad och kubikmeter, så då behöver man 15000/70= 214 m3. Men om man inte bygger tanken i huset så att spillvärmen kommer huset till godo så behövs duktig isolering och ett antal kubik till. Säg 300 m3 och isolering på det så har du ett nätt litet boningshus som måste byggas för att hålla värmen en vinter.

Det är nog bättre att tilläggsisolera sin kåk och elda ved.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Solvärme är ju inte så enkelt egentligen, när det kommer till praktiken. Säg att huset behöver 15 MWh värme under den tiden då solen inte fyller på tillräckligt för att det skall räknas, 150 dygn gissar jag helt friskt. Om man kör med golvvärme och då kan använda värme ned till 25 grader i tanken och toppar den till 95 grader under sommaren så har man alltså 70 grader att spela med. Vatten håller ca 1 kWh per grad och kubikmeter, så då behöver man 15000/70= 214 m3. Men om man inte bygger tanken i huset så att spillvärmen kommer huset till godo så behövs duktig isolering och ett antal kubik till. Säg 300 m3 och isolering på det så har du ett nätt litet boningshus som måste byggas för att hålla värmen en vinter.

Det är nog bättre att tilläggsisolera sin kåk och elda ved.

Eller så kör man med en stirlingpanna som generar extra ström som man tillverkar vätgas som får värma huset på vintern.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Och med nuvarande elpris 410 euro för en megawattimme så blir det dyrt även att laga mat med el...

Man kan undra hur det här skall sluta ::)

Det måste ha varit rätt kortvarigt, nu är priset nere på 167 €/MWh i större delen av Sverige. 310 €/MWh i sydsverige, Finland, Danmark och Baltikum. I vissa delar av Norge kostar den 94 €/MWh nu.
Men det ska väl inte dröja så länge innan isläggningen är klar i älvarna så det går att köra vattenkraften för fullt utan att riskera iskravning.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Det är nog bättre att tilläggsisolera sin kåk och elda ved.

bättre vet jag inte, men enklare billigare och genomförbart för många oavsett om man vill använda dagens eller 1700 talets eldnings och energilagringsteknik.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Det måste ha varit rätt kortvarigt, nu är priset nere på 167 €/MWh i större delen av Sverige. 310 €/MWh i sydsverige, Finland, Danmark och Baltikum. I vissa delar av Norge kostar den 94 €/MWh nu.
Men det ska väl inte dröja så länge innan isläggningen är klar i älvarna så det går att köra vattenkraften för fullt utan att riskera iskravning.

310 i zon 3 och 4 nu, vilket enligt mig är större delen av Sverige när det gäller de som använder el och drabbas av cirkusen.

Vattenkraften producerade rätt bra trots isläggningen, det är inte där felet sitter.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Solceller och batteri för ledbelysning anser jag vara realistiskt, hur man ska få el till tvättmaskin och kyl och frys med solceller utan storskaliga investeringar på hundratusentals kronor har jag inte förstått.

Jag har ju läst att solceller kan leverera acceptabelt redan i februari om de är snö och frostfria, det tolkar jag som ej tak eller mark monterade.
Energi för värme under den svenska hösten och vintern är nog orealistiskt att tro att man kan få från sol och vind om man inte tänker sig ved som lagrad sol.

Värme och matlagning kan man ju lösa på samma sätt som år 1921 så det anser jag kan fungera utan el. Ved är ju ett tillräckligt bra alternativ och användande av mikrovågsugnar och induktionshällar får vi nog se som en historisk parentes om vi fortsätter att avveckla baskraften i både Sverige och Tyskland.

Du kunna använde gasolkylskap/frys och en manuell tvättmaskin (är förhållvis tänkbara investeringar) och mikrougn är jo en lyx sak!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
Du kunna använde gasolkylskap/frys och en manuell tvättmaskin (är förhållvis tänkbara investeringar) och mikrougn är jo en lyx sak!
Att byta till gasoldrivet frysskåp/box är inte ett vettigt alternativ då man har möjlighet till fast elanslutning, fosildrivet, importberoende, dyrt och icke miljövänligt.

Kyl kan ju ersättas med kallskaferi, jordkällare, nedsänkning i kall vattenkälla osv, det ger iofs kortare hållbarhet på livsmedlen men det är inget som behöver gasdrift eller drift med solceller.

Manuell tvättmaskin är en tanke, för min del får det stanna därvid.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Du kunna använde gasolkylskap/frys och en manuell tvättmaskin (är förhållvis tänkbara investeringar) och mikrougn är jo en lyx sak!

Kostnaden att driva gasolkyl/frys är väldigt hög, även med dagens elpriser.
 Sedan har dessutom riskerna för brand och explosion.

Dessutom sitter man kvar i ett behov av att föra in energi i självhushållet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
Att byta till gasoldrivet frysskåp/box är inte ett vettigt alternativ då man har möjlighet till fast elanslutning, fosildrivet, importberoende, dyrt och icke miljövänligt.

Kyl kan ju ersättas med kallskaferi, jordkällare, nedsänkning i kall vattenkälla osv, det ger iofs kortare hållbarhet på livsmedlen men det är inget som behöver gasdrift eller drift med solceller.

Manuell tvättmaskin är en tanke, för min del får det stanna därvid.

Där finns faktisk svensk tillverkat gasolkylskap och gasol innehåller färre kolatomer än exempelvis olja och kol och därmed miljövänligare än exempelvis olja!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
Jag läste någonstans att solceller och solvärme inte ger så stor effekt på vintern. Är det någon mer som har hört detta nån gång?

Seså, cirkulera. Här finns inget att se.
För tydlighetens skull vill jag påpeka att mina solelpaneler nu flämtar fram 3-400 Watt de få timmarna när solen är uppe. En viss skillnad mot i somras då de matade ut 6-7kW till nätet från morgon till kväll.
Mina solvärmepaneler ger inget varmvatten alls, de brukar vakna vid vårdagjämningen.
Ergo: Solelpaneler är bättre än vattenvärmare på vintern. Lite är bättre än ingenting.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 4 användare
xaelanar, javill, Själv är bäste dräng, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser