Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftspalt eller inte?  (läst 887 gånger)

Gurkmeja

• Östergötland
Luftspalt eller inte?
« skrivet: 21 jul-24 kl 10:49 »
Renoverar gammalt torp.
Lerkliningen kommer fungera som invändig väggbeklädnad, (målad med linoljefärg el äggoljetempera.)

I trapp, hall uppe & nere, samt kök, sitter träpanel med många lager tvivelaktig färg
(kommer slipas bort isf).

Det jag undrar är om det finns fördelar eller  nackdelar med att ha luftspalten i dessa utymmen?

Tack på förhand

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Luftspalt eller inte?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-24 kl 11:00 »
Tänker du tilläggsisolera eller låta det vara som det är?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jul-24 kl 18:09 »
Luftspalt  skulle jag välja under råspont i yttertak och under fasad, invändigt i bostadsutrymen ser jag ingen anledning att bygga luftspalt och skapa skyddade mysiga varma miljöer där möss kan gömma sig.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Gurkmeja

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jul-24 kl 09:25 »
Luftspalt  skulle jag välja under råspont i yttertak och under fasad, invändigt i bostadsutrymen ser jag ingen anledning att bygga luftspalt och skapa skyddade mysiga varma miljöer där möss kan gömma sig.

Ok, riva kanske då....isf slipper jag slipa också 🙄
Mössen har härjat rätt friskt bakom panelen som sitter utanpå timret, i dag har jag en fantastisk liten katt-arme' som håller ställningarna 😁

Gurkmeja

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jul-24 kl 09:29 »
Tänker du tilläggsisolera eller låta det vara som det är?

Har inte tänkt tilläggsisolera, (mer än på "vindsgolvet")

Eftersträvar så hälsosamt inneklimat som möjligt, men vill gärna ha huset varmare 🥴

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-24 kl 09:56 »
Då är ju lerklining invändigt, drevning mellan stockarna och vanlig Örnpapp utvändigt  alldeles utmärkta lösning för att minska drag.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare
Fendt714, Anders Flix, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser