Kanalplast är nog uteslutet för oss, glas ska det vara. Får acceptera kortare säsong. Den här stilen tänker jag typ, fast mindre pretto-överklass stuk ska jag försöka få till.
Tanken är att då det blir för kallt på vintern så slutar vi elda och kallställer växthuset, kanske i november. Justerbara vädringsluckor vid nock tror jag är bra att ha (så hade vi det på mina föräldras komersiella växthus) och på sommaren behöver man ha så att insekter kan ta sig in och pollinera. I mitten föreställer jag mig en murad eldstad, nån form av rörspis med glaslucka, så får man mysfaktor åt sambon och praktisk värme. Allting är lite upp i luften då detta projekt kan vara upp till 5 år bort från start i dagsläget. Funderar på många saker, t.ex. kanske koppla in en gammaldags vedspis till murstocken på en sida så kan man laga mat där och värma växthuset.
Tomater, gurkor, vinrankor (dessa går ju i vinterdvala så bör överleva utan uppvärmning, mina föräldrar har sådana och nuförtiden säger dom att det finns vinrankor som kan planteras utomhus). Och kanske annat smått och gott.
Skulle jag tänka på att bygga ett växthus optimerat för odling skulle jag kanske kopiera denna kinesiska design som är passiv, men ändå förse den med en kamin:
https://www.youtube.com/watch?v=F2Pg3gY7wQ4