Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ni som torkar grönsaker....  (läst 529 gånger)

praktejder

• Ångermanland
Ni som torkar grönsaker....
« skrivet: 01 aug-24 kl 16:17 »
som squash morötter etc. brukar ni tillsätta salt i burken där ni förvarar de torkade grönsakerna, eller har ni något annat tips för att hålla fukten borta?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Ni som torkar grönsaker....
« Svar #1 skrivet: 01 aug-24 kl 18:10 »
som squash morötter etc. brukar ni tillsätta salt i burken där ni förvarar de torkade grönsakerna, eller har ni något annat tips för att hålla fukten borta?

Salt drar till sig fukt. Så det behövs inte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Varg-älva

• Finland
SV: Ni som torkar grönsaker....
« Svar #2 skrivet: 07 aug-24 kl 10:32 »
Jag ser till att det är riktigt torrt, och packar sen i glasburkar med tätt lock. Då blir det inga problem med fukten.

En del anser ju att man ska förvara det i papperspåsar, men jag har alltid kört med burkar. Att det ska förvaras mörkt är heller inga problem, jag har dem i ett vanligt köksskåp med stängd dörr. Då funkar det bra med vanliga klara och återanvända glasburkar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 4 användare
LimJans, karsan, Karlsdotter, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser