Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blandrashundar...  (läst 27345 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #20 skrivet: 15 mar-07 kl 13:14 »
Men inavel....raser som härstammas från 1800-talet och ännu längre bak kan väl inte kallas för inavel. Och om du blandar två raser så är ju det lika mycket inavel i sådanna fall...njä....det där köper jag inte.

Defekter som beror på recessiva anlag kan anrikas genom inavel. Rasen är en gång i tiden tillkommen genom inavel. En annan ras kan vara lika inavlad, men två djur från olika raser är inte släkt och avkomman blir inte inavlad alls. Detta förutsatt att den ena rasen inte är framavlad ur den andra.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #21 skrivet: 15 mar-07 kl 13:20 »
Defekter som beror på recessiva anlag kan anrikas genom inavel. Rasen är en gång i tiden tillkommen genom inavel. En annan ras kan vara lika inavlad, men två djur från olika raser är inte släkt och avkomman blir inte inavlad alls. Detta förutsatt att den ena rasen inte är framavlad ur den andra.
Jo....men nu är väl det inte riktigt så det fungerar?

Florina

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #22 skrivet: 15 mar-07 kl 13:27 »
Nej detta e löjligt >:( kom inte och blaja om att en seriös blandrasuppfödare kan i förväg veta hur valparna kommer att se ut el hur deras lynne blir. Vi vet redan hur det går för hundarna och valpköpare när SERIÖSA BLANDRASUPPFÖDARE säljer hundar med kamplust. Alltså vem som helst kan då kalla sig seriös uppfödare ??? skitsnack säger jag bara..

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #23 skrivet: 15 mar-07 kl 13:38 »
Jo....men nu är väl det inte riktigt så det fungerar?

Jag bara svarade på svekhult-ias fråga om varför en korsning mellan två renrasiga djur kan bli friskare än föräldradjuren. Svaret är att den kan det därför att den inte är inavlad. Sannolikheten att den skall få dubbel uppsättning anlag för en defekt blir mindre.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Blandrashundar...
« Svar #24 skrivet: 15 mar-07 kl 14:53 »
Raserna är INTE uppkomna genom inavel, utan urval av önskade beteenden och utseenden.

Dock har Ulrik rätt såtillvida att många raser idag TYVÄRR har viss inavelsgrad på många kombinationer, pga linjeavel som tillämpats tidigare. Nu är man dock så medveten om detta, att de flesta idag väljer kombinationer med 0% inavelsgrad.

Men att säga att två "inavlade" linjer i en kombination ger en individ som inte är inavlad, är ju väldigt felformulerat. JA, de får en STÖRRE uppsättning gener, men de är fortfarande belastade med ev inavlade gener.

Rasaveln kan ge dig en exakt procentsiffra på andelen inavelsgrad, om du är intresserad av det - det kan inte blandisaveln.
Dock har jag faktiskt hellre en hund med viss inavelsgrad, så länge det är en renrasig hund där egenskaperna och beteendet åtminstone kommer i ett riktigt avvägt paket.

Inom ex. fåravel vet man att en korsning mellan två raser ger en viss positiv effekt på ex. slaktvikt i FÖRSTA led. Redan andra ledet är dock kraftigt sämre än det rasrena, och kontrollen på ex modersegenskaper eller mjölksättning försvinner rakt ut genom dörren! Kan vara värt att beakta för den som använder genuppsättningen som slagord.

Och det hjälper inte ett skit om hunden är frisk i benen, när den är kass i huvud och nervkonstitution!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #25 skrivet: 15 mar-07 kl 15:12 »
Det är inte "väldigt felformulerat" utan fullständigt korrekt. Två inavlade men sinsemellan obesläktade djur kommer att ge upphov till icke inavlad avkomma. Det är inte svårt att ange en exakt procentsiffra: inavelskoefficienten är 0.

Detta följer av definitionen av inavel, nämligen dubblering av gener på grund av härstamning. Är föräldrarna inte släkt är detta per definition omöjligt.

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Blandrashundar...
« Svar #26 skrivet: 15 mar-07 kl 15:31 »
De inavlade generna sedan tidigare finns ju fortfarande kvar - de trollas ju inte bort precis! Genuppsättningen blir större, men föräldradjuren är ju fortfarande inavlade med den effekt det får av dubblerade anlag och defekter.

Varför då inte köpa renrasigt, efter en kombination med 0% inavelsgrad - om det är det man tittar på i första hand?
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #27 skrivet: 15 mar-07 kl 16:10 »
Jag förstår inte vad du menar med inavlade gener. Inavel ger större sannolikhet för homozygot avkomma. Det är inte någon annan sorts gener.

Florina

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #28 skrivet: 15 mar-07 kl 16:15 »
Hm host menar en del här att det inte ska bedrivas renrasiga djur??? utan blanda hej villt bara ;D ;D

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Blandrashundar...
« Svar #29 skrivet: 15 mar-07 kl 16:20 »
ok- EFFEKTERNA av inaveln på föräldradjuren finns fortfarande kvar, de dubblerade anlagen och ev. defekter eller predispositionen för defekter.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Pumaa

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #30 skrivet: 15 mar-07 kl 17:05 »
Hmm....

Gud vad ni bråkar här då...
En blandis kan vara lika bra som en renrasig OM man kollat upp dem, det är ju klart viktigt att man gör! Alla vill ju ha en frisk hund  ;)  Men som sagt INGEN hund är den perfekte hunden!
Okey... Såger emot mig lite nu, Ens egen hund kan vara perfekt för en själv men kankse inte för någon annan. Jag tycker inte man ska se ner på blandraser så... Det verkar så (ni kanske inte gör det men men) det ser iaf ut som det?!  :-\  Jag älskar min hund JÄTTE mycket och när ni skriver att blandis avel inte är bra osv orkar dra upp allt, man tar faktiskt åt sig lite när ni skriver att oseriösa köper en billig valp ni kanke inte menar det men jag tog åt mig lite för det att jag köpte en billig valp... Men alla har inte råd med en renrasig för 6000 - 9000kr... det är inte mga som bara kan lägga ut det såå direkt! Men jag håller med om att man ska kolla föräldrar och släktled en bra bit bakåt + att man inte ska avla blandraser och ha som kennel t.ex... Men man kanske vill att Just sin tik ska få uppleva föräldra skapet ngn gång! Silver hade en kull på 10st valpar innan alla är friska och krya... KLART kollade vi släkledet hos båda föräldrarna pappan var min renrasiga vita schäfer hane som för en kort tid avled av en olycka på vägen  :'( Jag är glad för att han fick uppleva föräldra skap! Tänk lite med man kanse vill ha en valp efter just SIN tik eller hane! blandras avel kan vara bra och dåligt! men det känns som om folk trycker ner blandisar! Kort sagt jag skulle ALDRIG byta ut min hund, inte ens mot världens mest (levande) kända hund! För Silver är hunden för mig!

P.S En av silvers valpar på bilen, nu en duktig och fullt frisk tjej som är super på nästan allt inom lydnad :P
Men tonåren kommer snart    :P
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 17:25 av Pumaa »

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #31 skrivet: 15 mar-07 kl 17:06 »
Det finns ju ingenting som säger att blandrashundar är friskare än en renrasig!
Renrasiga är ju dessutom tror jag oftast reggade än blandras vilket gör att statistiken är svår. Men likväl....vi som avlar medvetet är ju i regel ute efter friska avkommor och ja...0 inavelsgrad.

Pumaa

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #32 skrivet: 15 mar-07 kl 17:12 »
En blandis kan vara LIKA frisk som en renrasig!
Blandisen kan ha fina friska föräldrar som även är det låångt bak i släktledet!  ;D Och renrasiga hundar t.ex. schäfer är en sönder avlad hund, förr var rasstandarden RAK i ryggen, nu ser det ut som om schäferna släpar sin bakdel  :-\  i teve sa de till och med att vissa schäfrar kan lida av sina höfter trosts friheten från sjukdomar... och så sa de att engelsk bulldoggar (tikar) att max tre av tio kunde föda sina valpar naturligt för de fått så stort huvud nu än för 15 - 20år sedan, nu görs det ofta kejsarsnitt (eller hur det stavas) inom den rasen :(  ... Detta är exempel på sönderavling...  Jag skulle aldrig köpa en schäfer med en svank rygg (kallar jag det eller släp tåg)
« Senast ändrad: 15 mar-07 kl 17:15 av Pumaa »

Florina

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #33 skrivet: 15 mar-07 kl 17:37 »
Puma jag håller med dig om mkt (läs inlägg) men du kan inte MENA att alla hundar har rätt att bli föräldrar :o högst märklig tanke....om jag skulle ta upp en kull efter min tik bara för att jag TROR att avkomman blir en avbild så vore jag bra korkad.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Blandrashundar...
« Svar #34 skrivet: 15 mar-07 kl 17:42 »
En blandis kan vara LIKA frisk som en renrasig!
Blandisen kan ha fina friska föräldrar som även är det låångt bak i släktledet!  ;D Och renrasiga hundar t.ex. schäfer är en sönder avlad hund, förr var rasstandarden RAK i ryggen, nu ser det ut som om schäferna släpar sin bakdel  :-\  i teve sa de till och med att vissa schäfrar kan lida av sina höfter trosts friheten från sjukdomar... och så sa de att engelsk bulldoggar (tikar) att max tre av tio kunde föda sina valpar naturligt för de fått så stort huvud nu än för 15 - 20år sedan, nu görs det ofta kejsarsnitt (eller hur det stavas) inom den rasen :(  ... Detta är exempel på sönderavling...  Jag skulle aldrig köpa en schäfer med en svank rygg (kallar jag det eller släp tåg)
Självklart KAN en blandis vara lika frisk som en renrasig självklart! MEN det är nog inte lika vanligt...tyvärr. Många blandraser kommer till utav tjuvparning, det gör ju oftast inte en renrasig utan de är planerade. Och det där med schäfrar och bulldoggar....håller med dig fullständigt. det är fruktansvärt att man har fått göra så. Visst finns det sönderavlade raser än viktigare då kanske att göra ett seriöst försök att få ordning på detta igen. Eftersom schefrarna har toppat poppuläritetslistan (hoppas jag fick till det) de senaste åren pga de egenskaper rasen har. Så skulle det kunna vara värt försök att få ordning på rasen igen och jag vet att det finns sådanna uppfödare. Och det är sådanna uppfödare som oftast är mer intresserade av brukslinjer än exteriösa linjer. För att en brukshund ska kunna fungera i tex skydd så måste den ha frisk kropp det är ju rätt så självklart. Det är sådant här som ligger mig så varmt om hjärtat  ;)
Jag tycker att det är så otroligt viktigt att vi som ändå styr över dessa individer gör det med ett sunt mål som syfte!

svekhult-ia

  • Inlägg: 569
    • Västergötland
    • Svekhult-ia
Re:Blandrashundar...
« Svar #35 skrivet: 15 mar-07 kl 18:08 »
Pumaa, vi bråkar inte. Vi tycker bara väldigt mycket om våra hundar. Och det finns inga oseriösa valpköpare i det här, men det är inte särskilt seriöst att medvetet avla fram blandraser.

Många valpköpare får naturligtvis jättefina kompisar i sina blandraser. Men alldeles för många klarar inte av dem, därför att kombinationen var olycklig.

Då säger ni - men vi kan vara SERIÖSA i vår blandrasavel, och välja rätt kombinationer!
Men HUR SKA VALPKÖPARNA VETA DET? Man kan inte begära av en förstahundsköpare att den skall VETA att man måste kolla uppfödaren, och hur föräldradjuren är valda.

Köper man en valp från SKK-godkänd kennel, så behöver inte valpköparen kontrollera uppfödaren om den inte vill. Det har redan SKK gjort, och köpet regleras av avtal som tvingar uppfödaren att ta ansvar för vad den säljer.

Och återigen - det är ingen RÄTTIGHET att avla på sin hund bara för att den är trevlig och söt. I vargflocken får bara alphahonan para sig - de andra får inte "uppleva moderskapet".

Jag ser inte ner på någon, men jag känner med de drabbade!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #36 skrivet: 15 mar-07 kl 18:08 »
Självklart KAN en blandis vara lika frisk som en renrasig självklart! MEN det är nog inte lika vanligt...tyvärr. Många blandraser kommer till utav tjuvparning, det gör ju oftast inte en renrasig utan de är planerade. Och det där med schäfrar och bulldoggar....håller med dig fullständigt. det är fruktansvärt att man har fått göra så. Visst finns det sönderavlade raser än viktigare då kanske att göra ett seriöst försök att få ordning på detta igen. Eftersom schefrarna har toppat poppuläritetslistan (hoppas jag fick till det) de senaste åren pga de egenskaper rasen har. Så skulle det kunna vara värt försök att få ordning på rasen igen och jag vet att det finns sådanna uppfödare. Och det är sådanna uppfödare som oftast är mer intresserade av brukslinjer än exteriösa linjer. För att en brukshund ska kunna fungera i tex skydd så måste den ha frisk kropp det är ju rätt så självklart. Det är sådant här som ligger mig så varmt om hjärtat  ;)
Jag tycker att det är så otroligt viktigt att vi som ändå styr över dessa individer gör det med ett sunt mål som syfte!

jag tror nog att blandraser är friskare i många fall,bara på hunddagiset där jag jobbar har vi:

*boxer med E höfter
*schäfer med D höfter

sidra

  • Inlägg: 70
Re:Blandrashundar...
« Svar #37 skrivet: 15 mar-07 kl 18:10 »
Det är så många som skriver om renrasiga hundars MENTALA EGENSKAPER.  
Men när jag sökte efter en ras som kunde passa mig stod det oftast bara några rader om rasens mentalitet i rasbeskrivningarna. Sen var det sida upp och sida ner om hur pannan skulle vara välvd och hurdana tofsar dom skulle ha på benen m.m. Sånt som jag tyckte var fullkomligt ointressant.
Så det verkar iallafall som man i utställningssammanhang inte är så jätteintresserad av mentalitet. Sen läste jag att det ibland är översättningsfel från engelskan i den svenska rasstandarden. Så det är nog ingen bibel som kan garantera att man får den perfekta hunden.

Insanity

  • Inlägg: 349
Re:Blandrashundar...
« Svar #38 skrivet: 15 mar-07 kl 18:13 »
Hmm....

Gud vad ni bråkar här då...
En blandis kan vara lika bra som en renrasig OM man kollat upp dem, det är ju klart viktigt att man gör! Alla vill ju ha en frisk hund  ;)  Men som sagt INGEN hund är den perfekte hunden!
Okey... Såger emot mig lite nu, Ens egen hund kan vara perfekt för en själv men kankse inte för någon annan. Jag tycker inte man ska se ner på blandraser så... Det verkar så (ni kanske inte gör det men men) det ser iaf ut som det?!  :-\  Jag älskar min hund JÄTTE mycket och när ni skriver att blandis avel inte är bra osv orkar dra upp allt, man tar faktiskt åt sig lite när ni skriver att oseriösa köper en billig valp ni kanke inte menar det men jag tog åt mig lite för det att jag köpte en billig valp... Men alla har inte råd med en renrasig för 6000 - 9000kr... det är inte mga som bara kan lägga ut det såå direkt! Men jag håller med om att man ska kolla föräldrar och släktled en bra bit bakåt + att man inte ska avla blandraser och ha som kennel t.ex... Men man kanske vill att Just sin tik ska få uppleva föräldra skapet ngn gång! Silver hade en kull på 10st valpar innan alla är friska och krya... KLART kollade vi släkledet hos båda föräldrarna pappan var min renrasiga vita schäfer hane som för en kort tid avled av en olycka på vägen  :'( Jag är glad för att han fick uppleva föräldra skap! Tänk lite med man kanse vill ha en valp efter just SIN tik eller hane! blandras avel kan vara bra och dåligt! men det känns som om folk trycker ner blandisar! Kort sagt jag skulle ALDRIG byta ut min hund, inte ens mot världens mest (levande) kända hund! För Silver är hunden för mig!

P.S En av silvers valpar på bilen, nu en duktig och fullt frisk tjej som är super på nästan allt inom lydnad :P
Men tonåren kommer snart    :P

Glad att hanen fått uppleva föräldraskap? Ursäkta, men på vilket sätt var det den stora lyckan för honom att få uppleva föräldraskap?
Det är hundar vi pratar om, inte människor :P

Om jag inte missbedömer mig nu så var det väl dessutom inte alltför länge sen ni annonserade om valparna här  ???
Hur kan du då veta att de är friska? Eller har ni redan fått alla valpar röntgade osv?

Vad var det för tankar du hade med parningen för övrigt?
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Blandrashundar...
« Svar #39 skrivet: 15 mar-07 kl 18:17 »
problemet är bara - hur ska en förstagångshundköpare kunna avgöra om blandis-uppfödaren är seriös?

detta är en allvarlig fråga, eftersom det påverkar både människor och hundars liv!

det är ingen rättighet att föda upp hundar, men en skyldighet att ta ansvar för vad man säljer. En skyldighet som sträcker sig långt bortom att sälja tex en bil.......!

SKK har verktyg till att kontrollera uppfödare av rasrena hundar, att de avlar på friska och sunda hundar, att de använder lagliga köpekontrakt, att de sköter sina hundar och sin kennel.

Att tro att blandraserna är friskare än rasrena är så dumt så det finns inte på kartan. Varför skulle en blandning mellan två rasrena hundar bli friskare än det fysiska paket som skickas med föräldradjuren? Det fungerar inte så!

Blandisar ser friskare ut i statistiken eftersom de inte röntgas, deltar i MH eller omfattas av hälsoprogram. Det som inte syns, finns inte - eller??

Kom och förklara för de som söker upp mig med sina problemhundar som inte går att ha i möblerade rum varför blandrasavel är så bra!!! Se dem i ögonen när de gråter av förtvivlan - "jag visste ju inte"......

 >:( >:( >:( >:( >:(

då kan du komma till mig och tala alla människor tillrätta som kommer till mig och säger: "men det är ju en golden, den ska ju vara lugn enligt skk,men han är ett helvete och äter på allt"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare
Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser