Behövde nyligen ta till punkaspray då det inte fanns något annat i bilen man lånade tillfälligt. De flesta biltillverkare har ju sedan länge övergivit reservhjulet och ersatt det med spray och en liten kompressor bak i skuffen.
Viktigt att tänka på, detta bör enbart användas för akuta situationer (
https://autoindustry.se/dackreparationssats-bil/), man ska inte fortsätta köra på spray i all evighet, utan laga hålet eller vad det nu kan vara med plugg från insidan eller utsidan! Är däcket iofs slitet så kanske det är dags att köpa nytt, och då givetvis till hela axeln (minst), dvs. så att det inte blir olika på vänster och höger sida vad gäller mönster och mönsterdjup!
Hade ett gammalt (väääääldigt gammalt) kit från Biltema hemma som jag sedan lagade skruvhålet med (satt sig en skruv som jag skruvade ut helt enkelt), först tömde jag dock däcket på luft såklart...
Deras kit verkar se samma ut idag som för 15 år sedan..
https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/dacktillbehor/reparationssats-dack-2000022836Kanske används lite annat material i de dyrare grejorna som finns, då det står "permanent" lagning på dem, exempelvis:
https://www.thansen.se/bil/dack-och-falgar/tillbehor-och-verktyg/lagning-/dackreparationssats-komplett/n-234141025/pn-233637657https://www.nisotech.se/dackforbrukning/punktering/dacklagningssats/I alla fall så kan ju ett punkteringsspray vara bra att ha med sig, men jag hade inte förlitat mig på det vid längre resor, mest i närområdet. Ska man dra vidare neråt Europa under sommaren, eller resa genom Sverige, så är det bra med ett riktigt pluggkit och/eller ett reservhjul till bilen.
Det man ska tänka på gällande reservhjul är att köpa ett som passar ihop med bilens befintliga uppsättning, vad gäller diameter, bredd, däckdimensioner, ET mått och dylikt. Specifika reservhjul är ofta mindre och klarar bara några mil. Nackdelen med en "kopia" på hjulen som sitter på bilen, är att de ofta är större än ett sedvanligt reservhjul som sagt, så man får ha det i åtanke när man packar i skuffen.