Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släpkärra  (läst 27867 gånger)

tinna.m

• Skåne
SV: Släpkärra
« Svar #80 skrivet: 13 mar-11 kl 21:18 »
Reservhjul på burk, kan det va nåt att ha i bilen?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

machoman

« Svar #81 skrivet: 13 mar-11 kl 21:56 »
Sådärja  nu äntligen är det ett nytt ( begagnat) däck på fälgen och den sitter på kärran nu. Det var brorsan som fixade det. Nu får vi bara hoppas att vi inte får punka på volvon för där finns inget reservdäck till den heller. ::) Å med den takt som det tagit för att skaffa däck till släpet så.......  ;)

Köra bil utan reservhjul??? Kostar nån hundring på skroten, en bråkdel vad det kostar att bli stående med punka utan hjul, ett tips bara.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #82 skrivet: 13 mar-11 kl 22:25 »
Reservhjul på burk, kan det va nåt att ha i bilen?

I en del fall kanske man kan lura mr. Murphy på det sättet, men det slutar alltför ofta med att när man väl får en punktering så är däcket för svårt skadat för att punkteringssprayen ska hjälpa. Jag föredrar att se till att ha reservhjul, nödvändiga verktyg och fungerande originaldomkraft med mig.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #83 skrivet: 14 mar-11 kl 16:10 »
I en del fall kanske man kan lura mr. Murphy på det sättet, men det slutar alltför ofta med att när man väl får en punktering så är däcket för svårt skadat för att punkteringssprayen ska hjälpa. Jag föredrar att se till att ha reservhjul, nödvändiga verktyg och fungerande originaldomkraft med mig.

OK. ska jag hälsa gubben  ;D  Oxå får han kolla om det finns domkraft i volvon..........

Man ska inte förta sig........kan man skjuta upp det till morgondagen så....... gubben i ett nötskal.  ;)

Karl P

• Halland
« Svar #84 skrivet: 12 jan-25 kl 17:40 »
Behövde nyligen ta till punkaspray då det inte fanns något annat i bilen man lånade tillfälligt. De flesta biltillverkare har ju sedan länge övergivit reservhjulet och ersatt det med spray och en liten kompressor bak i skuffen.

Viktigt att tänka på, detta bör enbart användas för akuta situationer (https://autoindustry.se/dackreparationssats-bil/), man ska inte fortsätta köra på spray i all evighet, utan laga hålet eller vad det nu kan vara med plugg från insidan eller utsidan! Är däcket iofs slitet så kanske det är dags att köpa nytt, och då givetvis till hela axeln (minst), dvs. så att det inte blir olika på vänster och höger sida vad gäller mönster och mönsterdjup!

Hade ett gammalt (väääääldigt gammalt) kit från Biltema hemma som jag sedan lagade skruvhålet med (satt sig en skruv som jag skruvade ut helt enkelt), först tömde jag dock däcket på luft såklart...

Deras kit verkar se samma ut idag som för 15 år sedan.. https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/dacktillbehor/reparationssats-dack-2000022836

Kanske används lite annat material i de dyrare grejorna som finns, då det står "permanent" lagning på dem, exempelvis:

https://www.thansen.se/bil/dack-och-falgar/tillbehor-och-verktyg/lagning-/dackreparationssats-komplett/n-234141025/pn-233637657
https://www.nisotech.se/dackforbrukning/punktering/dacklagningssats/

I alla fall så kan ju ett punkteringsspray vara bra att ha med sig, men jag hade inte förlitat mig på det vid längre resor, mest i närområdet. Ska man dra vidare neråt Europa under sommaren, eller resa genom Sverige, så är det bra med ett riktigt pluggkit och/eller ett reservhjul till bilen.

Det man ska tänka på gällande reservhjul är att köpa ett som passar ihop med bilens befintliga uppsättning, vad gäller diameter, bredd, däckdimensioner, ET mått och dylikt. Specifika reservhjul är ofta mindre och klarar bara några mil. Nackdelen med en "kopia" på hjulen som sitter på bilen, är att de ofta är större än ett sedvanligt reservhjul som sagt, så man får ha det i åtanke när man packar i skuffen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #85 skrivet: 12 jan-25 kl 17:56 »
Det är ju lite tråkigt att få punka på ett av drivhjulen när man har ett sådant där skottkärrehjul i skuffen, för man vill ju inte åka så långt med diffen snurrande för fullt. Kanske tål det, men jag har skiftat om för säkerhets skull när det hänt. Problem med att byta skottkärrehjulet till ett riktigt om man skall få plats med det på avsett ställe.

Jag har haft oturen att få punka på släpkärra utan reservhjul vid fel tid långt hemifrån, så nuförtiden har jag alltid med ett på enkelaxlade kärror.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #86 skrivet: 12 jan-25 kl 20:49 »
Om det rör sig om en fyrhjulsdriven bil med viskokoppling, ska man inte ens fundera på att ha med sig ett reservhjul med annan dimension än övriga hjul på bilen. Risken är stor att viskokopplingen blir överhettad och förstörd redan efter kort körning med ett hjul med avvikande omkrets, det är t o m så känsligt att man bör undvika att ha slitna däck på ena axeln och nya på andra.

Beträffande punkaspray så beror det på anledningen till att hjulet har tappat luften, om man vågar lita på "lagningen" eller inte. Har hjulet läckt mellan däck och fälg så brukar det inte bli pålitligt i längden, men är det en enstaka stickskada så kan det hålla länge.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #87 skrivet: 13 jan-25 kl 00:13 »
Fick punka en gång för länge sedan och hade en punkaspray i bilen, och var lat och ville testa. Tittade inte efter orsaken utan tryckte i halva tuben innan jag såg att det var ett 2 cm långt jack i sidan... Fungerade inte ::)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #88 skrivet: 13 jan-25 kl 09:14 »
Fick punka en gång för länge sedan och hade en punkaspray i bilen, och var lat och ville testa. Tittade inte efter orsaken utan tryckte i halva tuben innan jag såg att det var ett 2 cm långt jack i sidan... Fungerade inte ::)

Sicket skit.   :embarrassed2:
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #89 skrivet: 14 jan-25 kl 00:45 »
Ja, och det blir kladdigt sedan när man kränger på ett nytt däck på fälgen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare
ärt, Meja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser