Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diy linfröolja  (läst 2834 gånger)

-kaja-

  • Inlägg: 8
    • -
Diy linfröolja
« skrivet: 10 apr-21 kl 10:37 »
Hej på er, 
Jag vill göra egen kallpressad linfrö olja, (har ingen press eller nåt så'nt)
men vet inte riktigt hur.
Jag fattar den grundläggande principen-  du pressar linfrön för att få ut oljan...
Men sitta o mortla linfrön känns inte riktigt hållbart, så hur gör jag?
Ni som gjort egen kallpressad olja förut, hur gjorde ni?
Kan man bygga en egen press på nåt sätt eller nåt?
Tacksam för svar
Kram från kaja

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Diy linfröolja
« Svar #1 skrivet: 10 apr-21 kl 16:15 »
Man använder något som kallas oljepress. Googlar man på ordet, hittar man många firmor som mer än gärna tillhandahåller sådana apparater mot betalning. Men bilderna hos nasarna kan fungera som inspiration för hembyggen. Det är inte alls omöjligt att man kan hitta intressanta patent på området också.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Diy linfröolja
« Svar #2 skrivet: 10 apr-21 kl 19:56 »
Det kanske går att mixtra lite med en köttkvarn, som man lättare kommer över med lite tur.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Diy linfröolja
« Svar #3 skrivet: 11 apr-21 kl 10:34 »
Köttkvarnen ger ju inte sådant högt tryck som behövs för att pressa ut oljan, skruven är för stor. Men med en annan skruv så.

Det enklaste är nog att köpa en liten handvevad press för en tusenlapp för att prova om det är värt besväret.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Diy linfröolja
« Svar #4 skrivet: 11 apr-21 kl 12:06 »
googla på olivoljepress. Alla gårdar i medelhavet tycks ha sådana och de finns säkert att köpa på nätet någonstans. Sedan är det frågan om hur mycket olja du behöver. Det blir ju en konstig investering om målet är några liter olja om året...

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Diy linfröolja
« Svar #5 skrivet: 13 apr-21 kl 09:54 »
Köttkvarnen ger ju inte sådant högt tryck som behövs för att pressa ut oljan, skruven är för stor. Men med en annan skruv så.


Aha!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Diy linfröolja
« Svar #6 skrivet: 13 apr-21 kl 10:01 »
En variant om man har plats:

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

-kaja-

  • Inlägg: 8
    • -
SV: Diy linfröolja
« Svar #7 skrivet: 10 maj-21 kl 19:44 »
Tack för alla bra svar och ideer. Har börjat fundera på att bygga nån form av egen press... får se hur det går


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 3 användare
xaelanar, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser