Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pionjär  (läst 33570 gånger)

dfee

  • Inlägg: 155
SV: Pionjär
« Svar #40 skrivet: 23 jun-11 kl 05:43 »
Efter att ha bytt stift och gått igenom och rengjort så mycket jag kunde komma på + verkligen ställt ner bränsle blandningen så funkade den riktigt bra. Tills borren havererade vill säga, en stor flisa gick ur infästningen och hårdmetallen är kvar nere i hålet. Så under helgen blir det inget borrande alls, planen var att bli klar då.

dfee

  • Inlägg: 155
SV: Pionjär
« Svar #41 skrivet: 23 jun-11 kl 21:56 »
Hur kan man enklast slipa bergborrar själv.

dfee

  • Inlägg: 155
SV: Pionjär
« Svar #42 skrivet: 24 jun-11 kl 19:27 »
Har ev. en gammal pionjär br 65 på g. Har hört att dom ska ha 1:12 oljeblandning och blandat med sae 50 inte tvåtacktsolja. Stämmer det? Låter som galet mycket olja!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Pionjär
« Svar #43 skrivet: 25 jun-11 kl 20:53 »
Har ev. en gammal pionjär br 65 på g. Har hört att dom ska ha 1:12 oljeblandning och blandat med sae 50 inte tvåtacktsolja. Stämmer det? Låter som galet mycket olja!

Det stämmer bra. Pionjärmaskiner med gjutjärnscylinder ska ha 8 % olja i bränslet medan maskiner med aluminiumcylinder ska ha 5 %.

Förr i tiden angavs att man inte fick använda tvåtaktsolja utan bara vanlig motorolja SAE 30 eller liknande, men i senare utgåvor av instruktionsböcker står att det går bra med valfritt tvåtaktsolja eller motorolja även för äldre maskiner.
Jag rekommenderar bestämt att man använder tvåtaktsolja - den ryker mindre och det är mindre risk för fastbeckade kolvringar och igensotad gaskanal i bergborren än om man använder vanlig motorolja.
Med vanlig motorolja är det dessutom risk att tillsatser i oljan inte är riktigt lösliga i bensin utan lägger sig på botten i tanken, sätter igen förgasarmunstycken osv.

Om man plockar isär maskinen så ska arbetskolven (den som slår på borrfästet) vara rejält oljig på glidytan mot cylindern, om den inte är det har man varit i snålaste laget med oljeblandningen.

dfee

  • Inlägg: 155
SV: Pionjär
« Svar #44 skrivet: 27 jun-11 kl 14:12 »
Förr i tiden angavs att man inte fick använda tvåtaktsolja utan bara vanlig motorolja SAE 30 eller liknande, men i senare utgåvor av instruktionsböcker står att det går bra med valfritt tvåtaktsolja eller motorolja även för äldre maskiner.
Jag rekommenderar bestämt att man använder tvåtaktsolja - den ryker mindre och det är mindre risk för fastbeckade kolvringar och igensotad gaskanal i bergborren än om man använder vanlig motorolja.
Med vanlig motorolja är det dessutom risk att tillsatser i oljan inte är riktigt lösliga i bensin utan lägger sig på botten i tanken, sätter igen förgasarmunstycken osv.
Det låter vettigt, då kör jag definitivt med 2T-olja, det har man ju dessutom hemma.

dannelink

  • Inlägg: 1
SV: Pionjär
« Svar #45 skrivet: 01 aug-14 kl 20:13 »
Hej.  Såg i ett gammalt inlägg från dig att du kanske har instruktioner till pionjär brh-50. Jag har precis tagit över en sådan som inte varit igång på ca 15 år. Så har du möjlighet får du gärna skicka den till dannelink@hotmail.com
Tack på förhand!

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Pionjär
« Svar #46 skrivet: 01 aug-14 kl 22:40 »
Ska se om jag hittar igen filen, det är ju några år sedan sist. Påminn mig om det inte har hänt något om två veckor.

hherikst

  • Inlägg: 1
    • Övriga världen
SV: Pionjär
« Svar #47 skrivet: 01 jan-18 kl 14:24 »
Pioneer, Pionjär BRH 50 fjellboremaskin

Har noen beskrivelser (bruksanvisning, reservedelslister, "exploded view" etc) for Pioneer, Pionjär fjellboremaskin modell BRH 50 så vil jeg gjerne få / kjøpe kopi(er)?
 Også interessert i å kjøpe reservedeler (tilbud mottas gjerne), eventuelt informasjon om hvor jeg kan få kjøpt reservedeler til denne maskinen.

hherikst@gmail.com

Pionjärtok

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Pionjär
« Svar #48 skrivet: 05 maj-21 kl 18:28 »
Har fått ära en pionjäj bergborr... men bara ett fel får inte igång den, ¨ågon som kan bidra med erfarenhet och ev en beskrivning på motorn
Svår startad pionjär ....kul
Läs gärna under tips på min sida
Sgs-alternativservice.se
Kanske lite klokare .annars ring
Hjälp finns ev ...mvh stig

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Pionjär
« Svar #49 skrivet: 05 maj-21 kl 19:50 »
Det har gått 14 år så han har nog fått ordning på pionjären nu  ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser