Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmerör 240 w- hur regleras värmen?  (läst 280 gånger)

Leva mer

• Jämtland
Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« skrivet: 13 sep-22 kl 14:53 »
Hej för det första, värmerör på 240 w, räcker det för att hålla frostfritt på 20 kvadratmeter? (När det är säg 20 minus ute)
Och två, hur fungerar dessa radiatorer, de säljs utan termostat, kan blu upp till 75 grader varma. Men jag vill ju inte ha 75 grader i rummet.
Måste jag köpa till en termostat?
Isåfall vad finns det för termostater som är enkla utan att behöva anlita elektriker  jag har testat claes ohlssons tidigare, bara sticka i kontakten men de är inte 100 orocent pålitliga tycker jag.

torbjorn

• Medelpad
SV: Värmerör 240 w- hur regleras värmen?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-22 kl 15:15 »
Det beror på hur tätt och välisolerat det är på de där 20 m2. Om det är ett välisolerat boningsrum så räcker nog 2 x 240 = 480 W    bra för att hålla frostfritt, är det glesare och dragigare kan det vara tveksamt.

Enklaste sättet om du inte vill köpa och installera en termostat är väl att hålla koll på temperaturen manuellt och slå på och av efter behov.  Numera finns det ju en del värmeapparater som är mer eller mindre självreglerande genom att värmeelementet består av ett s k PTC-motstånd, vars resistans ökar ju varmare det blir. Bilkupévärmare och kondensskyddselement avsedda för att sitta i elskåp utomhus, är exempel på sådana.

Ta också en funderare på om elvärme kommer att vara det bästa sättet att hålla ett utrymme frostfritt denna vinter. Om vi t ex antar att elpriset skulle gå upp till 10 kr/kWh, så kommer det ju att kosta 10 x 0,48 x 24 = 115,20 kr per dygn att hålla de där elementen igång.

Leva mer

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 13 sep-22 kl 22:48 »
Vad finns det för billigare alternativ att värma upp med?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 14 sep-22 kl 11:43 »
T ex vedeldning i kamin eller vattenburen värme där vattnet värms av ett billigare energislag (ved/flis/pelletspanna, värmepump etc).

von tratt

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 sep-22 kl 12:31 »
Luftsolfångare kan också vara ett alternativ.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

fri

• Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 sep-22 kl 23:01 »
Vattenburen ved borde vara det som ger rimligast driftskostnad förutsatt att du har vedpanna och har möjlighet att dra rör/lägga kuvert från bef pannrum.
Vad finns det för billigare alternativ att värma upp med?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Dela detta:

* Inloggade just nu

283 gäster, 1 användare
Gve

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser