Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilar....  (läst 2382 gånger)

Anserina

  • Gäst
Bilar....
« skrivet: 16 aug-07 kl 09:13 »
Jag bor i skogen och är helt beroeende av bil.
Nu börjar min gamla bensindrivna krokna, och jag vill skaffa den miljövänligaste bil som finns. Till ett uthärdligt pris. Jag hörde att etanol importeras från Syd-Amerikas regnskogar och el.-bilbatteriet räcker knappt till närmaste stad. Diesel som går att konvertera till raps när oljan är slut, finns det? Jag läser om Citroen och Peugeut och VW...reklam reklam, vad är sant?
Anserina


Anserina

  • Gäst
Re:Bilar....
« Svar #1 skrivet: 17 aug-07 kl 22:37 »
Tack Guba,
då ska jag be min bil att hålla ut till minst 2008.
Mitsubishi, om den bilen vet man inte mycket. Ska kolla.
Min bilmek säger att vad du gör, så köp inga franska bilar.
Men han säger inte vad jag ska köpa i stället.
Anserina

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Bilar....
« Svar #2 skrivet: 27 aug-07 kl 21:43 »
Min bilmek säger att vad du gör, så köp inga franska bilar.
Jag har haft en massa bilar (mer än 50 stycken)
Dom senaste 5 åren så har både jag och tjejen åkt Citroen.
Först hade jag en XM. Då köpte hon en BX. Tyvärr så krockade jag XMen så då fick jag tag på en ZX. Jag skruvar själv med mina bilar och från början så var det lite knökigt att komma på hur dom tänker. Men när man sedan kom på det så är Citroener väldigt lättmekade. (äldre modeller) Har inte ägt någon nyare men kan tänka mig att dom är uppbyggda på liknade sätt.
Skulle det sedan strula till ordentligt så finns ju alltid Citroenakuten. Ett minst lika bra forum som detta.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Bilar....
« Svar #3 skrivet: 30 sep-07 kl 09:24 »
Nu har jag köpt en till Citroen. En XM kombi årsmodell -93 i bra skicka för  5000:-
Så jag kommer att skrota ZXen.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Bilar....
« Svar #4 skrivet: 02 okt-07 kl 00:46 »
Såg på text-tv igår att rapsbaserat bränsle ger ca 50 % mer koldioxidutsläpp (netto)
än konventionell diesel.
Etanol från Brasilien var ungefär jämförbart med vanlig bensin i det avseendet.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hasse

  • Gäst
Re:Bilar....
« Svar #5 skrivet: 02 okt-07 kl 09:16 »
Såg på text-tv igår att rapsbaserat bränsle ger ca 50 % mer koldioxidutsläpp (netto)
än konventionell diesel.
Etanol från Brasilien var ungefär jämförbart med vanlig bensin i det avseendet.
Det gällde inte koldioxid utan lustgas, N2O2, och det beror på användning av konstgödsel vid odlingen. Med andra metoder kan man förhoppningsvis minska produktionen av lustgas.
Men biobränslen är ju ändå en återvändsgränd. Marken behövs till mat. Det enda som håller i längden är solkraft.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

377 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jon.b, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser