Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  erfarenhet av "vedklipp"?  (läst 17534 gånger)

leifhh

  • Gäst
erfarenhet av "vedklipp"?
« skrivet: 04 okt-06 kl 08:40 »
Någon som har provat en vedklipp?
Vad är era erfarenheter?
http://www.kina.biz/klipp.htm

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-06 kl 09:56 »
Hyrde en i våras. Det gick oerhört smidigt. Vi var två som hjälptes åt en som matade in och en som hämtade nya stockar. vi tog det väldigt lungt och inget svett då klippte vi 2 kubik i timmen.
Det som hördes var ljudet ifrån hydralpumpen och ett knakande när stocken knäcktes men inget som man behövde hörselskydd för. Jag hyrde maskinen för 300:- .
Ser ingen som helst annledning att börja att hugga med yxa och slita ut mig eller en ilsken motorsåg / vedkap som hörs långväga.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

javill

  • Inlägg: 11419
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #2 skrivet: 04 okt-06 kl 11:26 »
Var hyrde du maskinen? Det verkar vara något för oss.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

davidB

  • Inlägg: 203
    • Västergötland
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #3 skrivet: 05 okt-06 kl 14:27 »
Jag hyrde den av en bonde ute på landet mellan skövde och töreboda. Kanske lite långt om du bor i blekinge som din presentation säger. Men jag vet att en annan bonde har en som han hyr ut mellan töreboda och hova. så det finns säkert fler som har. det var en arbetskamrat som hyrde den först sen har vi varit flera stycken som hyrde den senare. Fråga runt så finns det säkert en i eran närhet
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

javill

  • Inlägg: 11419
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-06 kl 20:36 »
Ok, det var lite långt bort. Så jag får ta och fråga runt lite här nere. Ska höra med bonden i närheten, han brukar ha koll på det mesta.  :P
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #5 skrivet: 23 okt-06 kl 23:22 »
Jag har använt den modellen och den är superbra för ved som inte behöver klyvas, du kan mata på 6 smala stockar i tagen som den klipper av och då går det undan! Den är även superbra för lättkluven ved såsom rak tall, asp osv. Men för björk är den fan irriterande, klabbarn blir bara halvkluvna. Man får sen stå och försöka slita isär klabbarna eller också klyva dem med yxan. Kan hända att det var ovanligt jävlig björk jag hade fått tag i men jag vet om 3 andra personer som hade precis samma problem med björk.
 
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #6 skrivet: 06 jan-07 kl 21:41 »
Har beställt en. Får väl återkomma med rapport. Kommer även hyra ut i Sätila-trakten.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

leifhh

  • Gäst
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #7 skrivet: 09 jan-07 kl 21:32 »
larso, hade du skaffat den för ett par månader sedan så skulle jag tveklöst ha hyrt den ett par dagar, men nu hittade jag en ny 3-fas vedkap med 60 cm klinga på verktygsboden i Borås istället (reade ut för halva priset, de skulle sluta med 3-fasarna).

Draupner

  • Inlägg: 197
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #8 skrivet: 11 feb-07 kl 20:27 »
Har varit utsatt för vissa påtryckningar att köpa en klippmaskin tillsammans med en släkting. Jag måste dock propagera för den långsamma livsstilen...det är faktiskt en livsstila att hugga ved. (Kapen är dock en produkt från helvetet, och inte ens jag orkar kapa med timmersåg)

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #9 skrivet: 15 feb-07 kl 07:47 »
"Fick" min vedklipp igår. En brutal best på 350 kg, paketerat i ett kylskåpsstort (fast högre) paket inuti en metallbur. Det rör sig om den kinesiska kopian av den svenska klippen som Bonnet säljer.

Eftersom gårdsplan inte är stenhårt packat grus (eller hellre asfalt) utan löst grus, och dessutom svag lutning, så körde Schenker fast palldragaren direkt, och fick lämna paketet med en otäck lutning.

Därefter vidtog mina försök att öppna paketet genom att skruva loss skruvarna som höll ihop buren, vilket gick utrustad med skruvmejslar, Leathermantång, kofot och en himla massa svordomar (i det tysta).

Till det hela hör förstås att jag även passade en 1-åring och en 3-åring som hela tiden måste hållas på säkertavstånd från det lutande paketet.

Därefter tog monteringen vid, assisterad av 3-åringen som gärna bar alla delpaket av "pappas presentpaket". Någon manual eller instruktionsbok eller monteringsanvisning hade kineserna inte packat med, så det blev ett väldigt stort, otympligt och dyrt vuxenpussel.

Nödvändiga verktyg: Väldigt Stor Skiftnyckel (den jag brukar dra åt banden på skogsmaskinen med). Väldigt Liten Skiftnyckel. Insektsnyckel större som inte följde med. Skruvmejsel.

Efter ca 2 timmar, något försenat pga barnen, var det klart.

Nästan.

Bottendelen av metallburen kvarstod nämligen, och dess sarger gjorde så att man inte kan föra in balken som hjulen skall sitta på. Eftersom jag inte klarar av att lyfta 350 kg rakt upp tillsammans med barn gav jag upp och gick in och smed planer.

På kvällen smet jag sedan ut i mörkret och genom en sinnrik kombination av vedbitar, kofot, domkraft och Den Väldigt Stora Skiftnyckeln lyckades jag gradvis få upp maskinen ur buren nog för att få in balken. Allt detta medan den lutade på ett skräckinjagande sätt, med sina 350 kg stål. Medelst domkraft och den inträdda balken kunde man sedan hissa upp den nog för att få på hjulen.

Uppdrag slutfört.

Någon 3-faskabel medföljde inte, så testat har jag inte gjort. Kanske lika bra det, de flesta behöver nog olika kabellängd, men kabel är inte billigt, så lägg till det i kalkylen, speciellt om man som jag behöver 25-30 meter till vedbacken...

Besten väger som sagt 350kg. Vanlig dragkrok, går väl iofs att byta, men har man inte en fyrhjuling (eller som jag Oxen), så kan man bara flytta maskinen till platser man kommer åt med bilen. Vill man flytta för hand, så bör nog marken vara stenhård och helt plan.

Med tanke på den höga tyngdpunkten så kan man nog inte ens flytta den vart som helst heller. Hjulen sitter iaf långt ut, så någon har tänkt lite grann.

Med tanke på monstervikten så kan säkert kap+klyv vara ett alternativ.

Vid montering hade det inte varit fel med en verkstad med en kran (som klarar 350 kg), om man nu hade kunnat få in den i verkstaden via palllyft, för det krävs som jag sade stenhårt och plant underlag för att dra "paketet" med palllyftare in i eventuell verkstad. Utan att lyfta den går det inte att montera hjulen iaf.

Återkommer när jag skaffat kabel.

Vet inte om man får det svenska orginalet färdigmonterat. 10 000:- mer kostar den iaf. Då kanske man får kabel på köpet...
« Senast ändrad: 15 feb-07 kl 07:50 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rödjan

  • Inlägg: 193
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #10 skrivet: 15 feb-07 kl 20:41 »
Kommer du upp hit så ska du få en kabel, jag lovar.

 :)
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #11 skrivet: 20 feb-07 kl 11:47 »
Har nu provat lite. Vad som skrivits ovan om björk verkar stämma rätt bra, dvs att den trådar sig och vedträna måste separeras med handkraft. Både provat höstavverkad björk och veckofärsk björk. Fast grovleken kan spela roll här. Klippen bör nog vara bättre på att splittra med lite grövre björk än mina test.

Lämpligt är sannolikt att korta ner lite grann när man klipper björk, lite kortare vedträn kanske minskar andelen manuellt arbete.

Ek gick mycket bättre. Al också.

Asp gick som en dröm. Aspen sprack upp 2-3x vedträdets längd. Å andra sidan var aspen det grövsta jag provade med.

Tall gick bra, gran var det lite sämre med även om det gick bra.

I all hast provade jag inte så grova stockar, får återkomma när jag jobbat lite "på riktigt". Klippte iaf upp en halv kubik på en 15-20 minuter eller så, inklusive manuellt separerande av björk och ingen stress alls. Plus barnpassande (säkerhetsavstånd!).

Tror nog jag skall satsa på att köra upp fullastad Oxen direkt intill vedklippen för att minimera arbetet. Tänkte först skota ut allt och sedan klippa det, men då blir det både en avlastning och ytterligare ett lyft per stock, bättre att direkt rulla över på vedklippen. Har dock redan skotat ut en hel del ved, men framöver får det bli så.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #12 skrivet: 05 mar-07 kl 20:18 »
Kan nu konstatera att med lite grövre björk så fungerar det ganska bra. En del ihoptrådning, men för eget bruk är det inget problem. Torkar gör de iaf. Veden spricker också upp och blir inte bara klyvd, och därmed torkar den väl bra.

För klenare björk, säg under 12-13 cm, så roterar jag inte stocken, utan klyver bara i tidigare uppsprickning, och då fungerar det också ganska bra, dvs trådar inte ihop sig, med några undantag förstås.

Detta är gjort med lite äldre stock från i höstas, återstår att se hur det blir för färsk.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #13 skrivet: 17 mar-07 kl 16:49 »
Såg att klippen var för max 30 cm diameter, det är ju nästan pinnar.
Tryckkraften 18 till 23 ton för att kapa, det är mindre än vad jag tar i med när jag klyver bitar på 160 cm diameter. Men det går nog raskt om man har ved inom dimensionen. Priset är inte avskräckande.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Marieberg

  • Gäst
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #14 skrivet: 17 mar-07 kl 18:20 »
Hej, "Skytten".  Jag har ingen examen, men finns det inte en teori om att Du menar "millimeter" när Du skriver "centimeter?"  Det där med "pinnar" a` 30 centimeter låter imponerande för att inte tala om Dina "160-centimetersbitar."  Hälsningar! G.S

Tänk om det är sant! Tänk om det finns en skog med träd som har en diameter på 160 cm här i närheten!
Jag vill dit! :D

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #15 skrivet: 17 mar-07 kl 20:34 »
Jag menar faktiskt centimeter. Jag skulle inte behöva klyva en rund, och någorlunda rak pinne under 30 cm, den går om den kapas i 45 cm bitar lätt in i pannan. Nu finns det väl få skogar häromkring, och sannolikt ingen där träden är 160 cm i omkrets. Men det finns träd av dessa dimensioner, jag har tagit ner åtminstone två denna vinter, och ett flertal på över metern. Alla almar är ju på uttdöende, och en gammal alm har mäktiga mått. Två skivor av stammen på de största, fyller mitt (mindre) släp med klyven ved och väger flera hundra kilo. Jag har sågat ut en del häftiga plank oxå.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #16 skrivet: 17 mar-07 kl 21:06 »
Hej! " Skytten". Jag har tagit bort mitt inlägg med "millimeterpåpekandet!"  Jag har aldrig sett sådana träd som Du nämner! Var finns de? Vore fantastiskt att se dem!  Hälsningar!  G.S

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #17 skrivet: 17 mar-07 kl 21:25 »
Har du aldrig sett en gammal alm, eller för den delen bok? Synd att de måste ner, men de kan bli farliga för husen bredvid. Det kanske var ämnat som vårdträd en gång.
Det är mest på tomter man finner dem.

Nästa gång jag stöter på en ska du få veta var den växer, jag har en som nästan är färdigavverkad nu, men den nedersta delen av stammen är kvar, trädet blåste omkull, så det är en rotvälta. Stammen är något oval, och på det bredaste hållet är 160 cm kanske tom en underdrift. Ska ta med kameran och ta en bild och sedan posta det här.

Jag trodde inte detta var så kontroversiellt, att de flesta hade sett ett så stort träd.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #18 skrivet: 17 mar-07 kl 21:34 »
Hej, igen!  Jo, jag såg för många år sedan en bok, som jag vill minnas var fridlyst, det satt ett stort märka på den. Det var på 1960-talet! Men den var inte 160 cm i diameter, kanske 130 cm, och jag tyckte den var gigantisk!  Tack för att Du kanske skickar en bild eller visar den i detta forum!   Hälsningar! G.S

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #19 skrivet: 19 mar-07 kl 08:35 »
Jag menar faktiskt centimeter. Jag skulle inte behöva klyva en rund, och någorlunda rak pinne under 30 cm, den går om den kapas i 45 cm bitar lätt in i pannan.

Du har tydligen inget emot att hälften av värmevärdet (och därmd hälften av ditt arbete) går åt till att förånga vattnet som är kvar i din okluvna ved. Och så har du en sådan där panna som gillar blöt ved.

Man klyver inte ved för att den skall få plats i kaminen, utan för att den skall torka, och därmed avge betydligt mer energi när man eldar den.

Ett vedträ som är större än en kvartscirkel från en stock på 30 cm behöver flera år för att torka (10cm om året), och om trä inte är kluvet eller barkat, så torkar det i princip inte, utan kommer istället ruttna eller bli svampangripen medan man väntar år efter år på att den skall bli accetabelt torr. Och svamp konsumerar energin i vedträt, så kvar är bara "luft".

Men det finns ju de som aldrig lägger upp förråd av torkad ved heller, utan hugger dagligen ochs toppar färsk ved i pannan. Har man gott om skog och inga problem med att man får jobba dubbelt så mkt och en skortsten som tål det så får det väl gå.

Vedklyvning och torkning är skogs- och arbetsbesparande. Och därmed lönsamt.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 08:37 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser