Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  erfarenhet av "vedklipp"?  (läst 17524 gånger)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #20 skrivet: 19 mar-07 kl 09:04 »
Visst fan blir det torrt. Veden ska vara torr, men vattenhalten bör inte understiga 15%. I denna blåsiga byggd torkar det fort. Det tillverkas pannor som är avsedda för hela stockar på en meter.

Nu har jag förståss ved för flera år, (ved har långt bästföredatum), så nog hinner det torka.

Mögel på veden har jag sällan, men om veden kommer från ett dött träd kan det redan vara angripet, det staplar jag "i en särskilld hög för sig", och den är nästan torr på plats.

En kall vinter som förra året slukar pannan 30 löskubik, till värme och varmvatten vinter som sommar. Huset har två våningar, källare under en del, 18 meter långt och ganska smalt, och isoleringen och fönster har inte modern "standard".
En liten del av den ved som jag tar har klen diameter, så jag får givetvis klyva den större delen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #21 skrivet: 19 mar-07 kl 11:30 »
Lovade visa lite bilder från ett grovt träd, detta är en av de grövre, jag  har styckat de andra redan, och stammen är inte särskilt hög på detta träd, men omkretsen är stor.
Lade ett måttband på en av bilderna, det blåste så det ligger inte rakt, men det är lätt att se att diametern ligger över 160 cm.  Trädet var väldigt högt också, de två tvillingstammarna är i sig grova träd, den ena föll på huset och förödelsen är ju uppenbar.
Det var Gudrun som fällde trädet. Man kan se en gammal hästräfsa, som låg vid trädet, det ligger nu uppe på rotvältan.

Måttbandet är 150 cm
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 11:42 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #22 skrivet: 19 mar-07 kl 11:33 »
En bild till
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #23 skrivet: 19 mar-07 kl 11:34 »
Det blir några lass bränne, och de transporteras med moppe, ca ett halvt ton åt gången.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 11:45 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #24 skrivet: 19 mar-07 kl 13:04 »
En bild till

Om den grövre stammen är 160cm i diameter, så har du ett plank som nästan är 4 meter högt. Eller så missuppfattar jag ngt. EDIT: Det kanske är en byggnad och inte ett plank, angående förödelsen. Hur gick det?

Mest intressant vore en bild på din såg, om du sågar stammar om 160 cm i diameter, så behöver du en motorsåg med minst 80cm klinga, alternativt en riktigt saftig timmersvans.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 13:05 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

alo

  • Inlägg: 128
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #25 skrivet: 19 mar-07 kl 13:26 »
Med rätt teknik, instick i fällhugget framifrån, kan man faktiskt å omkull träd som är betydligt grövre än dubbla svärdslängden.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #26 skrivet: 19 mar-07 kl 13:42 »
Rätt, det måste jag göra på de grövsta träden, om nu inte som här Gudrun skötte jobbet.  Men sen ska det delas upp, och det är jobbit att svinga ett tungt såg med  långt svärd. Det är oxå stor risk för spik i träd som växer på tomter och gårdar(långt svärd dyr kedja), har tom hittat kättingar inne i träd. Så ibland delar jag stammen i två delar. Jag har förståss i dessa samanhang vedklyven på plats och välter "skivan"över, för att spräcka den. Är stammen fin och jag har skäl att tro att det inte är spik, sågar jag ibland plank, med Logosol Big Mill, eller ett hemmagjort "sågverk" som kasar på en planka första skäret, och sedan följer tidigare skär.

Den såg jag använt här är en Stihl 361, med 40 eller 60 cm svärd.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 13:52 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #27 skrivet: 19 mar-07 kl 13:46 »
Byggnaden var ett tvåvånings hönshus, men inte varit hönseri sedan 60-talet, inga större skador, förutom huset
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #28 skrivet: 19 mar-07 kl 13:55 »
Med rätt teknik, instick i fällhugget framifrån, kan man faktiskt å omkull träd som är betydligt grövre än dubbla svärdslängden.



Ja. Behövs kanske en skiss för att greppa hur detta går till.

Däremot lär det vara ett ganska inneffektivt sätt att kapa ved på, det är liksom en sak att göra när man fäller trädet, och sedan gör 4.3+ meters timmer av det grövsta och därmed kommer ner i tjocklek till nästa kap, alternativt iaf inte har ett kap var 30-45cm.

Skiss med instick finns lång ner på följande sida, rubrik "Fällning vid större stubbdiameter än dubbla svärdslängden"

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=2733
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #29 skrivet: 19 mar-07 kl 13:59 »
Jovisst, jag påstod att Gudrun hjälpte mej här, jag kapar inte upp på detta sätt. Men ska man flytta rasket med moppe får man ta det i småbitar. jag klyver med såget när det är fällt och då kan det vara hur tjockt som helst om skivan är högst svärdslängden.
Behöver jag plank, så sågar jag där det ligger.
« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 14:05 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #30 skrivet: 19 mar-07 kl 14:03 »
Lägger mig i.. Gubben byggde en klipp med 45 tons krafft..
 Den är helt suverän! Till träd upp till 30 cm i diam.
 Större sågar vi med såg i lagom bitar och klyver med en hemmagjord klyv som tar vad som helst och går åt bägge hållen.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #31 skrivet: 19 mar-07 kl 14:22 »
Låter bra att klippa det som går. Min flaskhals är inte trädets storlek, utan att jag inte har tunga doningar för transport, släp och klyv, är tillräckligt.  Klyven går inte bet på någon knuta, där grenar finns (in i stocken) kapar den och klyver i samma moment.  jag gör veden klar , eller planken vid fället.

« Senast ändrad: 19 mar-07 kl 14:25 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:erfarenhet av "vedklipp"?
« Svar #32 skrivet: 19 mar-07 kl 14:41 »
Inte vi heller.. än..gubben sysslar med en konstruktion med grip och vajerspel o fjärrstyrning. Det tror jag blir grejer!!

Jag vet inte hur det brukar vara men våran klyver stocken i 4 delar..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 2 användare (1 dolda)
Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser