Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsslakteri, hur ska jag tolka detta?  (läst 2052 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Hönsslakteri, hur ska jag tolka detta?
« skrivet: 23 nov-21 kl 05:56 »
Citera
Fjäderfä eller hardjur, såsom harar och kaniner. För små mängder fjäderfä och hardjur finns ett undantag i lagstiftningen som innebär att verksamheten inte behöver godkännas, utan bara registreras hos den kommun där verksamheten ska bedrivas.

https://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/starta-foretag/starta-slakteri-stycknings-eller-vilthanteringsanlaggning#Avgifter


Vad är små mängder? 5 - 100 - 1000? Olika per kommun?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

eco-kalle

  • Inlägg: 90
    • Skåne
SV: Hönsslakteri, hur ska jag tolka detta?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-21 kl 07:23 »
ja vem vet ,kanske kan skilja när de gäller kommuner, de är ju livsmedelsverket godkännande också , är de egna djur slaktkyckling elr höns ?, kan nog skilja på värphöns , går ofta till fjärrvärme i sve knappt nåt till mat undra  ??? varför, 16 mån höna , men sen i slutändan kollar den uniformerade enheten på LST ,

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
SV: Hönsslakteri, hur ska jag tolka detta?
« Svar #2 skrivet: 24 nov-21 kl 06:19 »
Hej, det gäller att ett "nollskaligt" slakteri för kanin/fjäderfä på den egna anläggningen inte behöver ett godkännande från Livsmedelsverket om man slaktar enbart sina egna djur och upp till 10 000 st per år.
Det Nollskaliga slakteriet ligger under kommunens miljö- och hälsa och behöver endast anmälas till kommunen innan uppstart.
Kraven på byggnaden (golv, väggar och inredning) är dock detsamma som för ett kontrollslakteri under Livsmedelsverket.
Hör av dig om du har fler frågor, jag arbetar som rådgivare och utbildare för Eldrimner, i just nollskalig slakt.
/Malin
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hönsslakteri, hur ska jag tolka detta?
« Svar #3 skrivet: 25 nov-21 kl 06:13 »
Hej, det gäller att ett "nollskaligt" slakteri för kanin/fjäderfä på den egna anläggningen inte behöver ett godkännande från Livsmedelsverket om man slaktar enbart sina egna djur och upp till 10 000 st per år.
Det Nollskaliga slakteriet ligger under kommunens miljö- och hälsa och behöver endast anmälas till kommunen innan uppstart.
Kraven på byggnaden (golv, väggar och inredning) är dock detsamma som för ett kontrollslakteri under Livsmedelsverket.
Hör av dig om du har fler frågor, jag arbetar som rådgivare och utbildare för Eldrimner, i just nollskalig slakt.
/Malin

Intressant.
Jag hade en tanke ungefär så här.
Slakteri gör man av en container. In i en ända och ut i den andra. Rum ett blir avlivning, skålning - plockning, rum 2 urtagning, rum 3 eventuell styckning men tanken var paketering av hel kyckling. Att sälja hel kyckling till kund genom t.ex reko-ring.
Bygge av container kan jag göra allt själv om inte lagar kräver annorlunda.
Det är ju kostnaden med och runt slakteri som ställer till det. Eller rakt av styr det. Avlopp t.ex, bortforsling av slakteriavfall.

Tanken är långsamväxande lantras, eventuell blandras avkomma. Men Skånsk blomme är väl tänkt som fader. har goda erfarenheter med blandning med cream legbar.
Jag tänkte mig 12 hägn för slakt av runt 100-200 djur i månaden. Har ca 20 hektar obrukad åker att använda till hägn. Sista månaden tillbringas inomhus i värme för bättre kontroll av tillväxt. Tänkt att dom ska leva i iaf 8 månader innan slakt. Märkt med egna tuppar att dom tappar vikt när kylan kommer. Plus att dom rör sig mycket. Äldre djur tappar dock ej vikt. Tuppar som jag fått som varit nåt år. Har inte listat ut vad det beror på.

Mycket beror på hur mycket billigare man får loss foder som företagare kontra privat. Grovt räknat med privata priser så bör styckpriset ligga på 250-300 kr styck per tupp. Då kommer tupparna väga 1,8 kg till 2,2 kg slaktade. Det är då plus minus noll. Vinst där blir hur mycket billigare fodret blir som företagare. 88x250 är tänkt för en lön. Alla djur över 88 blir för att täcka kostnader.
Försäljning av unghönor som blir vid kläck kommer täcka en del av kostnaden.
Målgruppen är ju kunder som tänker på hälsa. Hänvisar då till River cottage - chicken run lab test på just industrihöns kontra en trädgårdshöna.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser