Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödad tupp mitt ljusa dagen - vem?!!  (läst 2576 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Dödad tupp mitt ljusa dagen - vem?!!
« skrivet: 08 nov-10 kl 08:41 »
Hittade en av mina ungtuppar (sultanblandning) igår halvt uppäten på ena sidan, liggandes bredvid fårnätet på vår sida mot skogen. Under barrträden. Det var soligt, och det bör ha hänt på förmiddagen. Vi var hemma och ute hela tiden. Hört bara lite kacklande vilket jag tog för vanligt stoj. Tuppen går alltid med fyra andra, aldrig själv. De andra är bla två Faveroller som är större och klumpigare - lättare byte...  Just där det hände finns en hög med gammal havre, spån etc så de gillar att sprätta i det. De andra gick tillbaka till högen och sprätte på eftermiddagen - inget minne alls  :-\

Har haft hönsen (nu 24 fullvuxna) sen tidigt i våras och de har kunnat gå fritt hela dagarna på 7000 kvadrat, kuperat, utan att något har hänt, inte ens nattetid om någon varit saknad. Har glatt dykt upp på morgonen igen.

Blir jäkligt stressad av att det hände mitt på dagen! Har haft dem lösa nu hela dagarna fast jag inte varit hemma. Nu kan ju inte ha dem fria fast jag är hemma  >:D För om något väl börjat komma så här mitt på dan så måste jag väl ha dem instängda i hägnet jämt?! Så tråkigt för hönsen  :( Och nu blir jag orolig för att jag stänger in allt godis samlat till rovdjuret och att är hägnet kanske inte är tillräckligt säkert... borde kanske sätta eltråd runt...  Men om jag beskriver lite mer hur vi bor så kanske någon med erfarenhet kan klura ut vilket djur det är?

Bor med grannar runt om förutom på baksidan som gränsar till en mindre lövskog inhägnat i olika partier. Precis bakom går får och det är ett fårstängsel där. Sen hjorthägn och vildsvinshägn. Finns inget vattendrag nära. Ca 7 min promenad bort finns lite våtmark. Motorvägen hörs till oss (ca 400 m bort) och vi har en liten väg framför som är hyfsat trafikerad. Känns lite mer som att bo lantligt i ett villaområde med lite lucktomter runt.  Har därför inbillat mig att ev rovdjur blivit störda av omgivningen och att det är ordentliga staket emellan skogytorna. Kunde jag inte fått fortsatt vara i den naiva förställningen  :-\

Vad tror ni det är för djur och hur hade ni gjort med övriga höns? Kan vissa djur klättra upp för nät? Eller stolparna?  Har bärnät som tak med springor emellan då jag fäst det med lite avstånd emellan.

Innerligt tacksam för alla råd. Den enda turen än så länge är att det drabbade den enda tupp som jag inte tänkt behålla.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

morellen

• Västergötland
SV: Dödad tupp mitt ljusa dagen - vem?!!
« Svar #1 skrivet: 08 nov-10 kl 08:46 »
Om han ligger kvar och är äten på tycker jag att det låter som en rovfågel?

Bubblaren

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 nov-10 kl 09:02 »
Om han ligger kvar och är äten på tycker jag att det låter som en rovfågel?
Då det skedde under barrträden så blir jag osäker på att det är det. Den borde inte ha sett dem så bra. Det är ju en långsmal öppen yta som kommer sen bort mot hönshuset ... Det såg ut som man hyvlat en tredjedel av honom. från ögat till stjärten. Kvävan var bara lite skadad såg allt innehåll i , inälvarna hade precis trillat ut men fast de hängde var de inte uppickade. Ögat borta, vingen kvar. En stor hög med fjädrar runtomkring. Men tar de inte med sitt byte och flyger iväg? Jag hade varit mycket lättad om det varit en fågel för de har väl inte riktigt samma "komma tillbaka" strategi som de övriga? Och varför skrek inte hönorna av rädsla??

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 08 nov-10 kl 09:31 »
Tycker också att det låter som en rovfågel. Dom ser otroligt bra och kan därför se byten även mellan träd. Dom brukar äta sina byten på plats där dom har dödat dem. Höns med luva har ju nollsikt uppåt och är därför lätta byten. Även om Faverollerna är stora och klumpiga så ser dom omvärlden  och det kan vara det som är skillnaden ;)

Nu vet jag ju inte vad du har för rovfåglar runt ditt men här har vi i princip bara Glada och Ormvråk. Dom kan förvisso i extremt ovanliga fall ta höns men jag har aldrig råkat ut för det. Däremot är Gladan en asätare och hittar snabbt döda djurkroppar. Kan det vara så att din sultantupp har självdött  av någon anledning och en Glada har kalasat på resterna?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 08 nov-10 kl 09:32 »
Duvhöken jagar skickligt bland träd, den flyger lågt för att inte upptäckas och kommer blixtsnabbt. Mitt på ljusa dagen. Och denna tid på året är den värsta när det gäller duvhöken.
Och, tyvärr, den kommer tillbaka!
Din miljö som du beskrev är mycket tilltalande för flera rovdjur. Att folk och hundar rör sig där på dagen är inget som hindrar dem. De har koll på när det är säkert att komma. Så  ett säkert hönshus  som stängs noga varje kväll är nödvändigt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

anders50

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 nov-10 kl 09:39 »
Mink, iller, mård tar vad de kommer över!
Grannen fick en myskanka dödad och tre illa skadade av en av minkarna som "djurvännerna" släppte ut från minkfarmen.
Så en tupp klarar en mink galant! Folk häromkring har fått släppa till massor med höns och tuppar till dessa minkar.

Bubblaren

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 nov-10 kl 09:54 »
Duvhöken jagar skickligt bland träd, den flyger lågt för att inte upptäckas och kommer blixtsnabbt. Mitt på ljusa dagen. Och denna tid på året är den värsta när det gäller duvhöken.
Och, tyvärr, den kommer tillbaka!
Din miljö som du beskrev är mycket tilltalande för flera rovdjur. Att folk och hundar rör sig där på dagen är inget som hindrar dem. De har koll på när det är säkert att komma. Så  ett säkert hönshus  som stängs noga varje kväll är nödvändigt.

På ett sätt känns det ju bättre om det är en duvhök, men de kommer alltså tillbaka igen? Trodde att mycket träd gjorde det svårt för fåglarna? Hur stora höns tar de? Även de tunga raserna?

Jag stänger in dem i sitt hönshus varje kväll när de har gått in. Dock har det nu hunnit varit mörkt ett tag då jag kommer hem vid 6.

Hade ni stängt in hönsen även dagtid pga av rovfåglarna?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 08 nov-10 kl 10:17 »
Jag trodde en gång i tiden att stora höns skulle klara sig  mot höken, och avlade mina sussexhöns större och större. Ända tills en 5-kilos tupp blev hökdödad.
Men det är inte jättesvårt att få en hönsgård någorlunda höksäker, där de kan gå på dagarna när ingen är hemma och kan ha lite koll.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dagg

« Svar #8 skrivet: 08 nov-10 kl 10:24 »
Hej! Jag skulle också gissa på rovfågel. Jag bor med öppna fält åt flera håll (men har buskig trädgård) och väldigt mycket rovfågel. Trots det har det bara hänt två gånger på 15 år att en rovfågel slagit en höna/tupp. Och då har ändå mest dvärghöns och de går alltid fritt. Jag har flera tuppar och de är fenomenala på att se rovfågel på mycket långt avstånd och varnar innan de kommer alltför nära.
//Dagg

Bubblaren

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 nov-10 kl 10:28 »
Jag trodde en gång i tiden att stora höns skulle klara sig  mot höken, och avlade mina sussexhöns större och större. Ända tills en 5-kilos tupp blev hökdödad.
Men det är inte jättesvårt att få en hönsgård någorlunda höksäker, där de kan gå på dagarna när ingen är hemma och kan ha lite koll.

Okej, då går ingen ras säker mao. Vårt bärnät på taket känns ju säkert. Men nu var jag ju hemma och ute (men inte just där) när det hände och det hindrade ju inte, om det nu var en hök... så då vågar ju inte släppa ut dem ändå...

Bubblaren

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 08 nov-10 kl 10:35 »
Hej! Jag skulle också gissa på rovfågel. Jag bor med öppna fält åt flera håll (men har buskig trädgård) och väldigt mycket rovfågel. Trots det har det bara hänt två gånger på 15 år att en rovfågel slagit en höna/tupp. Och då har ändå mest dvärghöns och de går alltid fritt. Jag har flera tuppar och de är fenomenala på att se rovfågel på mycket långt avstånd och varnar innan de kommer alltför nära.
//Dagg

Hmm det hade ju varit skönt om detta inte är en regel utan ett undantag. Dock tycker jag de är urdåliga på att speja uppåt och varna. Fast jag har så många tuppar! Jag kan se fåglar flyga högt upp på himlen över dem och inte ser de något. Kanske för långt bort.. Jag förstår ju om vithättorna inte är bra spanare  :D men bantam, dv.kochin, silke...pärl..orp, brahma, fav.. mm borde ju kunna ha koll.. När jag hade svensk dvärg förr har jag för mig att de liksom knorrade och skrek när det var fåglar. Här tokkacklar de bara och då är det interna gjejer.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 08 nov-10 kl 11:06 »
På ett sätt känns det ju bättre om det är en duvhök, men de kommer alltså tillbaka igen? Trodde att mycket träd gjorde det svårt för fåglarna? Hur stora höns tar de? Även de tunga raserna?

Jag stänger in dem i sitt hönshus varje kväll när de har gått in. Dock har det nu hunnit varit mörkt ett tag då jag kommer hem vid 6.

Hade ni stängt in hönsen även dagtid pga av rovfåglarna?

Duvhökar lever i skogar. De jagar i skogar, alltså är träd inga hinder. De tar snarare fördel av träd som de sitter och spanar i, till skillnad mot vråkar som glidflyger och spanar efter sorkar och sådant.

Lite videos på hur hökarna effektivt fångar sina byten bland skog.

Crested Goshawk Hunting Part 2/2

Goshawk on Rabbit
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 11:11 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bubblaren

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 nov-10 kl 11:38 »
Duvhökar lever i skogar. De jagar i skogar, alltså är träd inga hinder. De tar snarare fördel av träd som de sitter och spanar i, till skillnad mot vråkar som glidflyger och spanar efter sorkar och sådant.

Lite videos på hur hökarna effektivt fångar sina byten bland skog.
Tack! Bara jag får flash installerat på jobbdatorn ska jag kolla det. Så vet jag också hur duvhöken ser ut på närmre håll. Vet du om de brukar lämna sina byten halvätna? Tycker det var märkligt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 08 nov-10 kl 11:58 »
Eftersom jag inte har fått något djur dödat av hök, endast attackerad en gång (som jag då chasade iväg rovfågeln) så har jag inga erfarenheter själv utav detta. Men vad jag läst om andra som råkat ut för hökar som dödat så brukar de plocka fjädrarna på bröstet och äta sig mätta och sedan flyga iväg, och de lär ju inte orka äta upp ett äldre djur på en gång, utan de kommer väll tillbaka senare igen för att äta mera skulle jag anta.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Brokullen

• Dalsland
« Svar #14 skrivet: 08 nov-10 kl 12:00 »
Precis så såg det ut när skatorna dödade 2 ällingar för mej,så det låter som nån sorts fågel.Mårddjuren brukar väl bara tjoppa av huvudet och ta blodet,(det är min erfarenhet i alla fall)
Jag har en timer som tänder i hönshuset innan det blir mörkt och då går hönorna in själva när det börjar skymma
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #15 skrivet: 08 nov-10 kl 12:06 »
Här är en bra film också. De har satt en kamera på höken (ävene n falk, falken är den första fågeln man ser i filmen). Lite senare in i filmen får man "vara med" och se duvhökens flykt genom en skog .. Och det går undan, ingenting jag skulle klara av att göra utan att smocka rakt in i ett träd. ;) För övrigt så kallar de duvhöken i filmen för "master of maneuver ability". De är födda för att klara utav att jaga bland träd, så de är som sagt inga hinder för dem.

För er som vill hoppa över falken så börjar duvhöken vid 1:43.

Cameras attached to birds Peregrine Falcoln and Goshawk. [mymovie.WS]
« Senast ändrad: 08 nov-10 kl 12:18 av Linkoso »

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 2 användare
Ollefund, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser