Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mysko magsäck någon som vet vad det kan vara?  (läst 3210 gånger)

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
Mysko magsäck någon som vet vad det kan vara?
« skrivet: 04 nov-10 kl 20:53 »
Har idag akut avlivat en kanin efter mycket hastigt insjuknande. "Obducerade" henne och hittade en mycket mysko magsäck  ???. Någon som sett det förut? Vad kan det vara?
Får se om jag fick in bilderna, vilket inte är säkert ;)...

//Jennie

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Mysko magsäck någon som vet vad det kan vara?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-10 kl 21:25 »
Hur blev den sjuk? Hade den diarré? Var magen spänd?  ???

Men jag tar till en gissning: Trumsjuka.

[url]http://www.angelfire.com/ga2/satinangora/saksnr6.PDFurl]
  //  Nedsatt magsäcksmotorik - “Trumsjuka”
Ett mycket vanligt problem hos kaniner är att rörelserna i mage-tarm plötsligt avstannar. Djurägaren uppfattar detta ofta som att kaninen har blivit förstoppad, eftersom inga avföringskluttar längre kommer ut. Ibland kompliceras tillståndet av gasbildning i magsäck eller tarm. De uppsvullna organen trycker på omgivande organ och orsakar smärta för kaninen. Ofta blir kaninens allmäntillstånd ganska snabbt nedsatt, och den slutar även att äta.  //

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Miia

« Svar #2 skrivet: 04 nov-10 kl 21:42 »
Det är inte att magsäcken är upsvullen som är det mystiska, utan de svarta fläckarna.

Ser ut som nekros=död vävnad.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-10 kl 21:43 »
Jag har aldrig sett nåt liknande...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 04 nov-10 kl 22:00 »
Det är inte att magsäcken är upsvullen som är det mystiska, utan de svarta fläckarna.

Ser ut som nekros=död vävnad.

Aha... :-[ :-[ :-[ Ja vad vet jag... jag har aldrig tittat i en kanin mage ::)

Men då gör jag en annan gissning, så får vi se om den blir sågad ;D

Jag skulle tippa på att de 'svarta' fläckarna är blödningar från insidan av magen, som 'lyser igenom' till utsidan. Sådant har jag faktiskt sett, fast på ko som ätit spik eller något liknande, så det kan kanske se olika ut med tanke på storleksskillnaden...
Hoppas inte det är något smittsamt, typ epizootisk diarré eller något annat hemskt :-\
Men finns det inte någon typ av nekros sjukdom till kaniner har jag för mig ??? Minns inte om den kan drabba mage och tarm...

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-10 kl 22:44 »
kimma eller gösta har säkert koll... det ser inte friskt ut...mögel..bakterieangrepp typ...
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 04 nov-10 kl 22:44 »
det finns en sjukdom VHD om jag kommer ihåg bokstäverna rätt , En typ av blödarsjuka hos kaniner . men jag tror inte den finns i Sverige .

Kaninen dör väldigt snabbt inom 24 tim av inre blödningar . Men oftas kastar de upp blod eller får kraftiga blodiga diareer .
Det stämmer inte så bra .

Miia

« Svar #7 skrivet: 05 nov-10 kl 15:29 »
det finns en sjukdom VHD om jag kommer ihåg bokstäverna rätt , En typ av blödarsjuka hos kaniner . men jag tror inte den finns i Sverige .

Kaninen dör väldigt snabbt inom 24 tim av inre blödningar . Men oftas kastar de upp blod eller får kraftiga blodiga diareer .
Det stämmer inte så bra .

Det finns i Sverige men heter RVHD.
VHD is also known by several other acronyms: , RCV (Rabbit Calicivirus), and RCD (Rabbit Calicivirus Disease).RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease)  also known as haemorrhagic viral disease (RHVD ),

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #8 skrivet: 05 nov-10 kl 21:05 »
Det finns i Sverige men heter RVHD.
VHD is also known by several other acronyms: , RCV (Rabbit Calicivirus), and RCD (Rabbit Calicivirus Disease).RHD (Rabbit Hemorrhagic Disease)  also known as haemorrhagic viral disease (RHVD ),

Hur vet jag om det är det??

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #9 skrivet: 05 nov-10 kl 21:06 »
Läste på lite och det är uteslutet :)..

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 05 nov-10 kl 22:47 »
Jag tror fortfarande på magsår. Uppstår av brist på grovfoder/brist på konstant tillgång till fiberföda hos hästar...
//Lina

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 05 nov-10 kl 22:49 »
Det ser mycket riktigt ut som nekros, död vävnad, den antar svart färg. Det skulle vara intressant att vända magsäcken in och ut för att se om fläckarna sitter på insidan eller i själva magsäcksslemhinnan. Orsaken vet jag dock inte, har inte ens en gissning.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gösta

« Svar #12 skrivet: 10 nov-10 kl 17:52 »
Som Kimma skriver; skulle vara bra att se insidan av magsäcken. En gissning är att det är cancertumörer. kan även vara bristningar med levrat blod i vävnaden och då misstänkt magsår.
Gösta

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #13 skrivet: 12 nov-10 kl 08:46 »
Tack för alla svar!
Tänkte aldrig på att öppna henne men min misstanke har lutat mot cancer hela tiden då hennes sjukdomsförlopp påmint hemskt mycket om en kanin meds en jätte tumör i buken hade som dog för mig förra vintern...

//Jennie

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser