Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisuppfostran för nybörjare  (läst 1547 gånger)

Tuve

• Skåne
Grisuppfostran för nybörjare
« skrivet: 03 nov-10 kl 10:07 »
Jag har köpt två gyltor på 3 månader, som jag har som markberedare.  Vad deras öde blir när jobbet är färdigt om 1½ år eller så, är inte bestämt, men chansen är större att det blir ett öde som grisarna gillar, ifall de är riktigt lätta och trevliga att ha att göra med.

Därför söker jag alla tips om hur man uppfostrar lätthanterliga gyltor, utan att jag för den skull tar dem på valpkurs och har dem i sängen. Mina tidsresurser är lite begränsade, så nån superträning kommer jag inte att ha möjlighet för, men jag vill göra rätt från början, så de inte blir bitiga och välter barnen och sånt.
Tips nån?

(Det är linderödssvin, renrasiga, genbank.)

lialan

• Västergötland
SV: Grisuppfostran för nybörjare
« Svar #1 skrivet: 03 nov-10 kl 21:26 »
Vägen till grisars hjärta heter MAT. Och gos. (grisar och människor är väldigt lika;) )
låt hela familjen klia på magen och komma med godbitar varje dag. Men lär barnen att ge maten på marken. Sugna grisar tar gärna barnfingrar av misstag.
Lär grisarna att de är lägst i rang i flocken medans de är små. Backa inte för en gris som nafsar utan ta ett steg framåt och putta den i sidan.
Det är lätt och kul att lära grisar tricks. "sitt" och "dansa" tex.
Om era barn är små skulle jag inte lämna dem utan tillyn med grisarna. Grisar är rätt buffliga...
Ju mer de blir hanterade när de är unga dessto tamare och mer medgörliga blir de.

Lycka till med era markberedare/gosegrisar !
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Ronny

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 nov-10 kl 23:38 »
Nja, man behöver ju inte precis dansa med grisarna. Jag tror TS menar hur man får dem hanterliga och pålitliga. Ge dem mat så de är mätta. Gå sen in till dem och prata och pyssla lite med dem. Klia dem på ryggen så brukar de tycka det är så skönt att de lägger sig ner. Då kan man kanske också klia dem lite på magen. Ett fel som jag själv har gjort och som jag vill varna för, är att ta med sig godsakerna in till grisarna. Då vill de bara ha och ha och blir mer eller mindre nafsiga. Stoppa inte på er godiset i fickorna för det luktar dom och börjar bita i kläderna. Alltså ge dem mat och godsaker först i deras tråg eller på marken och låt dem inte snappa det ur era händer och framför allt aldrig när ni är inne hos dem.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

lialan

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 nov-10 kl 06:37 »
Ronny, jag förstod det, men det är kul, om man vill.  ::)
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
Galaxie, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser