Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga ägg än!  (läst 1647 gånger)

Antz1

• Västmanland
Inga ägg än!
« skrivet: 30 okt-10 kl 13:16 »
Hej!

Jag har 5 st vaktlar som är nästan 8 veckor och jag har läst att dom ska börja värpa vid 6 veckor. Men jag får inga ägg. Kan tiden för första äggläggningen komma senare eller är det bara tuppar jag har?

Mvh Antz1
"What you do in life echoes in eternity"

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Inga ägg än!
« Svar #1 skrivet: 30 okt-10 kl 13:37 »
ja du mina är 19-20 veckor och de började lägga ägg för en vecka sedan. Jag t.o.m hotade dem att jag skulle ge bort dem för de inte lägger ägg och nästa dag låg där en litet ägg :D sen har de fortsatt me de. Jag har mina inne.  Du kanske ska testa att hota dem hehe det kanske funkar :P
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Antz1

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 30 okt-10 kl 16:44 »
ok. får försöka med hot då!! hahaha jag har mina i en bur i hönshuset. Dom verkar trivas.
"What you do in life echoes in eternity"

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 30 okt-10 kl 18:01 »
värpning vid 6veckor är förmodligen när alla förutsättningar är uppfyllda..solljus,värme,lugn o ro,bra mat(värpfoder)..och vattnet får aldrig ta slut då äggstrejkar de direkt...
Fjäderfän och kaniner

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 okt-10 kl 18:37 »
verkar vara olika det där. alla jag har kläckt upp har börat efter 5-7 veckor. vad jag vet har dom aldrig börjat senare än så, tur?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 30 okt-10 kl 18:49 »
Mina brukar börja mellan 7-10 veckor ungefär. De står nere i hönshuset där det är full rörelse hela tiden, de blir hanterade ofta, varje dag sedan de är små. Ger dem allfoder, snäckskal som "bas". Ibland får de värp också eller lite göd, bär, insekter, grönt, frukt när det finns m.m. Grotta att gå in i, grenar som pynt i buren så det blir lite "skogigt". :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

peppz

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 07 nov-10 kl 20:53 »
ja, mina brukar oxå börja runt 9-10 veckor någon stans...

börjar dom sent så kan man om man vill tidigarelägga invärpningen pröva med mer protein i maten och mer ljus..
Stress kan försena invärpningen och störa redan värpande fåglar...
Här räcker det med attt man städar buren eller släpper in nya fåglar i en grupp så håller dom igen med läggandet i ett par dagar..
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser