Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många här vill köpa ekologiska hampfrön??  (läst 4175 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Hur många här vill köpa ekologiska hampfrön??
« skrivet: 26 okt-10 kl 18:40 »
Hampafröet innehåller alla essentiella aminosyror, samt icke essentiella aminosyror, nyttiga fettsyrorna Omega 3, 6, och 9 i former som vi människor har lätt för att ta upp. Rätta mig om jag har fel.

Det är alltså en fin del i kosten, man kan grodda dem, blötlägga och göra mjölk, mm, mm.

Jag tänkte kolla intresset lite för hur många här som skulle vara intresserade av att köpa, eftersom vi ska importera, men är lite osäkra på hur lätt-sålda de är. Kanske är det bättre att förädla på olika sätt, i vilken form skulle du vilja köpa dem (som mjöl, torkade groddar, skalade eller med skal osv) och hur mycket skulle du vara beredd att betala för det?

Fröna är i så fall ekologiska, och givetvis inte upphettade över 40 grader.

Det känns så härligt att kunna erbjuda detta underbara frö åt folket! Hoppas att fler än vi inser värdet i det bara. Så att det blir lönt för oss att fortsätta. Sprid gärna detta vidare till era vänner och berätta hur ni tror att marknaden ser ut!

Ljus och Kärlek!

Önskar Peter
« Senast ändrad: 26 okt-10 kl 18:51 av pelrik »

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
SV: Hur många här vill köpa ekologiska hampfrön??
« Svar #1 skrivet: 26 okt-10 kl 21:25 »
Nej jag är inte intresserad av att köpa, de har alldeles för hårda och tjocka skal och smakar beskt, hur nyttiga de än är.
Lycka till!

Mvh Tina
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Dagen

• Småland
« Svar #2 skrivet: 27 okt-10 kl 22:16 »
Jaha, du kan ju prova att blötlägga dem innan du äter dem. Eller grodda dem också. Eller kan du mixa de blötlagda fröna med vatten för att sedan sila bort skalen och dricka den underbara mjölken! Tack för lyckönskningen!

Cees

• Närke
« Svar #3 skrivet: 27 okt-10 kl 23:11 »
Jag köper gärna!
Vore toppen ifall det fanns lite mer tillgängligt i större mängder och till bättre priser!
Även förädlat som oljor, mjöl, m.m
Instämmer helt på att det är ett kanonfrö för folket ! :) bara vi kunde ta tillvara på det.
Skulle vilja kunna köpa svenska frön men det är väl en omöjlighet med alla lagar och förordningar? (:)  Hampabönder finns det ju, få än men det borde växa när dem fattar möjligheterna!

Intresse finns det därute och jag hoppas många visar det, är glad att du tar tag i det :)
Och vill man inte äta det själv så är det ett kanonfoder till djuren! :)

Ljus och Kärlek

Dagen

• Småland
« Svar #4 skrivet: 27 okt-10 kl 23:25 »
Trevligt!

Ja, jag skulle själv odla hampa för frö-produktion om jag fick! Men jag tror dessvärre inte att några frösorter är tillåtna i Sverige än. Man får än så länge bara odla för fiber och energi tror jag. Dessutom måste man ha minst 4 hektar mark med gårdsstöd, och det har jag nästan men dock inga stödrätter  :P

Önskar att fler engagerar sig i denna fråga! (odlingsfrågan) Jag kommer själv att göra det i framtiden, men nu har jag för mycket annat att tänka på. Det är väl bra att vara utbildad och anställd inom SJV eller liknande också för att kunna påverka lite, kan jag tänka mig.

Vi håller på att ordna praktiska detaljer nu, men inom några veckor tror jag att vi har fröerna, och då ska det vara fritt fram att beställa av mig, den som vill. Priser och mängder vet jag inte än. Hur mycket skulle du se att det var per förpackning samt pris?

Någon olja blir det nog inte eftersom jag tycker det är bättre att äta hela fröet, tror att det går åt ganska stora mängder frön för att pressa fram oljan, blir så mycket onödigt spill. Men mjöl däremot kan tänkas, vi får se hur efterfrågan blir också. Men jag säger till när det blir av.

Cees

• Närke
« Svar #5 skrivet: 28 okt-10 kl 01:05 »
Ne det stämmer nog att det är för fiber och energi det tillåts, så löjligt att det ska vara så mycket regler kring det idag... Bonnhampan är inget knark! dags att ändra tillbaks lagarna tycker jag, förr odlades det ju massor med hampa i sverige!

Låter spännande iaf och det ska bli kul att se hur det går.
Nöjer mig gott med fröna som dem är, håller med om att det krävs lite andra resurser för att göra olja av dem och mjöl kan man ju mala själv. Har en bra kvarn i närheten som säkert kan mala det åt mig.

20-50kg säckar vore lagom för mitt behov och priset är svårt då det inte finns så mycket att jämföra med. Runt 5-15kr/kg kanske? Men det är väl svårt kan ja tro..

Väntar med spänning på hur det går! :)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #6 skrivet: 30 okt-10 kl 12:10 »
Jag tycker det låter intressant. Har använt hampfröolja och krossade hampfrön i köket en del och precis som du säger verkar det vara en toppenprodukt med tanke på näringsinnehåll. Tyvärr är det oftast väldigt dyrt, särskilt oljor.
Visst kan man odla hampa i Sverige, men det innebär troligen en hel del krångel. Men vi har åtminstonde ett 50-tal producenter tror jag.
Kika mer på http://www.hampa.net.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Alba

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 30 okt-10 kl 13:00 »
Jag skulle vara intresserad när jag lärt mig mer om användningsområden i mat!

Hampa är verkligen en användbar växt. Mat till människor och djur, kläder, isolering och byggmaterial, energi, djurströ osv. Dessutom behöver hampa inte mängder av herbicider/pesticider vad jag förstår utan odlas oftast ekologiskt.

Började fundera över vilka sorter som skulle vara lämpliga för konsumtion. Tittade på listan över godkända sorter i Sverige, på SJV. De var fler än jag trodde, men namnen säger mig ingenting. Jag antar att de listade är fiber/energi/frö sorter? Känner du till sorter?
Godkända sorter för odling i Sverige: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/gardsstod/markdukanfagardsstodfor/odlingavhampa/godkandahampasorter2010.4.67e843d911ff9f551db80005190.html

Info om hampaodling från Jordbruksverket: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/gardsstod/markdukanfagardsstodfor/odlingavhampa.4.37cbf7b711fa9dda7a180000.html

Artikel i ATL, dock från 2005: http://www.atl.nu/Article.jsp?article=31641

Återförsäljare av utsäde: http://www.bionic.nu/hampfro_prislista_2010.htm

Hampanätet: http://www.hampa.net/

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

tench

• -
    • Solrot
« Svar #8 skrivet: 30 okt-10 kl 13:14 »
Alba, jag har inte heller någon koll på sorter. Det blir svårt att testa när man måste ordna fram tillstånd och allt det där. Men troligtvis kan man vända sig till jordbruksverket och fråga ifall de har någon kontakt med rådgivare som kan hjälpa dig?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Alba

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 30 okt-10 kl 19:40 »
Ja, säkert! Jag funderade mest över vilken slags hampa som odlas i Sverige och hur sorterna skiljer sig för odling till konsumtion.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Dagen

• Småland
« Svar #10 skrivet: 31 okt-10 kl 20:54 »
Det är helt klart intressant om det är så att finns tillåtna frösorter som funkar att äta! Jag ska kolla upp saken närmare, återkommer så snart jag gjort det.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 31 okt-10 kl 20:58 »
Går hampa att odla i Luleå-trakten?

Vet att det går att odla THC-rik hampa iaf, Project Overgrow planterade på Floras kulle och det blev stort rabalder när det upptäcktes att parkarbetarna inte hade rensat bort den främmande växten utan låtit dom bli stora ^^...
//Lina

Utterman

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 31 okt-10 kl 21:57 »
Är klart intresserad, funkar kanon som djurfoder också...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Nina W

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 24 nov-10 kl 12:55 »
Jag är intresserad av hampfrön som hönsfoder. Kanske att jag testar att grodda åt mig själv någon gång, vi får se. Men det får inte kosta vad som helst! Jag menar, hönsen skulle säkert må bra av hampfrön och fettsyrorna kan kanske överföras till äggen men jag har ändå inte råd att betala mer än max 20kr kilot för hönsmat.

esten

• -
« Svar #14 skrivet: 24 nov-10 kl 13:16 »
Här är ett recept ur en Svensk kokbok från 1909 , då var tydligen hampfrö sett som en bra medicin vid "bröstsjuka" , förmodligen tuberkulos som man menar .
Men hampfrö fanns efter vad jag kan förstå då att köpa lite varstans .
Hampfrödekokt för bröstsjuka
1 msk stålsiktat rågmjöl
1 msk gott hampfrö
1 liter oskummad mjölk
Stöt sönder hampfröet i en stenmortel . Blanda detta med rågmjölet i en k.kp af mjölken . Koka upp öfriga mjölken och tillsätt afredningen , när den kokat upp . Låt allt nu under sakta vispning koka omkring 30 minuter . Sila sedan dekokten och gif  hälften åt den sjuke på morgonen hälften på aftonen .
Många bröstsjuka hafva genom flitigt bruk af denna dekokt återvunnit hälsan .

krokodil

• Småland
« Svar #15 skrivet: 08 dec-10 kl 12:18 »
Jag är mycket intresserad av ekologiska hampfrön!
Stop 5G before it stops you!

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser