Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillstånd för att sälja ägg? 2010  (läst 15295 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Tillstånd för att sälja ägg? 2010
« Svar #20 skrivet: 01 dec-11 kl 13:54 »
Nu kanske jag inte är som andra men................... :-[
om jag haft mer ägg än vad den fasta kundkretsen slukar så skulle jag prova och se vad som händer. Inte phaen blir du bortförd i bojor och offentligen pryglad väl?  ::)

Tanken slog mig i somras när det blev lite på hög här och turisterna svärmade. En STOOOOOOOOOOOOOOOOOOOR djevfla skylt >:D Dock blev det inte av och äggen försvann i alla fall.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens?

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 01 dec-11 kl 14:16 »
Det är fullt tillåtet.
Ägg som de är, inte tvättade får du sälja direkt till konsument. Inte till butik restaurang eller bargeri.

Det enda är att om det ska vara petnoga så ska äggen säljas direkt från stallet, ju längre från stallet du säljer, ju större är sannolikheten att det räknas som gårdsbutik,(gränsen är luddig ) och en sån måste du anmäla till kommunen. Men det är fortfarande fullt lagligt.

MathiasW

• :)
    • Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 01 dec-11 kl 14:24 »
Här är livsmedelsverkets sida om försäljning av ägg.

Citera
Vid försäljning av vaktelägg direkt till konsumenter, t.ex. vid torgförsäljning, och vid direktförsäljning till detaljhandelsanläggningar, t.ex. butiker eller restauranger, ska denna del av verksamheten normalt sett vara registrerad hos den kommunala kontrollmyndigheten.

Företag som transporterar livsmedel betraktas också som livsmedelsföretag och ska vara registrerade hos den kommunala kontrollmyndigheten.

Vissa, specifika fall kan jämställas med direktförsäljning till slutkonsumenter, t.ex. då äggproducenten säljer äggen i egen gårdsbutik, eller använder äggen i sitt gårdscafé, gårdsrestaurang eller Bed and Breakfast. Om butiken, restaurangen etc. ligger i anslutning till produktionsplatsen behöver transportverksamheten inte registreras.

Citera
För äggproducenter som säljer små mängder vaktelägg från den egna produktionen direkt till konsumenter, t.ex. på gården eller vid torghandel, eller till lokala detaljhandelsanläggningar som levererar direkt till konsumenter, t.ex. lokala butiker eller lokala restauranger, och försäljningen sker utan några mellanhänder, finns särskilda bestämmelser i livsmedelslagstiftningen.

Bestämmelserna gäller livsmedelsföretag i primärproduktionen, dvs. anläggningar som är registrerade hos länsstyrelsen men den kommunala kontrollmyndigheten tar ställning till om direktförsäljningen omfattas av undantaget.

Aktuella bestämmelser vid direktleveranser av små mängder vaktelägg
finns i 38-39 §§ i Livsmedelsverkets föreskrifter (LIVSFS 2005:20) om livsmedelshygien.

Det verkar som det bästa är att ringa till kommunen och fråga. Det blir en fråga om att betala skatt också och jag vet inte vad som gäller vid så små intäkter. Men det går att ställa frågor direkt till skatteverket på deras hemsida.

johe71

« Svar #23 skrivet: 01 dec-11 kl 14:37 »
Det verkar som det bästa är att ringa till kommunen och fråga.

två svar från livsmedelsverket (klippt och klistrat från andra trådar)

Citera
Hej!
Ja, utan att räknas som livsmedelsföretagare får du sälja dina egenproducerade ägg till släkt, grannar, bekanta och ”obekanta” via stalldörrsförsäljning (de kommer hem och köper äggen hemma hos dig), torgförsäljning eller så kallad dörr till dörr-försäljning (när du åker hem till köparna och leverar äggen). Däremot får du inte sälja äggen till någon butik, restaurang, bageri eller motsvarande. För att få göra det ska äggen gå via ett godkänt äggpackeri.

I föreskrifterna om livsmedelshygien finns följande regler som du ska uppfylla:

Ägg

Producenter som levererar små mängder ägg

38 § Producenters direkta leveranser enligt artikel 1.2 c i förordning (EG) nr

852/2004 av små mängder ägg till konsumenter ska uppfylla kraven i bilaga I

till den förordningen.

39 § När en producent saluhåller hönsägg direkt till konsument ska bäst

före-dagen tydligt anges genom

− ett anslag som utvisar bäst före-dag eller

− en etikett som fästs på förpackningen eller överlämnas till konsumenten

tillsammans med äggen vid inköpstillfället.

Med vänliga hälsningar

Helena Nordenfors
Upplysningen

Box 622, 751 26 UPPSALA
Tel. 018-17 55 00
www.livsmedelsverket.se
Ämne: 7942 Försäljning av ägg.

samt detta svar på frågan: När jag säljer mina egenproducerade ägg till släkt, grannar, bekanta och ”obekanta” via stalldörrsförsäljning, får jag då tvätta äggen?
Citera
Hej!

Nej, vid stalldörrsförsäljning får man bara sälja ägg ”direkt från hönshuset”. Man får givetvis grovsortera dem och ta bort de allra smutsigaste äggen, men inte tvätta dem. Vad sedan konsumenten gör med äggen hemma i sitt eget kök regleras inte av någon lagstiftning.

Med vänliga hälsningar
Helena Nordenfors
Upplysningen

Det blir en fråga om att betala skatt också och jag vet inte vad som gäller vid så små intäkter

har man inte ett företag så räknas det som hobbyverksamhet och då kan man läsa mer i Skatteverkets folder: Hobbyverksamhet

ur den foldern: I princip är alla inkomster från hobbyverksamheten skattepliktiga.
samt "Undantag: Inkomst av försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar som du själv plockat under ett inkomstår är skattefri till den del den inte överstiger 12 500 kr"

frågor och svar från en chatt den 29 mars 2011 på kristianstadsbladet
Hilda: Hur mycket får man tjäna på hobbyverksamhet och måste man använda speciell blankett? Tack!
Skatteverket: Hej! Det finns inget fribelopp eller liknande utan om du gör en vinst så ska den redovisas. Detta gör du på blankett T2./Ulf

enligt foldern ska redovisningen ska vara per hobby, man får alltså, enligt reglerna, inte kvitta vinst från en hobby med underskott från en annan hobby
samt
Du är skyldig att spara anteckningar, räkningar,  kvitton m.m. på ett sådant sätt att kontroll av deklarationen är möjlig. Handlingarna bör bevaras under minst sju år efter inkomståret.

följande står också om moms: "Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms."

« Senast ändrad: 01 dec-11 kl 14:39 av johe71 »

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 dec-11 kl 14:37 »
Varför krångla till allting?
Den här frågan har vi haft uppe 100 gånger i olika trådar, så det är tämligen väl utrett.

Obehandlade vanliga ägg får man sälja direkt till vanlig konsument, hemifrån eller genom att köra hem till konsumenten.
Man får däremot inte sälja ostämplade ägg på torg om man har mer än 50 höns. Under 50 höns får man sälja på torg ostämplat, men måste ha en namnskylt vid försäljningen.  Mer än 50 höns= fortfarande fritt att sälja hemma, men inte på torg, då måste du ha en stämpel.

Skattereglerna gäller som för vilken hobby som helst.

All vinst från hobby ska redovisas. ( men det gäller ju alltså bara om det blir vinst)

Moms behöver man inte bry sig om ifall man säljer för mindre än 30 000.

Säljer man för över 170 000 börjar det krångla till sig med kassaapparat och liknande. Men då får man åka till torget och sälja, då slipper man ju den...

Körven

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 01 dec-11 kl 14:43 »
Det är inga problem bara du inte blandar in politruckerna.
Jag har sålt ägg efter vägen...Det var en självscaningsbutik man betalade kontant,la penngarna i en glasburk.Eller så skrev man en lapp "Du får betalt när jag får löningen"
Räven har tagit hönorna och snöplogen tog butiken i vintras.Butiken var en plywood låda av icke godkänd EU modell,men den var uppskattad av EU medborgarna.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #26 skrivet: 01 dec-11 kl 15:35 »
Det blir en fråga om att betala skatt också och jag vet inte vad som gäller vid så små intäkter.

Man måste sälja många ägg innan det ger en vinst efter köp av foder, bygge av hönshus, inköp av utrustning, el till tex äggkläckare och
värmelampor och inköp av de första hönsen.

Spara därför alla kvitton i en särskild pärm- och  ha den redo att kasta i gapet på skatteverket om det blir en kontroll...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 01 dec-11 kl 15:52 »
Jag har oxå haft "butik" av Kung Tulle- modell. Den var mycket uppskattad. Tom. av bygden ligister, som fick en ordentlig helkväll. BÅDE kasta ägg OCH få pengar för det >:D Det får man nästan räkna med, så ha inte får mycket pengar i växelkassan och inte för mycket ägg i butiken.... då blir inte förlusten så stor ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Körven

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 01 dec-11 kl 16:26 »
Nämen förlåååååt... jag menar Körven-modell :-[

Här har det aldrig varit några problem,det bor bara snälla och skötsamma människor här.Ryktet lever nog kvar att vi anmälde aldrig något till polisen.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #29 skrivet: 01 dec-11 kl 16:28 »
Att få så stor vins på att på hobbybasis sälja hönsägg  att man behöver skatta för det då får man ha väldigt duktiga hönor ock komma över väldigt billigt foder.

Vi räknar   ;)

50 hönor som värper 150 ägg var/ år  det ger totalt 7500ägg.  Ni är två i familjen och äter ett ägg var om dagen dvs 730 ägg. Någon huva ruvar eller så kläcker du fram lite kycklingar för framtiden. Låt oss anta att det gåt åt 100 ägg till det. Dessutom går 70 ägg sönder  ::) Kvar har du 7500-730-100-70= 6600 ägg att sälja.

Du kan sälja äggen för 2,50kr/ st så din totala inkomst på äggen blir 6600*2,5= 16500kr

En höna äter  ca 100-150g per dag men vi räknar 100g Total årsförbrukning blir dp 50*0,1*365=1825kg foder. Ska du sedan förda upp lite kycklingar som rekrytering så kan vi avrunda opp till 2000kg  Pris på lantmännen ca 7kr/kg ger 2000*7=14000kr för foder.

1½ bal kutterspån/ månad till hönshuset 18 balar/år  kostar 75/st ger 1350kr för spån.

I detta har jag inte räknat in lågpris på grund av bulkköp eller kontakter inte heller arbete och en massa andra mindre kostnader som kalk, vitaminer, veterinärvård mm. Jaghar inte heller räknat med kostnaden för hönsens boende och underhåll av boendet eller el för ljus, ventilation eller värme. Inte heller har jag räknat med svinn på grund av att skitiga ägg inte går att sälja.

Med denna mellan tummen och pekfingret kalkyl skulle du göra en vinst på 16500-14000-1350= 1150kr/år..... Tror faktiskt inte skattmasen bryr sig om du glömmer att deklarera det  8)

Naturligtvis kan man ha mer högproducerande hönor så man får fler ägg, köpa foder billigare, sälja äggen dyrare osv men faktum är att de flesta som har hobbyhöns inte har möjlighet till bulkköp, inte har värphybrider utan mer höns för nöje och trevnad. Det är dessutom många som inte har 50 hönor utan kanske bara 10-20...kostnaderna blir ju mindre men det blir färre ägg att sälja också  ;)

Siffrona är därför inte ren fantasi utan rätt lik verkligheten för många.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jimmy_C

• Småland
« Svar #30 skrivet: 01 dec-11 kl 16:33 »
Så vitt jag vet kan du till och med fråga nere på den lokala ICA butiken om du får sätta upp ett stånd utanför och sälja ägg där :) Men in i affären får dom inte komma.

Jag har själv gjort om ett gammalt mjölkrum, satt in ett kylskåp och satt en låda där det står 1.50 ägget, välkommen åter :) Jag sätter in dom i 10 pack i kylen, Ska jag ha ägg själv får ja norpa dom direkt efter hämtning, Bygdens folk och deras vänner köper allt dom kommer över, fått enbart lovord över mina ägg hehe Och ja dom har obegränsad med tillgång till värpfoder/snäckskal och dom får massa gott , sen är dom ju "frigående" dom får komma ut när dom vill

Xoot

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 01 dec-11 kl 17:01 »
Så vitt jag vet kan du till och med fråga nere på den lokala ICA butiken om du får sätta upp ett stånd utanför och sälja ägg där :) Men in i affären får dom inte komma.

Jag har själv gjort om ett gammalt mjölkrum, satt in ett kylskåp och satt en låda där det står 1.50 ägget, välkommen åter :) Jag sätter in dom i 10 pack i kylen, Ska jag ha ägg själv får ja norpa dom direkt efter hämtning, Bygdens folk och deras vänner köper allt dom kommer över, fått enbart lovord över mina ägg hehe Och ja dom har obegränsad med tillgång till värpfoder/snäckskal och dom får massa gott , sen är dom ju "frigående" dom får komma ut när dom vill

Hur kom du fram till priset? Vilka kommentarer har du fått angående priset, dyrt som billigt?
Huruvida du är billig eller dyr behöver vi ju inte diskutera om sådant är förnärmat.

Tulipanros

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 01 dec-11 kl 17:10 »
Allt ska man inte fråga om tillstånd för.
Det är väl bara att sälja.

Moralpredikningar och lagar för några ägg?  Nej.

Det säljs så mycket skit i vår värld som vi sväljer med hull och hår.
Typ giftkaffe så bönderna dör i förtid.

Tösen

• Småland
« Svar #33 skrivet: 01 dec-11 kl 17:39 »
TACK för svar och tankar! Jag tror jag kommer sälja mina ägg till grannar och förbipasserande utan att skämmas :D
Är helt uppspelt och vill ju börja snarast möjligt.. kanske mest för att jag själv uppskattar att handla närproducerat!
Det blir vad du gör det till!

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #34 skrivet: 01 dec-11 kl 17:44 »
Tillåtet att sälja ägg hemikring, ja.
Men är det inte så att man  (Om man nu vill vara helt laglig) måste vara registrerad. I värphönsregistret e.d.  Kostar inget.  MEN att man då kan förvänta sig inspektioner, OCH DE ÄR INTE GRATIS!!! Lär äta upp eventuell vinst med råge.

Värphönsregistret är för besättningar med över 350 höns, fjäderfäregistret däremot ska man vara registrerad i så fort man säljer ett enda ägg.

Källa: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Jordbruksstod/JSI35.pdf
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Strajder

• Aspegården
« Svar #35 skrivet: 01 dec-11 kl 18:47 »
Jag säljer mina ägg helt lagligt. Eftersom det är enkelt och helt fritt från avgifter (6 kronor för porto fick jag betala förstås). Fyllde i blanketten till Jordbruksverket till fjäderfäregistret. Syftet med det registret är att kunna spåra smitta effektivt vid olika sjukdomsutbrott - fågelinfluensa, salmonella och annat. Det är ansvarsfullt mot sina kunder att ställa upp på dessa system som ska hjälpa samhället om smittorna slår till.

Jag har numera cirka trettio höns, ett produktionsplatsnummer och ett rent samvete.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #36 skrivet: 01 dec-11 kl 20:35 »
För mej får du det. Jag gör det och ingen har klagat :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser