Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjocka tackor  (läst 2343 gånger)

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
Tjocka tackor
« skrivet: 25 okt-10 kl 23:15 »
Hej alla kunniga, nu behöver jag verkligen råd.
Ikväll när jag klippt en av mina tackor så kan jag bara konstatera att vi nog har ett tjockisproblem här på gården! Vad ska jag göra, ledartacka Prickis är trind som en boll??? Har bara trott att det var enormt mycket päls (vilket det också var) men under pälsen är det en rejält, rund  kropp. Tänkte släppa på baggen om ca 2-3 veckor, hinner jag banta ner dem genom att minska dagsransonen? Jag har Finull så det blir många lamm ändå. Vi ger hösilage två gånger per dag, tänkte byta ena målet till grovt hö istället och ev minska ensilagegivan lite. Eller går fettet åt under dräktigheten?

Birgit

SV: Tjocka tackor
« Svar #1 skrivet: 26 okt-10 kl 09:11 »
Tror absolut att du ska hålla igen fram till baggsläppet. Själv såg jag till att de fick gå ute och gnaga på gräset så länge det bara gick, för att sedan stödfodra minimalt till betäckningen. Är de nu "väl" runda, blir det ofta som du skrev: många lamm. Man vill ju inte gärna öka på det.
När de väl är betäckta ska man inte snåla. Men håller de gott hull med grovfodret och i övrigt mår bra, skulle jag helt hoppa över kraftfoder, då de ju kommer lamma ganska långt fram på säsongen.

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #2 skrivet: 26 okt-10 kl 21:48 »
Tack för svar Birgit, jag ska hålla igen så blir de förhoppningsvis lite mer slimmade. De går ute i sin stora vinterhage och letar ärbart (som det är dåligt med nu här i zon 6). Det är ju bra att de rör på sig också tänker jag, ligga still hinner det göra sedan nät snön kommer på riktigt. ;)
Vi har antagligen ett väldigt bra grovfoder i år, det känns ju bra att ha längre fram när lammen kommer.
/Annelie

Fåraherden

• -
« Svar #3 skrivet: 26 okt-10 kl 21:58 »
 Jag menar att jag vill ha mina tackor som bollar så här års. Inget som stör deras hälsa utan hjälper dem att klara vintern. Men inte behöver de kraftfoder så här års.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 26 okt-10 kl 22:05 »
Visst Fåraherden, men det gäller finull! Det blir för många lamm, helt enkelt. Dessutom föreslog jag att med sen lammning behöv inte kraftfoder alls. Alltså inte vad som behövs nu.

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 27 okt-10 kl 06:35 »
Enl min erf är det svårt att labba med hullet. Blir de tunnare nu kan du få kämpa hela dräktigheten med att få dem i bra hull sedan... brukar, såsom fåraherden, vara glad när de har lite att ta av på hösten. Men det var ju finullsaspekten oxå... jag är inte helt hemma på dem. Första året jag betäcker mina tre finull/rya.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 27 okt-10 kl 10:45 »
En tacka mår aldrig bra av att vara överfet. Är det finull, så ger det bara mer problem. Dessutom brukar tackor som är överfeta vid lammning, vara de som får problem med lammning, framfall och förlamning. Lagom är bäst.

Fåraherden

• -
« Svar #7 skrivet: 27 okt-10 kl 20:37 »
Har väl haft tur då, har flera finullare och haft fler. Har aldrig haft några problem. Dessutom brukar de lösa lammen aldeles utmärkt, även om det blir många. Fyra som mest.
Men jag ger dem aldrig kraftfoder inför baggsläpp. De brukar vara som bollar ändå.
Jag har korsat dem med alla möjliga baggar, det har alltid gått utmärkt.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 28 okt-10 kl 10:36 »
Tur för dig Fåraherden, men som f.d styrelseledamot i föreningen har jag både hört och sett väldigt mycket problem, som folk inte "skyltar" med. Sånt man inte berättar, för man tror att det är ens eget fel osv.
Själv var jag noga med att de inte var i "för" gott hull vid betäckning och under dräktighet fick de aldrig kraftfoder, utan bara bra grovfoder i fri tillgång.  Sista åren fick de inte ett uns kraftfoder, de lammade ute och min slutsats blev att de alla blev friskare och piggare av detta, samt bättre mödrar samtidigt som de aldrig fick mer än tre lamm, men som regel bara två på äldre tackor och ett på ungtackor. Överlevnad på lammen var nästan 100% och inte ett ingripande i lammningen heller. Då talar vi om 70-100 tackor/år.

vårlängtan

• Småland
« Svar #9 skrivet: 30 okt-10 kl 07:48 »
Mina finullstackor har sina olika kroppsformer, ett par damer är som nämnts bollformade. De har en stark ställning i flocken och tar för sej av maten. De är ofta lika runda efter lamning som före (nästan :)) . Jag har inte förstått det som att de feta får fler lamm, det är ju vid flushing de får fler lamm. Flushing är ju när man tillfälligt ökar maten,   te x med nytt kraftigt bete, hö, ensilage eller kraftfoder.
OBS! jag förordar inte feta djur. Men i min flock har jag damer i olika hull och måste då ge så att alla får i sej så de mår bra. De starka får då lite för mycket och några damer är lite tunnare. Om man har många kan man ju dela flocken i äldre tackor och ungtackor  tex.
När vi får flera kommer jag nog att göra så. Man ser ju att ungtackorna får kämpa för maten, medan vissa står och vräker i sej i eget majestät. Bara min privata åsikt, en i raden. Lycka till alla finullsälskare!
Njuter av värme och allt det gröna!

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 30 okt-10 kl 08:20 »
Jag har inte förstått det som att de feta får fler lamm, det är ju vid flushing de får fler lamm. Flushing är ju när man tillfälligt ökar maten,   te x med nytt kraftigt bete, hö, ensilage eller kraftfoder.
Jamen, exakt!
Speciellt om tackorna gått på lite klenare mat och man sedan ökar...
Så om man följer "bantningsrekommendationer" inför betäckningen så måste man verkligen vara noga med att banta fåren UNDER betäckningen också annars kan man få en hel massa lamm...
 Jag vet en besättning med finullskorsningar där man tog in tackorna från helt normalt höstbete (alltså relativt magert) och började fodra med grönfoderensilage som tackorna sorterade ut det gottaste ur, det resulterade i flera fyrlingskullar och en del femlingar.
 Ska man få ner lammantalet hos finull med maten så får man nog snåla ordentligt eller kanske välja en mindre fruktsam ras så man slipper svälta djuren....
Hullet tackorna samlar på sig inför vintern är ju helt naturligt och är en "nödproviant" när lammen tar plats i magen under högdräktigheten.
                                                            Mvh
                                                       Charlotte
« Senast ändrad: 30 okt-10 kl 08:23 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #11 skrivet: 30 okt-10 kl 18:11 »
Ingen har pratat bantning Charlotte, bara att hålla igen. Flushing är en sak, tackor som mår "för" bra på hösten en annan. De senare reproducerar sig gärna som om de vore flushade.

Så fungerar de flesta djurslag (även vilda).

Håller med om att de konstant "tjocka" finullstackorna inte är speciellt fertila. De har inte råd med det, utan behöver all näring till att hålla hullet själva. De brukar vara hemska vid utfodring och trampar gladeligen ihjäl de egna lammen, för en godbit :-\.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 okt-10 kl 20:38 »
Det är väl tvärt om så att feta tackor får färre lamm... ???
Det är dock ett problem att baggsläpp och installning sker samtidigt, i allafall på min gård, eftersom betet nu är slut!

Jag har sett texel-tackor meja ner sina egna lamm också... Kliver rakt på dom! >:D
När lammen är riktigt små så får man vara lite "lurig" när man ger kraftfoder så att lammen inte kommer i "skottgluggen". Men mina Gotlandstackor har inte lyckats trampa ner något lamm, än så länge...
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 3 användare (1 dolda)
Nina W, Undine Lines

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser