Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mv-status på få djur  (läst 1958 gånger)

sisel

• Småland
mv-status på få djur
« skrivet: 22 okt-10 kl 20:15 »
Hej,
Jag har en fråga för en god väns räkning.
Han har precis köpt 4 dala pälsfår, tre tackor och en bagge. De kommer alla från mv 3 besättningar och om vi fattar alla papper rätt kan han därmed överta den statusen och bara göra en förenklad kontroll.
MEN det som är förbryllande är att det överallt står att det gäller besättningar på mer än 5 djur.
Om man nu bara har fyra (i vår lär det väl bli fler) måste man då börja från noll, eller hur är det? ???

zeina66

• Värmland
SV: mv-status på få djur
« Svar #1 skrivet: 22 okt-10 kl 21:35 »
Hej. Statusen följer med djuren men för att behålla mv-fri status måste den nya ägaren ansluta sig till mv-programmet,då behövs fem djur över 12 månader om besättningen är nystartad. De djuren din kompis köpt har ett dokument med sig ang mv-status,där står när när deras besättning senast förklarades mv-fri..håll koll på det..man kan tappa deras status om man glömmer testa dom.

Har en "nystartad besättning" på 9 djur,alla är inköpta fr mv-fri besättning,djuren ska testas senast 12-16 månader efter köpet. Jag har anslutit mig till mv-programmat och kommande vecka är det dags att ta blodprov på djuren,om allt är bra så får jag papper på att jag har en mv-fri besättning.

Jag skulle inte köpa in ett djur som endast är testat med förenklat prov - även om djuret är mv-fritt enligt testet så har den inte säker status,då måste jag börja om och testa i 3 år.

Din kompis behöver köpa ett mv-fritt djur till... Alla info finns att få fr Svenska djurhälsovården ulrika.andersson@svdhv.org
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

sisel

• Småland
« Svar #2 skrivet: 22 okt-10 kl 21:53 »
Tack för svar.
Ja, alla hans djur kommer alltså från besättningar med mv3 status, men måste han köpa in ett femte djur eller kan han vänta tills i vår när lammen förhoppningsvis kommer?
Om han behåller ett och sparar det tills det är 12 månader har han ju ett femte djur eller har det gått för lång tid då?

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 22 okt-10 kl 22:10 »
Hej igen.... Han bör skaffa ett femte djur,annars går det fööör långt tid innan hans "egna" lamm blir 12 mån.

Men ring till Ulrika Andersson på fårhälsovården,hon har svar på allt.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

sisel

• Småland
« Svar #4 skrivet: 22 okt-10 kl 22:17 »
Ok, då gör vi det!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 3 användare (1 dolda)
Countryroad, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser