Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktelfråga.  (läst 5465 gånger)

Dolvis

• Östergötland
SV: Vaktelfråga.
« Svar #20 skrivet: 02 nov-10 kl 13:51 »
Våra är ganska lugna och inte lika rädda av sig när vi har dem i inne-buren som är så högt upp att deras golv hamnar ungefär i brösthöjd på oss. När vi haft dem ute i en kycklingbur på sommaren har de varit mkt mer stressade, jag tror de är för att de fattar hur stora vi egentligen är. I somras fick de faktiskt bo kvar inomhus pga av detta.

Brokullen

• Dalsland
« Svar #21 skrivet: 02 nov-10 kl 15:54 »
Jag tror också att det gör gott att dom hålls på lite höjd i stället för på golvet,måste kännas läskigt för så små fåglar.
Mina bor i maghöjd och är väldigt nyfikna och trevliga,vill gärna bli fjäskade med och kommer och sätter sig på armen.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Jennydalby

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 02 nov-10 kl 16:14 »
har franska jumbo och har hållit på med dem från kläckning och de är hur lugna som helst kommer fram och är jätte på och vill vara med :P
jag har mina på golvet i en egen sektion i hönshuset.
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

karolina_björk

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 02 nov-10 kl 16:31 »
Och mina är i "golvnivå" inne men med full takhöjd så att vi kan gå in och plocka ägg och göra rent utan att krokna i ryggen. De blir inte alls rädda när vi går in till dem. Så alla sätt verkar vara bra utom de dåliga!

Dolvis

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 02 nov-10 kl 21:12 »
Det jag fått lära mig (av Torparhulda  här på forumet) är att man ska hålla dem antingen i en låg bur eller en med frihöjd, eller om det är en mellanhög bur ska taket vara av mjukt nät som de kan liksom studsa mot när de flyger upp. Annars kan de bryta nacken när de flykt-flyger rakt upp. En med frihöjd slår de ju inte i, och en låg bur får de inte upp så hög fart innan de slår i så då klarar de det.

Markim

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 02 nov-10 kl 21:46 »
knepigt det här..
Ska dom få en egen vedbod på 10kvm och fri höjd så dom an få flaxa eller ska dom få en egen hörna på
3* 1 kvm i det nya rummet jag bygger i hönshuset.??
Jag var och spanade på dom här raringarna idag.Nu mina vänner är jag kär på riktigt..

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #26 skrivet: 02 nov-10 kl 22:18 »
Har läst att man kan sätta skumgummi i taket så blir det inte hårt när dem hoppar upp i taket...
Man kan även vingklippa dem så kommer dem inte lika högt..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Markim

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 nov-10 kl 07:31 »
det var himla fifffigt du..
Men jag har problem hur stort jag ska bygga..
Jag bygger ju alltid för stort när jag håller på ju..=/

peppz

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 07 nov-10 kl 20:38 »
för att enkelt svara på din fråga om varför vaktlar är så stressde...

För att överleva!

Dom är inte så stora, nästan alla rovdjur i deras närmiljö är större, Dom kan inte direkt försvara sig, Inte flyga något vidare Och inte springa varken särskilt fort eller länge.
Det är helt enkelt en farlig värld och många som äter vaktel...

Om du var lika liten och försvarslös och levde ute i den vilda naturen så skulle du oxå vara stressig och nervös.. iaf om du ville överleva tills solen går ner..  och då blir det farligt på riktigt...
Det är helt enkelt evolutionen som styr.
De trygga äts upp och de skygga överlever...  och tillslut är det bara skygga kvar, och egenskapen nedärvs genom generationer.. och så står vi där med en liten hönsfågel som är naturligt skygg och lättstressad...
Kennel SweetCaileanz

peppz

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 07 nov-10 kl 20:40 »
knepigt det här..
Ska dom få en egen vedbod på 10kvm och fri höjd så dom an få flaxa eller ska dom få en egen hörna på
3* 1 kvm i det nya rummet jag bygger i hönshuset.??
Jag var och spanade på dom här raringarna idag.Nu mina vänner är jag kär på riktigt..

Hur många ska du hålla i detta utrymme då?
Kennel SweetCaileanz

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser