Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad använder ni som strö?  (läst 13872 gånger)

rosita51

• Skåne
SV: Vad använder ni som strö?
« Svar #40 skrivet: 13 okt-11 kl 18:39 »
Jag har en sånhär pallkrage som jag fyller . Den har jag hela vintern inne eftersom det är för kallt att bada ute.
Blandar torv, och sand i den.
/Majsan

Så det räcker med 20 cm djup för hönsen att bada i?
MVH Rosita zon 1

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #41 skrivet: 13 okt-11 kl 18:47 »
Vi provade med torv en gång, fy för Bövfelen vad skitigt & dammigt allt blev. Använder kutterspån/sågspån från en snickrande vän. Fyller på så det är 2-3 dm tjockt på vintern och gödslar ut en gång om året. Tycker det viktigaste är att det är torrt.

Funderar starkt på att ta bort golvet och lägga i djupt med grus. Borde bli bekvämt att bara kratta ut skiten, men blir det lika torrt och fint?
I redena lägger vi fint ängshö.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #42 skrivet: 13 okt-11 kl 19:05 »
Jag grundar med ett puderlager stalosan F och ovanpå det sågspån om jag kan få tag i torrt, på vår såg är det oftast fuktigt, brädorna är ju råa när de sågas. Däremot är kutterspånet som blir när de hyvlar torrt och fint, det får vi köpa väldigt billigt där. Ibland på vintern lägger jag ut en hel del halm också.

I redena brukar vi ha ett lager spån längst ner, ett lager halm eller hö sen, funderar på att lägga i såna där sittunderlägg som man kan köpa för nån tia underst, ni vet hurdana jag menar, med ett handtagsurjack i. För mina hönor brukar rafsa undan allt och lägga äggen direkt på redesbotten så de går sönder :(

Jag har bajsbrädor under sittpinnarna som jag tömmer några gånger i månaden. Hela hönshuset byter jag bara spån i tre gånger om året, vår, höst och till jul. Det brukar aldrig vara så mycket skit på golvet, mest havre som de rensar ur matautomaten  >:( och nu vid höststädningen, en hel del fjädrar...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Doccan

• Hälsingland
« Svar #43 skrivet: 14 okt-11 kl 14:49 »
Undrar om det är nån här som provat att ströa med träpellets? Det kanske har samma egenskaper som halmpellets, dvs det är lätt att få en bädd av det? Nån som vet?

Ströar med vanligt kutter nu och tycker det flyger om kring så förbannat. Skulle vilja ha nåt stabilare, och eftersom vi har 6 ton bränslepellets i pelletsförrådet så....

//Doccan

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #44 skrivet: 14 okt-11 kl 14:57 »
Släng in o prova , det borde ju funka super .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Doccan

• Hälsingland
« Svar #45 skrivet: 14 okt-11 kl 15:12 »
Släng in o prova , det borde ju funka super .

Förhoppningsvis hinner jag städa ur hela hönshuset i helgen då ska jag banne mig prova!

Undrar vad sambon tycker om att jag nallar av vintervärmen bara...  ::)

//Doccan

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #46 skrivet: 15 okt-11 kl 18:33 »
Jag verkar vara den enda som använder torvströ! Men jag är i och för sig ganska ny med höns så jag kanske kommer ändra mig så småningom. Hönsen gillar det i alla fall!
Jo jag hade torv förut men hönsen blev så skitiga *s*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Doccan

• Hälsingland
« Svar #47 skrivet: 25 okt-11 kl 10:01 »
Har nu använt mig av träpellets som strö under en vecka och måste säga att det fungerar lysande! Ligger still på golvet, är lätt att städa i och hönsen verkar gilla att sprätta omkring i det. Inte dammar det heller. Jag är mycket nöjd måste jag säga!

//Doccan

Luffsen

• -
« Svar #48 skrivet: 26 okt-11 kl 10:59 »
Har nu använt mig av träpellets som strö under en vecka och måste säga att det fungerar lysande! Ligger still på golvet, är lätt att städa i och hönsen verkar gilla att sprätta omkring i det. Inte dammar det heller. Jag är mycket nöjd måste jag säga!

//Doccan

Trampar man inte sönder pelletsen till spån när man går på den?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

David97

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 okt-11 kl 18:43 »
Vi köpte halmpellets nu. Var lite smått skeptsik då jag läst en del negativt om det. Fattar inte vad det negativa kommer ifrån då det förändrat hela mitt liv. :-D

Vräkte ut omkring 10 säckar och knatade in med vattenslangen och blötte upp det något så när. Skickade in barnen barfota och bad dem springa runt och trampa sönder det. Det gjorde de med glädje. :-) Släppte in hönsen som blev oerhört skeptiska över det hårda underlaget men nästa dag gick de runt och mosade pelletsen med näbbarna och hade superpyssel. Nu är det en kanonbädd. :-) Går bara en med sopskyffel och tät plasträfsa och räfsar upp bajs. Kastar rakt ut på betena då det blir obefintligt med högar. Gödselstack är ett minne blott. Gjorde detta för 3 veckor sedan och har inte fyllt på än. :-) Skulle absolut kunna sälja hönsgödslet då det bara är gödsel i det jag tar ut. :-)

Kommer aldrig någonsin använda något annat. :-) Innan fick jag ta ut 2 skottkärror med halm varannan vecka som jag hade svårt för att bli av med. Nu har jag bara halm i redena.

Blir det en hård yta, så man bra kan skrapa, sopa av det eller går det lätt sönder? borde kanske pröva det isf, har ej mycket tid.. Pris?

JohannaD

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 22 jun-12 kl 09:45 »
Undrar vad man ska ha för bottenströ i ett hönshus? halm, spån eller något annat? Vad är bäst?
Tacksam för svar  :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #51 skrivet: 22 jun-12 kl 10:12 »
Jag har provat det flesta sorters strö och det som jag trivs med bäst är pelleterad eldningspellets. Fyller på ca 3kg/m2 och så vattnar jag lite med vattenkanna så att pelletsen börjar smula sönder. Hönsen tycker det är lite tradig de första 2-4 dagarna innan det smulat sönder lite mer men sedan gillar de att både sprätta och bala i spånet. Det bästa är att det håller sig torrt och fräscht nästan 3 gånger så länge som tex kutterspån  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

rosita51

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 22 jun-12 kl 12:26 »
Jag har provat det flesta sorters strö och det som jag trivs med bäst är pelleterad eldningspellets. Fyller på ca 3kg/m2 och så vattnar jag lite med vattenkanna så att pelletsen börjar smula sönder. Hönsen tycker det är lite tradig de första 2-4 dagarna innan det smulat sönder lite mer men sedan gillar de att både sprätta och bala i spånet. Det bästa är att det håller sig torrt och fräscht nästan 3 gånger så länge som tex kutterspån  ;D

Det låter lite farligt att vattna i hönshuset  :o Du menar alltså att pelletsen drar åt sig vattnet så mycket att det inte blir fuktigt i hela hönshuset?  ::)
MVH Rosita zon 1

Lycka

• Ångermanland
« Svar #53 skrivet: 23 jun-12 kl 09:01 »
Kutterspån till de större, och lättströ till de mindre avdelningarna
och till kycklingar.
Hedemorahöns

pyromanen

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 23 jun-12 kl 09:19 »
Vi använder sågspån som hämtas på golvet under byggsågen.  Skyfflar det i säckar när det blivit nån hög som legat o torkat ett tag, så det finns säckar "på lager".
Tycker det låter (onödigt) lyxigt med högförädlade saker som pellets.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #55 skrivet: 23 jun-12 kl 10:01 »
Jag kör kutterspån och på vintern strör jag ut lite halm också. Nu när vi har klippt gräsmattan så har jag krattat upp en del gräsklipp efter att det torkat ett par dagar och även använt det som strö.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #56 skrivet: 23 jun-12 kl 10:17 »
Vi använder sågspån som hämtas på golvet under byggsågen.  Skyfflar det i säckar när det blivit nån hög som legat o torkat ett tag, så det finns säckar "på lager".
Tycker det låter (onödigt) lyxigt med högförädlade saker som pellets.
Visst är det lyxigt men nu bor jag på skånska slätten. Här finns knappt några träd och därmed finns det inte några sågar heller som förädlar trä till plank  ;) I förläningen innebär det att det är ett väldigt tidsslöseri och resursslöseri att köra till närmsta såg  :-\

Alltså får man ta till den lösning som funkar bäst med de förutsättningar man har  :D

Jag har halmpellets hos mina höns. Ser en aning skitigt och sunkigt ut, är lite tråkig färg på det (gråbrunt), men attans va det håller sig torrt länge!
Jag valde att inte vattna på det för att få det att gå sönder, utan lät hönsen trampa och fukta upp det själva. Det tog ungefär en vecka, sen var alla pelletsar uppluckrade.

/Sara
Jag har provat halmpellets också då det är bättre att kompostera än träpellets men det föll på att det är betydligt dyrare och inte alls har lika bra uppsugningsförmåga. Man fik städa betydligt oftare än med träpellets.

Det låter lite farligt att vattna i hönshuset  :o Du menar alltså att pelletsen drar åt sig vattnet så mycket att det inte blir fuktigt i hela hönshuset?  ::)
Du ska in ta använda vattenslangen  ;) Jag vattnar ca 5-7liter på ca 35m2 Det blir med andra ord inte vått och fuktigt utan endast såpass att pelletsen trillar sönder. Om man inte vattnar alls tar det längre tid innan pelletsen börjar falla sönder och hönsen tycker att det är lite tråkigt att gå på den hela hårda pelletsen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

fräsen

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 23 jun-12 kl 10:21 »
jag använder kutterspån och torv.
Tycker att torven tar bort mkt av lukten plus att hönsen älskar att "bada" i den.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #58 skrivet: 23 jun-12 kl 12:08 »
Blir så himla dammigt av torv, brun dimma  ;)
Hedemorahöns

fräsen

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 23 jun-12 kl 12:53 »
Blir så himla dammigt av torv, brun dimma  ;)

har jag inte märkt ngt av, sortberoende kanske?

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 2 användare
Nataks, Kristoffer Alexandersson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser