Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd -Blandrashöns  (läst 21202 gånger)

sallyzevenwacht

• Halland
Bildtråd -Blandrashöns
« skrivet: 15 okt-10 kl 22:20 »
Nu vet jag inte om det finns en gammal tråd med detta ämne, men isåfall får någon snäll moderator ta bort den här tråden.  ;D
Rashöns i all ära, med det vore kul att se alla roliga blandningar av blandrashöns också!
Skriv gärna vilken ras det är i dem och vilken äggfärg det blir.
Jag har inga blandrashöns men planerar att korsa Sabelpoot dv kochin eller Öländsk dvärghöns med någon av de andra raserna. Haha, får se om det blir något bra.
SÅ, visa alla fina bilder nu!  :D
Dv. höns, undulater & ragdoll

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
SV: Bildtråd -Blandrashöns
« Svar #1 skrivet: 15 okt-10 kl 22:47 »
denna dam e fin..(far) tuppen är  Austral orp/ Åsbo/ Svensk dvärghöna och (mor) hönan är en blomme höna eller brahma..  se vad fin man kan bli då...
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #2 skrivet: 15 okt-10 kl 22:49 »
här kommer några bilder på mina korsningshöns. Det är bland annat dvärg brahma och dvärg kochin korsningar.
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 15 okt-10 kl 22:53 »
Bra tråd!!!

Först ut är Hugo, ingen aning om vilka raser det är inblandade. Fritt fram för gissningar!!

Sen har vi Fingal, se ovan...  ;D

70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #4 skrivet: 15 okt-10 kl 23:25 »
Bra tråd!!!

Först ut är Hugo, ingen aning om vilka raser det är inblandade. Fritt fram för gissningar!!

Sen har vi Fingal, se ovan...  ;D
guuuuuuuuuuuud vilka granna tuppar du har betsla!!!
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Turnit

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 16 okt-10 kl 06:07 »
Ja, de tupparna var riktigt granna!!!

Foto på mina korsningar kommer när jag fått ordning på photo shop. Köpte dem för några veckor sedan. Ska ha dem till värp.
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 16 okt-10 kl 08:58 »
Tackar tackar! Just nu ser de dock ut som ena ruggugglor... riktigt hemska såna dessutom. Det ska bli kul att se hur lång tid det tar för dem att "fjädra upp" sig igen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 16 okt-10 kl 12:11 »
  • Jang, Sussex blandis
  • Sotis, Maran blandis
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 16 okt-10 kl 12:13 »
  • Flax, Okänd?
  • Flux, Dvärgkochin blandis
Båda värpte gröna ägg :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 16 okt-10 kl 13:06 »
Skojigt! ;D Jag har mängder av blandisar att lägga in här! ;D ;D Men tar det lilla lugna... ::)
Börjar med min lilla MES/Dv kochin korsning. ;D Hon har ärvt sin mammas (MES) huvud! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 16 okt-10 kl 13:08 »
Två stycken grönvärpare som jag kläckt fram från fredrikslund. =) Hönan (vita) är Isbar/Faverolle och något lantrasigt i sig? Och tuppen Brahma/Isbar.
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 16 okt-10 kl 13:13 »
Två hönor från min blandgrupp...... Innehåller minst: Bankiva, dv kochin, silke (för det fanns i grunden till flocken när de första hönorna började ruva fram sina små kycklingar för 14-15 år sedan) och kan sedan även innehålla: ISA brun, brun lohmann, faverolle, sussex, islandshöna, araucana, vit lohmann, hedemora......... Har säkert glömt något........ :P

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 16 okt-10 kl 13:46 »
tror det är faverolle och vit kochin men osäker, ingen lantras i alla fall. isbar/brahma korsningarna är så svåra! de får typ ingen kam så man måste gott vänta på sadelbehänget

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 16 okt-10 kl 14:04 »
Han är en konstaterad tupp för ett par månader sedan redan. ;)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 16 okt-10 kl 16:17 »

Min tama älsklingshöna som värper gröna ägg...

...och hennes mamma.

Ingen aning vad det är för raser i dem.

(Hur bär man sig åt för att bilderna ska bli små och klickbara?)

betsla

• Jämtland
« Svar #15 skrivet: 16 okt-10 kl 16:34 »
Wow vilka bilder!!! Dags att ta fram den riktiga kameran och ta lite kort kanske... istället för bara mobilkameran.

Jag vet inte hur du lägger in bilderna, men jag använder mig inte av img-taggarna utan trycker på "fler alternativ" och sen letar jag reda på dem i datorn.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #16 skrivet: 16 okt-10 kl 17:31 »
Så söta.  :-* Eftersom de har ärtkam och är grönvärpare så tror jag att de har araucana i sig.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 16 okt-10 kl 17:40 »
Här har vi en gammal tant, barndomshöna. Hennes mamma var en hedemora. Sedan så har hon dv kochin, silke, bankiva i sig också som minsta antal raser.

Hon ser dåligt på ena ögat, men verkar inte helt blind (ser ut som gråstarr). Andra sidan som ni ser är det inget fel på. =) Och får ägg av henne ännu. Tror hon är ca 13 år.

Bubblan heter hon ... Från power puff pinglorna. ;D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #18 skrivet: 16 okt-10 kl 18:27 »
...jag använder mig inte av img-taggarna utan trycker på "fler alternativ" och sen letar jag reda på dem i datorn.
Tack, det ska jag testa.

Eftersom de har ärtkam och är grönvärpare så tror jag att de har araucana i sig.
Är araucana den enda rasen som ursprungligen värper gröna ägg? Jag har i alla fall utgått ifrån att det är araucana i dem. Mamman är faktiskt inte grönvärpare så min grönvärpare har kläckts ur ett brunt ägg! Pappan var bror till mamman och hade tydligen anlaget för gröna ägg?

Just_me

• Småland
« Svar #19 skrivet: 16 okt-10 kl 18:52 »
Oh vilka fina!
Synd att det blivit mörkt ute! Ska springa ut imorgon och knäppa kort, vill så gärna höra om någon vet vilka raser tuppen brås på!
:)

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 3 användare
doompunk, Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser