Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kärna smör  (läst 6155 gånger)

flackagard

• Hälsingland
Kärna smör
« skrivet: 14 okt-10 kl 13:57 »
Jag har precis fått igång separatorn och lyckats få grädde som går att vispa tjock. Nu tänkte jag försöka göra smör men efter att ha vispat i en evighet utan att grädden blir annat än vispgrädde undrar jag vad som är fel. För tunn grädde? Vispat för kort tid trots allt? Hur länge ska grädden kärnas? Någon som har några tips?
Just do it!

flackagard

• Hälsingland
SV: Kärna smör
« Svar #1 skrivet: 14 okt-10 kl 14:01 »
Jag kan tillägga att det blev ca 1 liter grädde från 6 liter mjölk
Just do it!

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 14 okt-10 kl 14:06 »
Antingen måste man låta grädden stå , så det bildas lite mjölksyra eller så får man tillsätta lite mjölksyra kultur . O-syrad grädde vill ogärna bli smör .

Sedan bör grädden hålla nästan rumstemperatur , dvs inte kylskåpskall

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 14 okt-10 kl 16:46 »
Precis, låt grädden stå ett par dagar i kylen, och ta sen fram den och vispa den när den är rumstempererad. Då ska det bli smör!  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

flackagard

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 14 okt-10 kl 17:15 »
Tack för tipsen! Jag ska testa det.
Just do it!

ponkken

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 16 okt-10 kl 22:21 »
Grädden är alldeles för tunn.Du borde ha fått ca 3dl grädde från 6l. mjölk(5%).Har kärnat smör i en smörkärna  med lyckat resultat.Använde då ca 30l. mjölk.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 16 okt-10 kl 22:26 »
Ytterst få kor i Sverige har så hög fetthalt i mjölken .
Normalt ( oftast) ligger den mellan 3-3,5 % , dvs samma som standard mjölken i affären håller .
Men det finns kor som inte har mer än 2,5 % och det finns kor som har 7 % fett i mjölken också .

flackagard

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 20 okt-10 kl 14:25 »
Hej!
Idag har jag gjort ett nytt försök. Jag drog åt kopparna bättre och drog till den lilla skruven. Sedan vevade jag på lite snabbare. Nu blev det knappt en liter grädde på fem liter mjölk. Är ju en förbättring i alla fall. I morgon ska jag kärna och hålla tummarna för att det blir smör.
Just do it!

esten

• -
« Svar #8 skrivet: 20 okt-10 kl 14:31 »
Separatorn skall gå med en viss hastighet och det brukar stå någonstans tex på veven .
På min separator finns en ringklocka på veven och när den slutar att plinga håller man rätt hastighet .
Vilket på min separator är 54-55 varv / min .

Sedan brukar jag samla ihop grädde under en hel vecka innan jag kärnar .

De flesta kärnor (alla) kärnar bättre om man fyller upp dem åtmindstone till hälften .

Har man lite grädde är det bättre att vispa för hand eller med elvisp

flackagard

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 20 okt-10 kl 18:21 »
Ja det är en klocka på min också, men den slutar inte att plinga. Kanska ska jag veva ändå snabbare, jag ska räkna varven nästa gång.  Det är en Alfa Laval Colibri III, gammal och ringrostig.
Just do it!

esten

• -
« Svar #10 skrivet: 20 okt-10 kl 18:37 »
Ja du ska veva så snabbt att klockan blir tyst , och när du släpper på mjölken så gäller det att hålla i .
Det är jobbigt .

flackagard

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 20 okt-10 kl 19:38 »
Jag får rapportera i morgon om resultatet! :-\
Just do it!

flackagard

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 25 okt-10 kl 14:34 »
Hej!
Nu tror jag att det lyckades med separeringen, men rackarns vad man får veva! Nu blev det 3 dl grädde på 5l mjölk, så nu ställer jag in den i kyskåpet, fyller på med mera grädde och testar att göra smör om några dagar.
Just do it!

flackagard

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 29 okt-10 kl 20:06 »
Idag blev det smör!! Halleluja!
Har någon några tips på vad man kan göra av den stora mängd skummjölk man får?
Just do it!

edithsdotter

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 okt-10 kl 20:17 »
Idag blev det smör!! Halleluja!
Har någon några tips på vad man kan göra av den stora mängd skummjölk man får?

Baka bröd och använd kärnmjölken... eller menar Du den mjölk som är kvar när Du skummat? ...som degspad. Frys in i lagom portioner så länge. Mycket bakande blir det!

flackagard

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 01 nov-10 kl 16:32 »
Ja, jag menar den mjölk som är kvar när jag skummat av grädden. Det blir ju en del och jag undrar om det går att göra nåt gott av den.
Just do it!

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 01 nov-10 kl 19:27 »
Det blir ju vanlig lätt-standard mjölk beroende på hur effektivt du har separerat .

Du kan göra allt , nästan . mager ost , ostkaka mm förutom allt du normalt använder den typen av mjölk till .

Kärnmjölken blir det extra gott tunnbröd av eller en god coldskål en typ av soppa

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare
Oskari, Gabrielelale

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser