Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mignonägg i kläckaren  (läst 3313 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Mignonägg i kläckaren
« skrivet: 12 okt-10 kl 23:37 »
Hejsan.
Har lagt in mignonägg i kläckaren. Helt fel årstid att lägga ägg men d brydde sig inte Siv om.
Hur länge ligger dom innan d kläcks? Vill ju veta så ja slutar vända innan d e dax.
Hur sköter ni miggisägg (ankägg) när ni har dom i kläckaren?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Mignonägg i kläckaren
« Svar #1 skrivet: 14 okt-10 kl 22:57 »
De ruvas i ca 26-28 dygn. De ska tas ut och doppas i ljummet vatten 2-3 ggr/dygn. När de börjar göra hål ska luftfuktigheten upp till max. Jag fortsätter att doppa äggen då men ser till att vattnet inte rinner in i dem. Man får fylla på vatten på gallergolvet några ggr/dygn också. Du ska sluta vända ett par dagar före beräknad kläckning. De ligger oftast 1-2 dygn sen från det att de har gjort första hålet.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 okt-10 kl 18:14 »
Tack så jättemkt för hjälpen! :)
Jag har spreyat dom 2-3 ggr, räcker d eller måste dom doppas istället?
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 15 okt-10 kl 18:31 »
Många, inklusive jag själv, sprejar äggen. Jag har haft bra kläckning på ankägg med den metoden, gåsägg däremot... Men det var ju inte det som var frågan.

Spreja med ljummet vatten, och 1-2 gånger per dygn brukar räcka utmärkt. Sluta vänd på dygn 25, så ska de kläckas på dygn 28, om allt går som det ska. Oftast har jag haft över 90% kläckning på ankäggen, de är bland de lättaste att få bra resultat på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #4 skrivet: 15 okt-10 kl 22:31 »
När man sprejar höjer man luftfuktigheten i kläckaren och det är ju inte önskvärt förrän de sista 2-3 dygnen. Man blöter äggen för att det sker en kemisk reaktion mellan äggskal och vatten som gör äggskalet porösare så att älling/gässling lättare kan ta sig ur dem sen. Allt för att efterlikna mammans badande.

Gåsägg och mignonägg är svårare att kläcka än andra ankägg men får man til snitsen med doppning och sen har maxfuktighet när de väl har gjort lufthål brukar det inte vara nåt problem.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 15 okt-10 kl 23:13 »
Man kan alltså ta ut hela backen och spreja äggen, då höjer man inte luftfuktigheten mer än om man doppat äggen, men det går mycket snabbare, särskilt om man har många ägg i kläckaren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 okt-10 kl 12:01 »
Har inte en back som ja kan lyfta ur kläckaren så ja tar å doppar ett å ett nu då.
Tackolov inte så många. ;)
Fråga 2: Har legat 1 vecka nu, är d dax att lysa dom så jag vet om d blir nått?
Eller när är bäst å lysa miggisägg?

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 okt-10 kl 12:55 »
Tjohoo, d var bebisar i 4 av 5 ägg.  :D
Hoppas jag att alla kan komma ut levande åxå..... :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 nov-10 kl 20:13 »
Jippi!
Nu är det dag 25/26 och 2 av 4 har ett litet hål i skalet. Vända gjorde jag sista gången i går.
Ena ägget har hålet i botten, ska jag vända på ägget så hålet är uppåt?
Maximal luftfuktighet säger ni... Hur fixar jag det??
Har bägge skålarna fulla med vatten i kläckaren men ska jag sprya i kläckaren åxå så det blir högre fuktighet nu "i det akuta skedet"?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 06 nov-10 kl 09:36 »
Öppna inte kläckaren under kläcket. Har du fyllt alla skålarna så ska det vara tillräckligt. Varje gång du öppnar sjunker luftfuktigheten, och du riskerar att hinnorna torkar fast i ällingen så att den får svårt att ta sig ut. Du kan gärna vänta 24 h efter att första ällingen tagit sig helt ut ur ägget innan du öppnar kläckaren.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #10 skrivet: 15 feb-11 kl 10:09 »
putt upp, hur har det gått för bäbisarna hur har dom bott ? det har ju varit kallt.. här piper det i min kläckare idag 5 ägg tror inte alla är okej men vi får se, jag la ju in dom med hönsäggen å där blev det ialf 11 st (tuppen har suttit på pinnen) sedan har jag en som ruvar mignon funderar på ta in henne i källaren så dom får bo i en kaninbur när det närmar sig här e ju så rackarns kallt ännu
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 5 användare (1 dolda)
Toothpaste, torpjens, Rickard Svensson, Tobias Eriksson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser