Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  (duvhöken??)  (läst 31834 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
SV: (duvhöken??)
« Svar #80 skrivet: 21 okt-10 kl 17:44 »
Kompis skulle igårkväll natta hönsen. Stor kalabalik - fjädrar - han ser 3 levande höns, och några "fjäderhögar", samt en duvhök inne i hönshuset ( han har INTE taknät... ). Kompis blir upprörd, men tänker först släppa ut duvhöken, men isknar till - fan, 19 döda hönor!!! och beslutar sig för att göra ett tappert försök att "umgås närgånget" med duvhök. Lyckas! Då reser sig allteftersom samtliga utom 1 höna... och den fd. duvhöken. ;D

Markim

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 21 okt-10 kl 17:47 »
Alltså.Min innegård är under plåttak,Där är även deras utgångar.Andra halvan är det hönsnät dubbelnätat.
Nu har jag gjort en till hönsgård utanför hönsgården.
Här skulle tom Al Capone vantrivas.För här kommer ingen in..
Ska visa er snart..

Turnit

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 22 okt-10 kl 03:28 »
Här tog kråkan tre tuppar för mig, så jag stängde in mina fåglar, åkte till brädgården och köpte virke.... Min svärfar har snickrat halva dan, jag ska näta idag göra dörr, sen kan fåglarna få komma ut och då under tak!

I nya ankhägnet ska jag också göra en bur med tak.....men just nu får ankorna flytta in till hönorna igen.....
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Markim

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 22 okt-10 kl 09:26 »
whippet: jo jag var så glad över mina galler att jag åkte tillbaka till Rusta med en korg ägg och Potatis åt killen.Han skulle minsan se om det fanns fler galler då skulle han ringa..=)
Gäller å ligga på..
hoho
mvh
majsan

Markim

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 27 okt-10 kl 06:23 »
Nu har odm inte fått gå upp på tomten på ett bra tag.
Det jag undrar är att.Hökfan kommer ju alltid tillbaka om han får tag på någon stackare.
Men han fick inte tag på någon av mina.
Är hökfan så envis att han sitter och lurar så här pass länge??
Jag mår så jäkla dåligt trots utbyggnaden, dom fått.
Om jag skulle släppa ut dom med 2 vakter bara en liten stund?
Hur stor är risken att fanskapet lurar i trädkronorna fortforande..??
mvh
majsan "hellinacell"

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #85 skrivet: 27 okt-10 kl 07:28 »
Höken som var här och fick tag i en men inte hann att döda var tillbaka samma dag på några minuter... Bara small i vårat hustak när hon landade där för att spana över gården!  :o

Eftersom jag inte tog ut hönsen något mer inför vintern efter attacken så vet jag inte om hon satt och lurade en längre tid. Men såg inte till henne mer efter attackdagen. Så kanske att den for vidare.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

regnpipan

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 27 okt-10 kl 08:13 »
Nu har odm inte fått gå upp på tomten på ett bra tag.
Det jag undrar är att.Hökfan kommer ju alltid tillbaka om han får tag på någon stackare.
Men han fick inte tag på någon av mina.
Är hökfan så envis att han sitter och lurar så här pass länge??
Jag mår så jäkla dåligt trots utbyggnaden, dom fått.
Om jag skulle släppa ut dom med 2 vakter bara en liten stund?
Hur stor är risken att fanskapet lurar i trädkronorna fortforande..??

Nu kommer jag inte ihåg om du skrivit hur stora utrymmen dina höns har i hönshuset. Mina har lite drygt 1 kvm per individ så jag har inga moraliska bekymmer över att hålla dem inne från och med nu fram tills i vår. Nu har jag iofs ingen hönsgård utan när mina är ute så går de helt fritt vilket givetvis medför en del "svinn" periodvis.
Min hustru envisas däremot med att släppa ut dem emellanåt. Gör man det så får man väl se till att de är hungriga när de går ut och att man ger dem foder när de skall in så att man verkligen lockar in alla individer. Min erfarenhet är att det ofta är lätt att missa någon, åtminstone när de är helt frigående...
Jag kan tänka mig att risken att samma hök slår till igen minskar med tiden. Vi är nu inne i en tid då fåglarna, framför allt de unga, rör rätt mycket på sig. De håller sig där det finns lättillgänglig mat och visar det sig att maten inte längre är lättillgänglig så flyttar de. Jag kan tänka mig att 1-2 veckors "karantän" kan vara lämpligt innan man släpper ut hönerna igen, men jag lämnar inga garantier  ;) .

Tidigare i tråden fanns några mer eller mindre uttalade antydningar om hökar som fått sätta livet till. Detta är sedan ett par år tillbaka absolut inte tillåtet och stavas (grovt?) jaktbrott. Har till och med för mig att det sedan en tid krävs tillstånd av lst att ens flytta iväg hökar som råkat fångas in.  (:)

Personligen misstänker jag att det rovdjursproblem vi kommer att ha den närmast tiden inte stavas HÖK utan RÄV. Det är konstaterat att detta är det bästa rävåret på väldigt länge i (södra?) Sverige. Vinterns snötäcke gynnade gnagarna som är rävens (men även många rovfåglars) basföda. I mina trakter var vartenda gryt bebott under sommaren och tikarna fick nästan fulla kullar allihop. Men de har inte bara levt av sork, även om mängden rådjursben och harben varit lägre än andra år vid gryten så har vi märkt att vår fasanpopulation är helt utslagen. Har inte sett en fasan sedan i våras. Antar att räven tagit de flesta när de legat på ägg.... Men nu är ungarna rätt stora och behöver massor med mat. Inte konstigt att man även dagtid kan se dem stryka kring gårdsplanen... Med detta vill jag ha sagt att det finns dubbel anledning att hålla extra koll på hönsena om man släpper ut dem nu. Även om de går i en hägnad...

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #87 skrivet: 27 okt-10 kl 11:08 »
Om du är med och håller dig nära dem kan du väl släppa ut dem ibland. Jag brukade röra lite på mig så att en eventuellt iakttagande hök skulle se mig. Om du är uppmärksam hör du på fåglarna när en rovfågel närmar sig, det underlättar enormt.
Jag skulle gissa att höken som hälsade på hos dig var en ungfågel som har dragit vidare för länge sen.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #88 skrivet: 27 okt-10 kl 12:19 »
Jag skulle gissa att höken som hälsade på hos dig var en ungfågel som har dragit vidare för länge sen.

Så var det för mig förra året. Höll dem inne en vecka och sedan var det inget problem mer. Har haft en på besök i år också och nu har de varit instängda i hagen i typ 2 veckor. Men de får gå ut när jag kommit hem (ca 16) och är ute tills de själva går in. Funkar än så länge...
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

anne-lie50

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 27 okt-10 kl 18:44 »
gör några fågelskrämmor med fladdrande kläder , dem kan man flytta runt lite så att höken inte vänjer sig vid dem

Catnet

• Södermanland
« Svar #90 skrivet: 27 okt-10 kl 18:49 »
När rovfåglarna kom till mina ankor gjorde jag först en egen "hök" av svart plast med gula ögon, de hjälpte. Men nu behöver jag inte den för nu finns det korpar här :)
att bada i sjö är väl varmare än i hav?

Markim

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 27 okt-10 kl 20:49 »
Idag när dom var i nya utbyggnaden 3.dje hönsgården i hönsgården.Började Steve och kackla som en galning.Han är på sin vakt som fan nu.Även Ankorna har jag märkt.
Deras hönsgård är nu på ca 80kvm nu tror jag.Sen deras hönshus är på 25 tror jag.
Nu börjar jag bygga ut 9kvm till.(inne)
Jag är ju alltid nere hos dom när dom är fria på tomten.Jämt.Men jag funderar på att ta min stora kratta och vifta som fan med den i luften,Sen tar jag dit 2 vakter till (mams och paps) om det skulle bli fint väder till helgen.
Men jag har en plan gott folk.Jag gör en massa hönor i papier mache,sätter dom utanför hönshuset,lägger i en anorning som gör att om höken kommer och anfaller så sitter jag i buskarna med en utlösare på min papier mache höna som *poff*,Höken blir skrämd som fan och jag kan släppa ut dom.Jäkla bra ide va?
Mvh Majsan

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #92 skrivet: 27 okt-10 kl 21:08 »
 kom på en sak, de måste väl ha sina  fiender dessa rovfåglar, så kan man inte spela in något ljud som de hatar ?  så det hörs i trädgården så de inte kommer?  :P el är det jag som fantiserar för mycket nu hehe
föresten så hade jag velat va en höna och bott hos dej Markim :D du är en fin människa!
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

LasseDalom

• -
« Svar #93 skrivet: 28 okt-10 kl 08:12 »

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #94 skrivet: 28 okt-10 kl 11:20 »
Vad tråkigt, hammer. Har aldrig haft problem med grävlingen. Nätet är djupt nergrävt och utåtvikt.

kom på en sak, de måste väl ha sina  fiender dessa rovfåglar, så kan man inte spela in något ljud som de hatar ?  så det hörs i trädgården så de inte kommer?...
Nja, duvhökar har nog inga fiender just. Berguv kan säkert ta dem på nattkvisten om den kommer åt, så en uvbulvan kanske skulle kunna hjälpa?

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #95 skrivet: 16 jan-11 kl 13:55 »
När rovfåglarna kom till mina ankor gjorde jag först en egen "hök" av svart plast med gula ögon, de hjälpte. Men nu behöver jag inte den för nu finns det korpar här :)

egen hök??? är hökar rädda för andra hökar? och korpar har jag här ser dom varje dag, men så va det en duvhök hos grannen och jagade småfåglarna, och nu i onsdags försvann en vit mignon hane till 3 dje sedan i höstas  :'( undrar om det kan vara hökfan som har tagit dom ?? konstigaste är att det inte finns ett endaste spår efter dom jo vid 1a försvinnandet så låg det 4 fjädrar vid dammen
« Senast ändrad: 16 jan-11 kl 15:51 av Spindel »
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #96 skrivet: 16 jan-11 kl 17:01 »
När duvhöken var hos mej, så tog han min smargddrake jag hade. han hade stannat kvar och ätit, nu vet jag inte om det var för han inte kunde ta sig ut, för han störtade genom nätet som gick sönder, sen kom han inte ut. När mina höns gick fria så försvann en höna bara helt plötsligt. Vi trodde det var duvhöken men det var rävfanen som var här. de lyckas på något sätt att ta dem så inga fjädrar lossnar.  men det kan va vilket rovdjur som helst. :( tråkigt nog
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #97 skrivet: 21 jan-11 kl 18:19 »
putt upp.. nu vet vi att vi har en duvhöks hona här en stor..jävel slog sig ner i trädet precis bakom hönsgården... denna veckan försvann 2 ankor o en liten höna  :'( :'(
så nu har dom arrest i utegården.. kan man göra något åt fanskapet finns det inget som skrämmer bort dom.. henne !!!
nu säger jag som markim helvetes jävlar fan
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #98 skrivet: 21 jan-11 kl 18:36 »
prata med en äldre herre på min jägarexamens kurs igår om just detta. han hävdar att de inte kommer tillbaka om man fångar dem och flyttar dem nån mil och släpper ut dem där. värt att testa kanske.
själv gillar ja inte att ha ihjäl djur som bara gör det som de är konstruerade för. bättre att flytta dem då. :)

synaptikk

• Skåne
« Svar #99 skrivet: 21 jan-11 kl 18:52 »
Ni är juh helt efterblivna. Det är juh för fan ni som inkräktar på rovfåglarnas territorium med era artificiella djur-odlingar. Vill ni skydda era höns får ni väl helt enkelt bygga höns-näts tak på hönsgården, hur svårt kan det va?  ::)

Låter som varg-debatten i fågel-version.
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser