Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårhälsovården  (läst 3030 gånger)

merit

• Västergötland
Fårhälsovården
« skrivet: 11 okt-10 kl 10:02 »
Någon som är med i fårhälsovården? Veterinärer her gett mig rådet att gå med i fårhälsovården för de har väldigt stor erfarenheter av får och dess sjukdomar. Det finns ett litet paket och ett större paket där besök ingår. Lilla paketet kostar 1300, stora 2200. I paketen ingår  träckprov m.m.
merit

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
SV: Fårhälsovården
« Svar #1 skrivet: 11 okt-10 kl 12:50 »
Vad är fårhälsovården ??? finns de i hela Sverige ???
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Tord_Lj

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 okt-10 kl 19:49 »
Bra, jag tänkte gå på detta men vet inte om man skall satsa på stora eller lilla pkt.
är det motiverbart?
Bra / dåliga erfarenheter?
Är detras kurser bra?
Är det värt merkostnaden för besök / sjukdomsutredningar?

För mig lutar det åt lilla pkt i kombination med "ordinarie" vetrinär men man kan nog spara en slant på stora pkt istället...
Jag velar...

Det är till nästa sommar då jag tänkte ordna med en flock på 7-12  djur.

Länk: Svenska Djurhälsovården - Får
« Senast ändrad: 11 okt-10 kl 19:53 av Ullaredsgården »

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 11 okt-10 kl 20:55 »
Naturligtvis !  :)
Har varit med i lilla paketet i många år nu.... fria träck prov, fria obduktioner, en får veterinär som man kan ringa och prata med om prov svar och annat, som verkligen vill hjälpa till !  ;D  Har man ett  besättningsproblem så ska man nog vara med i stora paketet.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 11 okt-10 kl 20:56 »
Med tanke på att träckprov om man bekostar det själv kostar 600-1470kr + moms så känns i alla fall det illa paketet värt priset tycker jag.

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 11 okt-10 kl 21:16 »
Jag har just gått med - för ett år sedan - och det känns bra, tycker jag. Har aldrig gjort träckprov förut, men nu ingår det ju så då blir det av. Skönt att veta. Ochbra med introduktionsbesök där man gick igenom gården. Inga stora nyheter, men känns tryggt.

Svarar på frågor gör de ju snällt ändå, även om man inte är med, men det är lättare att ringa nu när man betalt...  ;D

Rent ekonomiskt tror jag inte vi tjänar på det, men det vet man ju inte i förväg...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #6 skrivet: 11 okt-10 kl 23:09 »
Jag har haft lilla paketet i många år nu, och jag ser det som en försäkring. Har du ett får eller lamm som visar neurologiska symptom så MÅSTE djuret obduceras, och det är inte gratis. Om man inte är med i Fårhälsovården det vill säga!  ;D
Träckproven och deras suveräna kunskap som ger dig svaren som distriktsveterinären ofta inte har är en stor bonus!

Jag tycker nog att jag kan räkna hem kostnaden lätt med det jag använder fårhälsovården årligen, och då har jag bara tjugo-trettio tackor (varierar).
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #7 skrivet: 12 okt-10 kl 08:50 »
Jag tyckte det var bra med introduktionsbesöket första året och hade därför stora paketet. Sedan har jag haft lilla paketet, som jag tycker är mycket prisvärt. Inte minst träckproven, som man sedan kan få bra svar på. Det känns betryggande med Fårhälsovården, man vet att de "kan får".
Åsenfår, hundar och katter

mollys

• Carpe Diem
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 12 okt-10 kl 15:44 »
Var går man med?
Vad innebär deras besök?
Jag som "bara" har fyra får..ska jag oxå gå me tycker ni?
Småländsk gårdsägare med man och tre barn, har Hästar,Hundar,Katter, Dvärgkochinhöns , Myskankor o 6 Får.

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 12 okt-10 kl 16:04 »
http://www.svdhv.org/nyhemsida/Far/farindex.html
Vid besöket går de igenom besättningen, utfodring, lamning, byggnader,eventuella besättningsproblem.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 13 okt-10 kl 17:27 »
dom vill gärna se slaktrapporten också,för att kolla vad som kan göras bättre
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser