Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renrasiga hedemora?  (läst 2848 gånger)

Cees

• Närke
Renrasiga hedemora?
« skrivet: 06 okt-10 kl 22:11 »
Jo det är så att jag har tre ungtuppar som jag är lite osäker på då dem ej har fötts hos mig.. Tog över dem av en bekant då han gett upp efter upprepade rovdjursangrepp.
Han säger att alla ska vara hedemora men dem är så olika mina egna ungtuppar :D
Det är speciellt den gråsvarta som är väldigt olik men han sa att hade haft en höna som hade dem nyanserna, jag är heller inte säker på ifall det är en tupp än :)
Lägger upp lite bilder så får ni säga va ni tror ;)
« Senast ändrad: 06 okt-10 kl 22:25 av Cees »

Cees

• Närke
SV: Verkligen hedemora?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-10 kl 22:17 »
som sagt den lilla röda tuppen med svart stjärt o fjädrar på benen..

Cees

• Närke
SV: Verkligen hedemora?
« Svar #2 skrivet: 06 okt-10 kl 22:19 »
Fler på den gråvita

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Renrasiga hedemora?
« Svar #3 skrivet: 06 okt-10 kl 23:08 »
Har inte den (som för övrigt påminner lite om före detta björkfärgad) för mycket "byxor" för att vara en hedemora? De kan ju ha fjädrar på fötterna men... Han har (det är en tupp) rätt mycket så det sticker ut där bak likt som på t.ex. en brahma eller benbefjädrad dv höna.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 06 okt-10 kl 23:20 »
Jag är inte säker, tycker dom rasrena kan se så olika ut. Men om dom inte är genbanksregistrerade och inte är efter reggade föräldrar så kan dom inte bli det i vilket fall.
Sedan kan dom vara hur rasrena som helst! Det är ungefär som med hundar, du kan inte registrera i SKK om inte föräldrarna är det.
« Senast ändrad: 07 okt-10 kl 11:47 av Nina W »

Cees

• Närke
« Svar #5 skrivet: 07 okt-10 kl 10:17 »
Jo ja tycker också den ser ut som en Brahma mer, såg en bild förut på en Brahma kyckling som var väldigt lik.. jo visst är det en tupp va tyckte bara att han har så liten kam och så piper han som en liten kyckling hela tiden he he

Rasrena kan dem vara utan intyg vill ja nog påstå det är ju generna som bestämmer och inte papprena. men sen att man inte kan vara säker är en annan sak.

Tacksam för alla inlägg

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-10 kl 10:59 »
Väl mycket benfjäder tycker jag men kan inte allt om höns. .. men färgen har jag här i alla fall hemma hos mina Hedemora .. och eftersom nya Alfatuppen ser ut så, blev det tre kyckliongar med mer eller mindre samma färg. Vacker!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 07 okt-10 kl 12:06 »
De påminner mycket om de tuppkycklingar jag fått i år, men som tidiager personer sagt och som du är medveten om, så går det ju inte att vara helt säker utan genbanksintyg.

Du kan få köpa likadan med intyg av mig om du vill? ;D har femton ( 15 ) tuppar hemma idag.... lite för mycket  :P
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Cees

• Närke
« Svar #8 skrivet: 07 okt-10 kl 13:46 »
Ne det är sant men det är samtidigt lite spännande när man ej vet säkert :) Han får nog bli kvar så länge på grund av färgen.. dem andra två ryker nog..
Va tycker ni om den bruna då? den har sen ja fick den också sett skum ut.. välutvecklad men liten!.. den har ju också fjädrar på bena.. kanske samma far. Tidigare ägaren hade haft en tupp med fjädrar på benen så det är väl den som är fader, tror räven tog den dock.. >:(

Skulle gärna köpt en av dig men ja har för tillfället på tok för mycke tuppar själv, fler tuppar än hönor ;D he he
Måste tvinga mig ut till kubben snart tycker dem börjar bli mogna men ja är inget proffs..

Kan ju passa på att fråga va ni tycker, lägger ut ett par bilder på demtupparna som ja fött själv dem är större.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 okt-10 kl 14:22 »
Kan ju passa på att fråga va ni tycker, lägger ut ett par bilder på demtupparna som ja fött själv dem är större.

:o :o :o

hee hee.. sorry, kunde inte låta bli

Cees

• Närke
« Svar #10 skrivet: 07 okt-10 kl 17:14 »
Fött själv ja :D he he det gick trögt i början men sen ploppa dem ut fint! :o he he he
Födda hos mig då  :P

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 07 okt-10 kl 17:29 »
Har inte den (som för övrigt påminner lite om före detta björkfärgad) för mycket "byxor" för att vara en hedemora? De kan ju ha fjädrar på fötterna men... Han har (det är en tupp) rätt mycket så det sticker ut där bak likt som på t.ex. en brahma eller benbefjädrad dv höna.
Jag tänkte också på brahma när jag såg den  ::)  :-[
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 2 användare (1 dolda)
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser