Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Se ålder på höns / Ålderstecken?  (läst 3342 gånger)

Smali

• Värmland
Se ålder på höns / Ålderstecken?
« skrivet: 06 okt-10 kl 11:17 »
Finns det något sätt att ta reda på hur gammal en höna är? Den jag köpte mina sista hönor av visste inte åldern på den ena, vore kul att veta  :)

jag71

• varma höns
    • Skåne
SV: Se ålder på höns / Ålderstecken?
« Svar #1 skrivet: 06 okt-10 kl 19:17 »
Jag tror inte det. Har för mig att det varit en tråd om det tidigare och det som kom fram i den var att man kan se om det är en ung eller gammal höna men inte mer än så. Har jag fel så tala gärna om det för mig och lär mig hur man ser/kollar det. Mina orpington ska vara två år och det är väl inget jag tvivlar på men det vore ju kul om man kunde kolla. :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 06 okt-10 kl 19:20 »
Jag brukar se om det är över 1-3-5 år.
Om de värpere bra.
Om fjäderdräckten är sliten.
Hur hennes ögon ser ut.
hur stora fötterna är.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

FinaStina

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-11 kl 08:05 »
Jag har fem Brahmatanter varav en är ett år och de andra är fem år. Funderar på om man kan se på de hur gamla de är om man inte kan skilja dem åt. Ser att många av dem blir "rynkiga" eller typ "valkiga" kring ögonen, är det något som har med deras ålder att göra? Någon som vet?
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 sep-11 kl 11:29 »
Hej!

Det är nog svårt att se åldern på hönor, sporren på tuppar kan skvallra om en viss ålder och att dom tacklar av mer i högre ålder. Den hamnar i lägre rang och sitter o hänger mer, man nästan ser att den är gammal och skröplig, men just att den är fem eller sju år går nog inte.

Jag sätter olika färg ringar för vart år så jag håller reda på åldern hos hönsen, ankor o påfåglar.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

FinaStina

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 14 sep-11 kl 12:38 »
Tänkte mer om man kunde se skillnad på en ettåring och en femåring men inte direkt se att hönan är någon viss ålder  :) Du vet, att jag skulle kunna luska ut vilken som är ettåringen för henne skulle jag vilja behålla.
Har höns, Gotlandskaniner, hund, två barn och man....och drömmer om att hitta en gård där vi kan ha fler djur och odla mer....leva mer helt enkelt!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 sep-11 kl 12:40 »
Titta lite på ben och klor..... det brukar skvallra om det är en unghöna eller en gammal individ ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #7 skrivet: 14 sep-11 kl 16:04 »
Äldre höns/tuppar får tjockare yttre ögonlock vilket ger ett lite trött utseende. De får också grövre fötter.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 14 sep-11 kl 20:41 »
Har varit ute och knäppt ögon ikväll för att visa vad jag menar! ;D ;D

Här har vi lite olika tanter i olika åldrar. Översta bilden är på en av mina äldre hönor som är runt 12 år nu skulle jag tro. Hennes ögonlock är som "påsiga" och lite ärriga.

Sedan har vi en annan äldre höna. Ca 8 år gammal. Lika här har hon rätt "strama/hårda/ärriga" (ärren har hon väll samlat på sig efter en del nyp under sin livstid) ögonlock.

Så har vi en höna på ca 6 år. "Hårda/ojämna" ögonlock.

Fjärde bilden är på en ca 3 år gammal höna. Hon har inte fått varken några ärriga/påsiga/strama/hårda ögonlock ännu men är rätt "markerade/lite urblekta och tjockare" ändå (svårt o beskriva)  men jämna och fina i alla kanter. 

« Senast ändrad: 14 sep-11 kl 20:49 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #9 skrivet: 14 sep-11 kl 20:43 »
Och här har vi då ett par yngre hönor som nog precis har fyllt 1 år när jag tänker efter. Hela ansiktet är som mer "slätt" och ser "ungt" ut. Ögonlocken är runda/ovala, jämna och fina utan hack, hårdare lr hängiga ytor och är som "tynnre" än på de äldre.

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 27 nov-11 kl 21:00 »
Hur var det med det där att kunna se på en höna vid vilken ungefärlig ålder hon är?Kan man se på fjäderdräkten, kammen, kanske fötterna eller något sådant?

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 28 nov-11 kl 13:19 »
Det verkar som att jag får starta en ny tråd,min fråga kom bort bland hönsen :)Finns det något sätt att se pärm hönsbur gammal hon är,på ett ungefär?Jag menar om man kan se på tex.fjäderdräkten,kammen,tårna eller något annat?Hönsen ser väldigt olika ut,en del har jättefin fjäderdräkt,andra ser lite slitna ut(alla har ruggat färdigt),på en del är kammen lite blek och återigen andra har krokiga,sneda tår.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 28 nov-11 kl 13:25 »
tror det är olika på olika raser, mina ölandshöns har liten kam första året, sen blir den större (hönornas), men aldrig lika stor som på tupparna. Ett annat sätt at tse det är på hackordningen, de yngre hönorna går undan för de äldre vid maten, men det är inte säkert att det stämmer, mycket beror på pondus där
Västgötamor

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser